• Sotlugg

Hur tar ni Niferex?

Jag har precis börjat knapra Niferex och tog den första tabletten i onsdags, tillsammans med ett stort glas juice och några mackor. Ajajaj, vad ont i magen jag hade under resten av den kvällen, plus att illamåendet ökade kraftigt. Därefter har jag varit stenhård och knappt kunnat gå på toaletten. Jag som har tyckt att det har varit nog så jobbigt att bara ha varit lite trög i magen hittills under graviditeten...

Har ni några tips på hur jag kan skona magen? Eller vänjer kroppen sig efter ett tag? Min BM ordinerade en tablett var tredje dag till att börja med och sedan varannan dag.

• Svar på tråden Hur tar ni Niferex?
  • Maxie

Nån som vet hur högt järnvärdet ska vara för att man inte ska behöva ta extra järntabletter? Jag ska få ta blodprov imorgon på vår företagshälsovård för att kolla järnvärdet. Det är lite tidigt för min del, säkert ingen fara även om det skulle vara lågt. Men jag har legat lågt förut så det är kanske bra att få i sig järn så tidigt som möjligt om det behövs? Pratade om det här med min bm och hon rekommenderade i så fall just Niferex. Hon sa att om jag ligger runt 110 så ska jag börja med tabletterna. Vad hade ni för värden när ni fick börja?

• lata kocken Johanna

Det var just det där med tillgodogörandet som jag funderade på....

har fått lära mej att kroppen alltid tar upp mineraler lättare ur mat och kunde man så ska man mer eller mindre blanda ner krossade tabletter i maten- för att berika den...

magont har de (fysiologer som vi haft) sagt att man får ännu mer om magen är tom...eftersom det blir så stark järnlösning som irriterar tarmslemhinnan

• listo

Maxie: Man brukar säga att för gravida kan det vara aktuellt att börja äta
    järntillskott om Hb sjunker under 120.

Jag hade Hb 136 på inskrivningen, och när det hade sjunkit till 121 så
    hade jag problem med yrsel mest hela dagarna, så jag började då.
    Under förra graviditeten började jag nog med Duroferon ungefär vid
    samma Hb, d.v.s. kring 120.

• Farlini

Kaffe te eller mjölk ska man inte ta järntablett tillsammans med! Men vatten funkar utmärkt.. å gärna en banan som hjälper kroppen att ta upp järnet lättare!
    ..................har jag hört.............å så gör jag....................... ;)

• Wavva

Syrran tog Blutsaft, vilket hon tyckte var bra för magen!

• Mamma 80

Tar min tablett det sista jag gör innan jag går o lägger mig. En tablett niferex tillsammans med ett stort glas apelsinjuice samt dubbel dos Blutsaft (på BM's rekommendation).

mamma80/v.29 (28+5)

• Tinisen

Hej!

Jag har ätit järntabletter i flera år och min läkare har sagt att de ska intas i samband med måltid. Dock ska man undvika kalcium, kaffe samt te i samband med tabletterna. Jag tar mina i samband med middag på kvällen med ett glas apelsinjuice till, då C-vitamin ökar upptagningsförmågan.

• Moo

Uh, jag äter 2-3(beroende på hur magen känns) niferex om dagen, en halvtimme efter frukost ungefär och mitt HB ligger ändå på 96.

• guldplutt

Moo, testa att sprida ut dem lite över dagen, tydligen kan det vara svårt för kroppen att ta upp mer än en viss mängd samtidigt!

• Mamma 80

Om man nu bortser från alla diverse magkrämpor etc som man kan få av järntabletter, vilka tabletter är det då som är bäst när det gäller innehåll, dvs vad för slags järn ska man ta i tablettform (niferex, duroferon eller något av de andra)?? och hur mycket?

nu tar jag en tablett Niferex + dubbel dos av blutsaft (BM's rekommendation).

• listo

Niferex och Duroferon innehåller väl samma typ av järn om jag förstått det
    hela rätt. Och dessutom samma mängd (100 mg)
    Erco-Fer innehåller samma typ av järn som Niferex och Duroferon, men mindre
    mängd (60 mg).
    Hemofer innehåller hemjärn, Blutsaft vet jag inte mycket om...

Men detta är lite utanför mitt kunskapsområde. Ropa på lata kocken Johanna,
    hon har bra koll på olika typer av järn!

I vilket fall som helst så är det väldigt vanligt att man som gravid blir rekommenderad
    100 mg järn/dag om man har ett sjunkande Hb. Det är dessutom WHO's rekommendation
    till alla gravida efter graviditetsvecka 20 om jag inte missminner mig.

• Mysiga tjejen

Moo:

Det är viktigt att inte ta det i samband med mjölk, te, choklad och så tänkt på att du även ska äta mat med bra innehåll av järn............gröna grönsaker, leverpastej, kött så klart..........

• Mysiga tjejen

Moo:

och ta dem en i taget på tre tillfällen och efter måltiden, tom mage kan magen reagera på...........

• Moo

aha okej, Tack! :) Har funderat på ifall det är bättre att ta dem samtidigt eller om man ska ta dem utspritt på dagen.. ska testa o ta dem på olika tillfällen då.
    mmm, jag äter så mycket järnrik mat som det går, iaf grönsaker och kött o sånt. Leverpastej går inte, kan inte äta det.. :/
    HB går ändå bara neråt.
    Nu trodde de att det kanske kunde bero på B12 brist eller nåt sånt, så fick åka o ta blodprover på sjukhuset, svaret kommer väl nästa vecka.
    Känns dock lite som om det börjar bli bråttom o få opp HB, är ju snart i v.37 så bebis kan ju vilja titta ut närsomhelst.

• snöflingspuman

hej! jag vägrar ta dessa järntabletter, p.g.a. de hemska bieffekterna. tar FRIGGS järnbrus + c-vitamin istället. tidigare anv. jag Blutsaft (som enligt min BM går minst lika bra, men att det är en aning dyrt i längden).

• M 68

Hejsan! Jag äter oxå Niferex och tar två st/dag vid olika tillfällen.Sist jag var till mvc låg mitt hb på 93,de va då jag ökade från en till två.Tycker oxå det varit så många olika bud om vad man ska ta dom med.Men som sagt...inget med kalcium i alla fall.Jag brukar ta en tablett innan sänggåendet med ett glas nypressad juice o sen tar jag en mellan frukost o lunch tillsammans med ngt c-vitaminrikt.Det ska tydligen gå helst två tim före o efter innan man äter något annat.Kram!

Svar på tråden Hur tar ni Niferex?