• Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Matematik
    helena29 skrev 2010-12-15 09:30:50 följande:
    Jag har plussat 3/12! Är nu i vecka 6+4. Det enda jag känner är ömma bröst och ska på VUL på tisdag.
    Grattis :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-12-15 08:32:49 följande:
    Vad gör alla då? Vilka har blivit gravida, och vilka käkar pergotime och vilka har gett upp?
    Jag har misslyckats med Pergo, med Puregon+Ovitrelle.
    Just har jag helt paus från allt som har med bebis att göra.

Bloggen finns såklart kvar :)
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-12-15 09:44:20 följande:
    Jag har misslyckats med Pergo, med Puregon+Ovitrelle.
    Just har jag helt paus från allt som har med bebis att göra.

Bloggen finns såklart kvar :)
    Usch, ja vad tråkigt. Varför gör ni inte IVF?  Fast ni kanske behöver en paus.
    Lycka till hur som helst! :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-12-15 10:29:08 följande:
    Usch, ja vad tråkigt. Varför gör ni inte IVF?  Fast ni kanske behöver en paus.
    Lycka till hur som helst! :)
    Ja, det känns verkligen jättetråkigt.
    Och min läkare sa att jag fick bestämma själv nu,
    om jag vill försöka en gång till med Puregon efter jul/nyår.
    Men då blir det väldigt strikt. Jag och sambon får inte ha sex under några omständigheter, utan min läkares godkännande. Så det blir väldigt kontrollerat. Han vill driva det lite längre, lite hårdare.
    Han tror dock mer på att IVF kommer vara bättre för oss.
    Men tydligen så måste man ha fyllt 25 år för att få göra det i vårt landsting? Så då är det 1 år kvar.
    Jag blir 24 i Januari.

En paus är nog vad vi behöver, ialla fall just nu.
    Och jag satsar på att äta LCHF och börja träna, så jag kan förlora några extrakilon som jag dras med! Och jag är verkligen supernöjd med resultatet som jag redan uppnått! :)

Lycka till du också!
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-12-15 10:33:22 följande:
    Ja, det känns verkligen jättetråkigt.
    Och min läkare sa att jag fick bestämma själv nu,
    om jag vill försöka en gång till med Puregon efter jul/nyår.
    Men då blir det väldigt strikt. Jag och sambon får inte ha sex under några omständigheter, utan min läkares godkännande. Så det blir väldigt kontrollerat. Han vill driva det lite längre, lite hårdare.
    Han tror dock mer på att IVF kommer vara bättre för oss.
    Men tydligen så måste man ha fyllt 25 år för att få göra det i vårt landsting? Så då är det 1 år kvar.
    Jag blir 24 i Januari.

En paus är nog vad vi behöver, ialla fall just nu.
    Och jag satsar på att äta LCHF och börja träna, så jag kan förlora några extrakilon som jag dras med! Och jag är verkligen supernöjd med resultatet som jag redan uppnått! :)

Lycka till du också!
    Men åk till göteborg. Här är det 18 år som gäller vid IVF :)
  • Matematik
    Jennie1987 skrev 2010-12-15 11:17:02 följande:
    Oj, att det skiljer så mycket!
    Hoppas du lyckas!
    Eller kanske 19. Men inte mer iaf :)
    jag har ägglossat 3 av 3 pergotime kurer. Men ingen bebis. Känns hopplöst. Hur gör du för att orka med allt?
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-12-15 11:22:31 följande:
    jag har ägglossat 3 av 3 pergotime kurer. Men ingen bebis. Känns hopplöst. Hur gör du för att orka med allt?
    Vad bra att du ägglossat! :) Då vet du att det ialla fall fungerar så långt!
    Förstår att det känns hopplöst när det inte tar sig. Vet precis hur hopplöst det känns!
    Jag har ju inte försökt så jättelänge, finns dom som kämpat betydligt mer än jag,
    jag har fått "hjälp" med Pergotime, Puregon+Ovitrelle. Men bara sen i april i år.
    Så jag har ju inte "aktivt försökt" i ett år än, med hjälp.
    Har ju försökt själva sen mars 2007, men då visste jag inte att jag hade PCO, ingen ägglossning osv.

Jadu, hur orkar man? Det undrar jag också.
    Men jag tror, att om man vill något så starkt, som att bli gravid, så får man massa extra ork! Man vill helt enkelt inte ge upp.
    Anledningen till att jag pausar lite nu, är för att hinna ikapp mig själv.
    Det har varit för mycket fokus på att bara bli gravid.
    Jag har glömt att leva NU.
    Så därför behöver jag ett break nu. Därför är det skönt att det är julhelger framför mig, min läkarmottagning stänger (som alla andra), ingen idé att påbörja ny behandling innan jul.
    Och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska försöka igen efter jul med Puregon.
    Jag tvekar. Och just när det bara skönt att släppa lite på det. Tänka på annat.
    Jag ska träna med en kompis efter nyår, och fokusera på det. Och äta LCHF, förstås, som jag mår bra av :)

Jag försöker tänka på att jag fortfarande är ung, har tiden på min sida. Och egentligen behöver jag inte känna någon stress. Nästan ingen av mina vänner har barn (som är min ålder), så jag behöver inte känna någon press. Jag hinner.
    Så försöker jag tänka. Och vissa dagar funkar det jättebra. Andra dagar är man mer sårbar, och förstår inte varför det inte går. Och så känner jag mig jättestressad istället.

Jag är övertygad om att vi kommer få våra efterlängtade barn! Varför skulle vi inte få det?
    Det finns massor med hjälp att få. Och vi är fortfarande unga.
    Det hade antagligen varit värre om vi var 35+ och det inte gick. Då skulle min stress vara med påtaglig.
    Nu försöker jag bara njuta av nuet, fokusera på sånt som jag mår bra av och släppa lite på pressen.
    Det är vad jag behöver nu. Och jag vet att det kommer, tids nog :)

Lycka till!
  • Japan87
    Matematik skrev 2010-12-15 11:22:31 följande:
    Men om du ägglossat alla gånger du tat pergo så är det icke hopplöst =)
    Det tar ju i snitt ca 7 månader att bli gravid, för ett normalfertilt par ... hade du pco?
    Iaf, eftersom pergon ger dig ägglossning, så blir man ju som ett normalfertilt par (om inte mannen din har någe strul också) trots din pco ...

hur många ggr till kan du få ta pergo ?
  • Japan87
    Jennie1987 skrev 2010-12-15 11:32:55 följande:
    Vad bra att du ägglossat! :) Då vet du att det ialla fall fungerar så långt!
    Förstår att det känns hopplöst när det inte tar sig. Vet precis hur hopplöst det känns!
    Jag har ju inte försökt så jättelänge, finns dom som kämpat betydligt mer än jag,
    jag har fått "hjälp" med Pergotime, Puregon+Ovitrelle. Men bara sen i april i år.
    Så jag har ju inte "aktivt försökt" i ett år än, med hjälp.
    Har ju försökt själva sen mars 2007, men då visste jag inte att jag hade PCO, ingen ägglossning osv.

Jadu, hur orkar man? Det undrar jag också.
    Men jag tror, att om man vill något så starkt, som att bli gravid, så får man massa extra ork! Man vill helt enkelt inte ge upp.
    Anledningen till att jag pausar lite nu, är för att hinna ikapp mig själv.
    Det har varit för mycket fokus på att bara bli gravid.
    Jag har glömt att leva NU.
    Så därför behöver jag ett break nu. Därför är det skönt att det är julhelger framför mig, min läkarmottagning stänger (som alla andra), ingen idé att påbörja ny behandling innan jul.
    Och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska försöka igen efter jul med Puregon.
    Jag tvekar. Och just när det bara skönt att släppa lite på det. Tänka på annat.
    Jag ska träna med en kompis efter nyår, och fokusera på det. Och äta LCHF, förstås, som jag mår bra av :)

Jag försöker tänka på att jag fortfarande är ung, har tiden på min sida. Och egentligen behöver jag inte känna någon stress. Nästan ingen av mina vänner har barn (som är min ålder), så jag behöver inte känna någon press. Jag hinner.
    Så försöker jag tänka. Och vissa dagar funkar det jättebra. Andra dagar är man mer sårbar, och förstår inte varför det inte går. Och så känner jag mig jättestressad istället.

Jag är övertygad om att vi kommer få våra efterlängtade barn! Varför skulle vi inte få det?
    Det finns massor med hjälp att få. Och vi är fortfarande unga.
    Det hade antagligen varit värre om vi var 35+ och det inte gick. Då skulle min stress vara med påtaglig.
    Nu försöker jag bara njuta av nuet, fokusera på sånt som jag mår bra av och släppa lite på pressen.
    Det är vad jag behöver nu. Och jag vet att det kommer, tids nog :)

Lycka till!
    Jag läser din blogg Jennie! Jättetrevlig blogg =)

Jag tycker du gör helt rätt! Ta hand om dig själv nu ett tag! Eller ta hand om ER, du o din sambo.
    För antar att det tär på honom också!
    Fortsätt med LCHF o träning, skitbra! =)
    Klart ni kommer få er bebbe sen =)

Jag o min sambo ska vänta ett år nu tills vi kör igång igen !
    Han har kommit in på utbildning, 30 mil härifrån, den håller på i 2 år.
    Han börjar nu i februari. Så om ca 1 år, så försöker vi igen, då hinner han sluta utbildningen ungefär när bebben kommer =)
    Under tiden ska jag också försöka gå ner några kilo till ... och ta han om mig själv!
    Vi har även öppnat ett "barn-konto" som vi lägger in pengar på nu, så har man en liten buffert tills barnet kommer, om förhoppningsvis, ca 2år ... =) Roligt att ha något att se fram emot, o spara till!

Lycka till!!!
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!