• Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Matematik
    cattiwik skrev 2010-11-24 14:36:36 följande:
    Jag gick privat. Fick Pergo utskrivet men sen när jag skulle få en ny kur fick jag vänta. Hade BMI 31 och gränsen var 30. Det krävdes 4 kg som jag gick ner med hjälp av bantningspiller som min barmorska skrev ut.

Jag tyckte att dessa 4 kg var småaktigt. Jag är väldigt jämt fördelad och upplevs inte som tjock men mullig. Tyckte att det skulle vara mitt val om jag ville skaffa barn eller inte.

Vad hade hänt om jag vägt 15 kg för mycket. Detta skulle ju inte vara lika lätt att gå ner och jag är ändå snart 32. Vem har rätt att bestämma om jag får bli mamma eller inte. Tycker man kan infromera om riskerna men sen ska valet vara föräldrarnas.

Men nu har jag ju min älskade son och allt gick bra, men jag tycker inte att sjukvården har rätt att säga till någon att de inte ens får försöka skaffa barn pga övervikt. Visst det finns risker men det måste ju ändå vara upp till var och en att ta den risken.
    Dom har inte reglerna för att vara taskiga. Men det är onödigt att skriva ut pergotime till ngn som har väldigt hög missfallsrisk, och risken för att barnet ska fy ryggmärgsbråck är mkt större när mamman är fet. Så jag tycker tyvärr inte alls det är konstigt... Gränsen måste ju vara nånstans, så 4 kg är ändå 4 kilo för mkt.
    Men nu har du ju gått ner och fått din underbara son! :)
  • Matematik

Igår fick jag hämtat ETT paket pergotime.. Fast jag beställt 2.. Skumt. Så i morgon kommer förhoppningsvis de 7 andra paketen jag beställde igår :P Haha

• sweetgirl89
    Matematik skrev 2010-11-30 09:46:03 följande:
    Igår fick jag hämtat ETT paket pergotime.. Fast jag beställt 2.. Skumt. Så i morgon kommer förhoppningsvis de 7 andra paketen jag beställde igår :P Haha
    hur gick det? fick du ut mer pergo? allt bra annars?? kramar :)
    ♥Elina 22/1-2010♥BF 1/7-2011♥
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-12-02 17:09:54 följande:
    hur gick det? fick du ut mer pergo? allt bra annars?? kramar :)
    Ja nu har jag 8 paket här hemma :) Så nu äter jag provera för att få mens :) Men jag tror itne att pergotime kommer att ge mig något barn. Har lixom redan gett upp.
  • sweetgirl89
    Matematik skrev 2010-12-04 23:16:36 följande:
    Ja nu har jag 8 paket här hemma :) Så nu äter jag provera för att få mens :) Men jag tror itne att pergotime kommer att ge mig något barn. Har lixom redan gett upp.
    klart du inte ska ge upp!! fungerar inte pergo så kommer du ju få göra ivf och då är ju chansen väldigt stor att man lyckas!! :) innan nästa år är slut så kommer du va gravid!! :D
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-12-05 14:16:00 följande:
    klart du inte ska ge upp!! fungerar inte pergo så kommer du ju få göra ivf och då är ju chansen väldigt stor att man lyckas!! :) innan nästa år är slut så kommer du va gravid!! :D
    Men vi harmbestämt att vi inte ska göra IVF. Jag vill inte att de ska befrukta en massa ägg som sen slängs. Ne det känns inte rätt.
    Så funkar inte pergotime så är det ganska kört.
    Man får inte heller adoptera innan man är 25 och på många ställen måste båda vara mellan 30 och 40år. När jag är 30 är gubben 42..
    Så det känns inte direkt positivt. Men är det fel på honom så ska vi försöka med spermadonation.
    Eller adoption om ca 7-10 år...
  • sweetgirl89
    Matematik skrev 2010-12-06 08:12:31 följande:
    Men vi harmbestämt att vi inte ska göra IVF. Jag vill inte att de ska befrukta en massa ägg som sen slängs. Ne det känns inte rätt.
    Så funkar inte pergotime så är det ganska kört.
    Man får inte heller adoptera innan man är 25 och på många ställen måste båda vara mellan 30 och 40år. När jag är 30 är gubben 42..
    Så det känns inte direkt positivt. Men är det fel på honom så ska vi försöka med spermadonation.
    Eller adoption om ca 7-10 år...
    äggen slängs inte, ni kan frysa in dom till syskonförsök!! och dom som blir över kan ni donera till forskning :) så man måste inte alls slänga! ni får ju då eget biologiskt barn? är inte det värt det? adoption är inte erat kött och blod..
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-12-06 12:50:07 följande:
    äggen slängs inte, ni kan frysa in dom till syskonförsök!! och dom som blir över kan ni donera till forskning :) så man måste inte alls slänga! ni får ju då eget biologiskt barn? är inte det värt det? adoption är inte erat kött och blod..
    Men de vill ju helst befrukta minst 10 ägg. Om vi sätter in max tv å så fryses 8 in. Ett embryo får bara sparas i 5år. Jag kan inte få 8 barn på 5 år.. Jag likställer det med abort och jag är absolut emot abort med planerade barn..
    Så det finns inte alls på kartan läöngre.. Och jag tror inte att dom riskerar att bara få ut två ägg... Ne jag får prata lite med min läkare om detta..
  • sweetgirl89
    Matematik skrev 2010-12-06 18:49:40 följande:
    Men de vill ju helst befrukta minst 10 ägg. Om vi sätter in max tv å så fryses 8 in. Ett embryo får bara sparas i 5år. Jag kan inte få 8 barn på 5 år.. Jag likställer det med abort och jag är absolut emot abort med planerade barn..
    Så det finns inte alls på kartan läöngre.. Och jag tror inte att dom riskerar att bara få ut två ägg... Ne jag får prata lite med min läkare om detta..
    om du käner så så kan du be dom att inte befrukta alla ägg helt enkelt eller max 5? det borde du kunna bestämma :)
  • Matematik
    sweetgirl89 skrev 2010-12-06 18:52:54 följande:
    om du käner så så kan du be dom att inte befrukta alla ägg helt enkelt eller max 5? det borde du kunna bestämma :)
    Tror inte att dom gör så.. För det kostar lika mycket för dem att ta ut 2 som 10 så det går nog inte. 2 ger jju inte lika stor chans då alla inte är livsdugliga..
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!