• Isildun

Vad äter ni för järntabletter?

Hejsan!

Tänkte bara kolla vad ni har fått för olika järntabletter. Vad ni får för bivärkningar m.m

Själv så äter jag Niferex. Mina biverkningar är att jag fåt lite ont i magen, lite lösare och jätte mörk avföring.

Någon som oxå äter Niferex?

• Svar på tråden Vad äter ni för järntabletter?
  • Gruvan

Jag äter Hemofer (9mg/tablett). Har precis börjat och inte märkt några biverkningar men glömde fråga min BM om jag ska ta dem i samband med måltid eller inte. Någon som vet?

• Lillstrumpa

Japp, får samma biverkningar som du av dem också.

• Pingu

Jag har ätit ercofer (60 mg), ungefär varannan dag. Plus en vitamineral kvinna varje dag. Inga biverkningar. Tog just ercofer för att de fanns hemma (maken är blodgivare).

Gruvan, man ska inte ta dem på fastande mage. Jag försöker ta dem ihop med en apelsin eller annan c-vitaminrik frukt. Och inte ihop med kaffe, the eller mjölk som kan hindra upptaget.

• Fia113

Duroferon äter jag och har inga direkta problem med magen (peppar peppar).

• Lobelia

Ferronol (Biomedica). Flytande naturligt järntillskott med folsyra och en del vitaminer. Innehåller vinbär, nässla och lingon.

Får inga som helst biverkningar av den. Har inte hört nån annan som tar den som mår "dåligt" heller... Man får upp HB't väldigt snabbt med den! Lite sur i smaken, men okej.

Finns på hälsokost.

• Icka

Fråga eran bm om ACO:s Vitamineral (för kvinnor i fertil ålder även gravida och ammande). Dem är helt suveräna åtminstone för mig. Jag skulle börja äta Niferex men så köpte jag dem här istället. Dem innehåller alla viktiga vitaminer och mineraler från A till K. och dagsbehovet av järn.

• ronja3

Gruvan:
    Du skall helst ta dem utanför måltid, alltså mittemellan. Och inte med mjölk, te eller kaffe. Helst med något c-vitaminrikt såsom ett glas apelsinjuice eller en c-vitaminrik frukt.
    Jag har tagit för vana att ta mina (2 om dagen till att börja med) nån timme efter frukost och nån timme efter lunch med juice.
    Sen får vi väl se hur länge det håller i sig, men tanken är ju god!! :0)

Jag äter alltså hemofer jag med!!!

• xerxa

usch, skräm mig inte
    jag ska börja med niferex
    var hos BM idag o hade "dåligt" värde
    så då fick jag order om o gå o köpa niferex

• Lunar

jag ätern niferex och har gjort det under alla grav. dom är super bra för mig.

Svar på tråden Vad äter ni för järntabletter?