• Sotlugg

Hur tar ni Niferex?

Jag har precis börjat knapra Niferex och tog den första tabletten i onsdags, tillsammans med ett stort glas juice och några mackor. Ajajaj, vad ont i magen jag hade under resten av den kvällen, plus att illamåendet ökade kraftigt. Därefter har jag varit stenhård och knappt kunnat gå på toaletten. Jag som har tyckt att det har varit nog så jobbigt att bara ha varit lite trög i magen hittills under graviditeten...

Har ni några tips på hur jag kan skona magen? Eller vänjer kroppen sig efter ett tag? Min BM ordinerade en tablett var tredje dag till att börja med och sedan varannan dag.

• Svar på tråden Hur tar ni Niferex?
  • Blue Vapor

Bestämda order från min BM - det sista jag gör innan sängen, kapsel med minst ett glas vatten OCH juice! Absolut inte tillsammans med mat.

• Ammie

Jag har haft tur tror jag inte några problem alls med niferex. Tar 2/dag med ett glas vatten. och sist jag var hos BM så hade järnvärdet gått upp till 115 Hör dock till dem som tycker att dem luktar och smakar illa. Men det gör inget så länge som min mage tycker om dem... Detta blev lite OT kanske... Har inga bra tips att ge dig men försök ge det ett par veckor (om dukänner att du klarar av det) Annars ring din BM och rådfråga henne om vad du kan testa annars.

• Blue Vapor

De smakar äckel... ryser varje kväll..

• Sotlugg

Tack för alla svar!!

Vad knepigt att vi har fått så många olika råd... Min BM sa att jag skall ta dem med juice för att järnet lättare skall tas upp av kroppen. Skall som sagt testa att ta tabletten innan jag kryper ner imorgon och hoppas att magen vänjer sig framöver.

Själv tycker jag inte att de smakade någonting - men hu, så stora de var att svälja!

• Ankan67

Jag tar en Niferex och en "MItt val Kvinna" varje morgon med ett glas juice. Detta innan frukost då min Bm sagt att jag ska ta järnet på tom mage för bästa effekt. Får jag inte mat inom 20 minuter efter järnintaget mår jag illa så jag äter frukost direkt efter. Kändes lite i magen de två första dagarna men sedan dess har det gått jättebra. Magen har funkat finfint hela tiden och jag mår toppen!

• Stinis 10

Om det inte funkar så finns Hemofer, det är mildare mot magen.. Jag fick börja med såna, tog 4 om dan o det gick jättebra! Nu äter jag Niferex utan problem!

• lata kocken Johanna

ser att det är några som tar järntabletter tillsammans med mjölk/mjölkprodukter eller andra vitamintabletter...
    Då kan ni nästan låta bli att ta tabletterna... eftersom kalciumet hämmar järnupptaget (likadant med kaffe, te, fullkorn etc)

vanliga järntabletter är oorganiskt järn och tas inte upp så lätt av kroppen - i mat ligger det mellan 5 och 20% och i tablettform mycket lägre

I hemjärnstabletter (tex hemofer) ligger upptaget på mellan 10 och 30% medan hemjärn i mat tas upp ytterligare lite lättare - och hemjärn påverkas inte alls i samma utsträckning av hämmande ämnen

tänk på att doser över 400g Fe kan vara akut toxiska

Blue Vapor

det var ett underligt råd du fått från din BM
    när man äter ökar ju kroppen blodflödet till magtarmkanalen - och därmed fungerar enzymsystem och kanaler för upptag av olika ämnen bättre...
    dvs - kroppen är mycket sämre på att tillgodogöra sig näringsämnen som inte är i maten

• listo

Det finns ju även Duroferon att välja på, det funkar bättre för många, och kostar
    dessutom bara en fjärdedel av vad Niferex gör.

• Lorelei

Tog efter förlossningen. Tyckte att de smakade som gamla gubbar luktar! (ursäkta beskrivningen). Tog mina med vatten ca en halvtimme e maten/frukost.

• Blue Vapor

Lata kocken - det inte om jag tycker det var ett så konstigt råd? Det är ju många här som fått precis samma rekommendation.

Det är för att minska risk för illamående, samt för att kunna tillgodogöra sig så mkt som möjligt av järnet. Om man tar den någon annan tid på dygnet så är det alltid nära till kalciumintag, och då tillgodoser sig kroppen betydligt mindre än om den tas "utan konkurrens" av kalcium-livsmedel, även om tarmen nu inte skulle vare lika "inställd" på att ta upp näringsämnen under natten. Det tar ganska lång tid innan den kapseln hamnar i tarmen, där den löses upp. Därför är det bra att ingen annan mat är i samma "omgång"...... Rörigt.

Hon har uttryckligen frågat mig om jag är noga med att ta den UTAN mat och innan jag går och lägger mig, varenda gång jag varit där hittills, så ja, jag litar verkligen på det hon säger.

Svar på tråden Hur tar ni Niferex?