• Isildun

Vad äter ni för järntabletter?

Hejsan!

Tänkte bara kolla vad ni har fått för olika järntabletter. Vad ni får för bivärkningar m.m

Själv så äter jag Niferex. Mina biverkningar är att jag fåt lite ont i magen, lite lösare och jätte mörk avföring.

Någon som oxå äter Niferex?

• Svar på tråden Vad äter ni för järntabletter?
  • ennasuS

Jag äter också Niferex. Inga biverkningar mer än att avföringen är mörkare och nog lite hårdare än vanligt. Men jag undrar om jag klarar mig att ta en tablett dagligen graviditeten ut. Förra gången var jag tvungen att ta 2 st/dag.. Vi får väl se:) Är ju bara i v.17 än så länge:)

• TantG

Jag får inte äta järntabletter... jag har för bra järnvärde och min BM varnar för propprisk om jag äter...

• Arre

jag äter oxå niferex..hade bara 100 i blodvärde..är i v 24.
    ni andra som äter niferex...måste man svälja det med juice?? jag gillar inte juice så jag sväljer dem med vatten..spelar d någon roll tro?? och igår så glömde jag ta en....farligt??
    å min BM sa att jag skulle ta 2 tabletter om dagen men på bruksanvisningen så står d att om man väger under 50 kilo så ska man bara ta en å jag väger bara 46,6 kilo... så jag har bara ätit en tablett om dagen...

kanske väldigt dumma frågor men...

• titti76

Jag äter också Niferex och har gjort det sedan v. 16, jag blir helskum i magen av dem. Längtar tills den dagen när man kan gå "normalt" på toaletten igen....(ursäkta uttrycket).

Titti 23+0

• Tess2

Duroferon. Svart avföring och trög mage.

• isolita

Hemofer plus. Med folsyra i. Har inte märkt nåt konstigt med magen alls. Blivit lite piggare. Ska till MVC på måndag hoppas att dom kollar blodvärdet då för jag är lite nyfiken.

• Ulrika87

Även jag äter niferex, och gjort de inte alls länge typ 2 dagar, och jag har redan "svart" avföring....Barnmorskan sa att jag ksulle börja med niferex

• Chokladtryffel

Nog för att denna tråd verkar vara från 2004, om det nu verkligen kan stämma. Jag verkar vara den enda som äter Fexim järnbrustabletter. Valde Fexim efter att ha sett innehållsförteckningen på Duroferon (hette det så?) och Niferex då de båda innehåller titandioxid som jag är fundersam mot pga vad uppdrag granskning tog upp om det ämnet. Feximet är dock verkligen inte gott, speciellt inte eftersmaken och det är inte snällt mot min mage heller, som jag redan innan har problem med, men bm rådde mig att äta järntabletter så då är det väl bara att stå ut. Tydligen kunde jag inte ta blutsaft istället då de var för lite järn för mig just nu....

• luckynumber

Niferex, har äit det 2-3ggr/veckan i en månad ungefär och har inga biverkningar alls men dock så hade mitt järnvärde iinte gått upp någonting så jag ska börja äta varje dag nu.
    Tar Mitt val kvinna varje dag också. 

• ullis83

Jag äter duroferon, inga större biverkningar förutom att avföringen är svart

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Eva Marlene

Dricker blutsaft och kände skillnad efter bara några dagar att man vart piggare.
    Har haft normal avföring dock lite svartare men de hör till.
    Inget magont bara positivt av detta.

• elwen

Jag åt Niferex förra gången jag var gravid , en varannna dag och gjorde det i ca 3 veckor  ( v 22 -25), mådde som vanligt och hade inget problem med magen.
    Denna graviditet skulle jag göra samma sak , men jag fick så ont i magen att jag nästan började gråta av smärta , så jag struntade i det och köpte järn tabletter på hälsokost ( järn+c heter dom).
    Åt dom i ca en vecka sen började magen strula och jag kunde inte skita alls , så nu äter jag inga järn tabletter alls.
    Ska till BM på månad få se om järn värdet ändå stigit , annars får jag väll hitta nåt annat med järn i , för magen är nog krånglig som det är.
    HAde järn värde på 148 i vecka 12 och 124 i vecka 22 , är nu i vecka  27.

• gnol
    Jag har lågt värde. I början åt jag varannan dag nu måste jag äta 1 varje dag. Hård i magen och mörkare avföring. Jag är gravid i 24 veckan nu, väntar mitt andra barn. Första barnet föddes med down syndrom.
  • gnol
    gnol skrev 2011-05-06 16:00:06 följande:
    Jag har lågt värde. I början åt jag varannan dag nu måste jag äta 1 varje dag. Hård i magen och mörkare avföring. Jag är gravid i 24 veckan nu, väntar mitt andra barn. Första barnet föddes med down syndrom.
    Äter också Niferex
  • Alcea

Äter Hemofer och min mage mår utmärkt! Jag har tagit de andra varianterna i samband med blodgivning och då fått ont i magen. 

Svar på tråden Vad äter ni för järntabletter?