• Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-11-24 12:37:24 följande:
    Hm, kumt de där med att pergo sliter mer. Får prata med min läkare om det. Ja om det bara är en plågsam spolning som ska till så är det ju lugnt :P
    Ja, gör det. Min läkare sa det först till mig när jag skulle börja med sprutorna, så jag visste inte heller om det innan. Pergotime "lurar" visst kroppen, medan sprutorna inte ger kroppen nåt val. Typ så.
    Men Pergotime funkar ju för jättemånga, men för mig, gjorde dom ju inte det, och det förklarade han så, att det är ett antihormon och min kropp gick inte att lura.

Ja, hoppas att spolningen är värd det! Då är det ju inga problem! :D Håller tummarna!
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-11-24 12:41:40 följande:
    Ja, gör det. Min läkare sa det först till mig när jag skulle börja med sprutorna, så jag visste inte heller om det innan. Pergotime "lurar" visst kroppen, medan sprutorna inte ger kroppen nåt val. Typ så.
    Men Pergotime funkar ju för jättemånga, men för mig, gjorde dom ju inte det, och det förklarade han så, att det är ett antihormon och min kropp gick inte att lura.

Ja, hoppas att spolningen är värd det! Då är det ju inga problem! :D Håller tummarna!

Men jag får ägglossning med pergotime, varför byter man till sprutor då?

Du hade väl äl av pergo?

• Jennie1987
    Matematik skrev 2010-11-24 13:19:21 följande:

Men jag får ägglossning med pergotime, varför byter man till sprutor då?

Du hade väl äl av pergo?

Om Pergotime fungerar för dig så kommer du antagligen inte behöva börja med sprutorna.

Jag fick bara två ägglossningar av fem kurer, så jag svarade dåligt på Pergotime. Därför fick jag börja med Puregon istället :)
  • cattiwik

Jag berättade här ovanför hur jag blev gravid med pergo, och nu undrar jag bara om det är fler än jag som hade/har problem att få det utskrivet pga. högt BMI.

Är det nån av er som har BMI över 30 och fått det utskrivet?
    Någon som blivit nekad pga. högt BMI?

• Jennie1987
    cattiwik skrev 2010-11-24 13:36:27 följande:
    Jag berättade här ovanför hur jag blev gravid med pergo, och nu undrar jag bara om det är fler än jag som hade/har problem att få det utskrivet pga. högt BMI.

Jag har högt BMI, har ingen siffra nu såhär, men det är ju ialla fall över 30.
    Jag hade inga problem med att få utskrivet Pergotime.

Går du privat? Om inte, så gör det, där är dom inte riktigt lika hårda som landstinget.
  • Matematik
    cattiwik skrev 2010-11-24 13:36:27 följande:

Ne, jag blev nekad för att läkaren tyckte att jag skulle vänta 10 år med barn.. Men sen bytte jag läkare :P
    Men det är ju ganska självklart att man inte får ha för högt bmi för att få det utsrivet. Övervikt är en stor risk för barnet. Ökar missfallsrisken.
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-11-24 13:38:45 följande:

Går du privat? Om inte, så gör det, där är dom inte riktigt lika hårda som landstinget.
    Fast över 30 är ju fetma. Du ser inte så fet ut :P
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-11-24 13:42:42 följande:
    Fast över 30 är ju fetma. Du ser inte så fet ut :P
    Nej, jag är inte direkt fet. Men mullig, eller vad man ska säga.
    Jag är inte smal. Mitt BMI har nog ändrats. Hade ialla fall väldigt högt BMI innan, men är så dåligt insatt.
    Vet bara att min nuvarande läkare inte såg några problem med min vikt. Han sa att jag har den "optimala" kroppen för att bli mamma. Haha :P
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-11-24 13:46:17 följande:
    Nej, jag är inte direkt fet. Men mullig, eller vad man ska säga.
    Jag är inte smal. Mitt BMI har nog ändrats. Hade ialla fall väldigt högt BMI innan, men är så dåligt insatt.
    Vet bara att min nuvarande läkare inte såg några problem med min vikt. Han sa att jag har den "optimala" kroppen för att bli mamma. Haha :P
    googla bmi och så hittar du massa sidor att ärkta ut ditt bmi på, om du vill. Haha.
    Själv har jag alltid varit smal/normal, legat runt 55 kg (164cm)
    Nu väger jag 10kg mer sen jag slutade med p-pillerna.
  • cattiwik
    Jennie1987 skrev 2010-11-24 13:38:45 följande:

Jag gick privat. Fick Pergo utskrivet men sen när jag skulle få en ny kur fick jag vänta. Hade BMI 31 och gränsen var 30. Det krävdes 4 kg som jag gick ner med hjälp av bantningspiller som min barmorska skrev ut.

Jag tyckte att dessa 4 kg var småaktigt. Jag är väldigt jämt fördelad och upplevs inte som tjock men mullig. Tyckte att det skulle vara mitt val om jag ville skaffa barn eller inte.

Vad hade hänt om jag vägt 15 kg för mycket. Detta skulle ju inte vara lika lätt att gå ner och jag är ändå snart 32. Vem har rätt att bestämma om jag får bli mamma eller inte. Tycker man kan infromera om riskerna men sen ska valet vara föräldrarnas.

Men nu har jag ju min älskade son och allt gick bra, men jag tycker inte att sjukvården har rätt att säga till någon att de inte ens får försöka skaffa barn pga övervikt. Visst det finns risker men det måste ju ändå vara upp till var och en att ta den risken.
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!