Inlägg från: Mimmi P |Visa alla inlägg
  • Mimmi P

    Någon mer omföderska med avstannade värkar?

    Samma här!!

    Fick en hinnsvepning i måndags, var öppen 2 cm som hon enkelt kunde "töja ut" till 3 cm. Trodde verkligen att jag skulle få föda på natten då jag hade väldigt kraftiga värkar men det kommer och går. Ena stunden är det lugnt, sen kan jag ha enstaka onda förvärkar och emellanåt kommer de regelbundet under nån eller ett par timmar. Slemproppen har kommit i omgångar under ett par veckor (har tappat kollen med snart måste jag vara uppe i 4 veckor), samtidigt som dessa förvärkar pågått. Så fort jag får förvärkar så blir magen dålig.

    Veckan innan hinnsvepningen var jag öppen 1 cm så om det fortsatt i samma tempo borde jag ju vara uppe i 4 cm nu, hoppas på det!

    Bf+7 idag :(. Förra gången hade jag det såhär i en vecka och jag trodde också att det skulle komma igång enklare den här gången men uppenbarligen inte.

    Jag är helt slut både fysiskt och psykiskt! Imorgon blir det överburenhetskontroll om inget hänt tills dess. Skulle helst se att de tog vattnet eller nåt men de brukar ju inte vilja göra sånt innan man gått över 2 veckor.

    Jag har försökt hålla igång för att se om det hjälper men idag blir det en ny strategi, stanna på soffan, maken är iväg på utflykt med sonen så jag har huset för mig själv. Kanske är det som behövs, låta kroppen vila lite. 

  • Mimmi P
    TinaLi skrev 2010-08-29 09:32:52 följande:
    Mimmi P: vi får ta varann i hand tror jag. verkar ha det lika kämpigt ju. jag var uppe o sprang och donade hela dagen igår, o fick ju kanske värkarna inatt för det. men så imorse när det dog av igen så blir man så förtvivlad. jag längtar efter ungen så mycket att jag snart bara vill sätta mej i ett hörn o gråta tills han tänker komma ut.
    Vår dotter har fått slungas runt mellan nära o kära sen i torsdags, så tycker ju synd om henne också.
    Nu vill jag bara att det ska bli imorgon så gyn. kan punktera så vattnet går. Förhoppningsvis kommer det väl igång då. Annars blir det nog psyket nästa *s*
    Ska dom sätta igång dej om du går över en vecka till? eller gör dom det innan tror du, eftersom du varit öppen så länge?
    Jag tror inte de kommer vilja sätta igång i förväg men jag tänker nog försöka, jag vet inte hur många dar till jag orkar ha det så här!

    Det är ju inte bara för mig heller, man är ju ingen bra mamma precis, jag har ont överallt och är jättetrött så man orkar ju inte riktigt ta hand om sonen som man borde, han är en riktig vilde och tycker jag är jättetråkig som inte orkar leka hela dagarna.

    Vet du att de kommer sätta igång dig imorgon? 
  • Mimmi P

    Inget nytt här heller, bf+8 idag :(. Var på kontroll idag, standard här i v 41+0 då de gör en viktuppskattning och kollar mängden fostervatten. Allt såg bra ut men hon uppskattades till 4400g :O. Storebror uppskattades till 3700 g i samma v och föddes på bf+10 och vägde 4070 g. Tänk om det är samma fel och hon väger närmare 5 kg! Fast det trodde inte hon som gjorde ul:et utifrån magstorleken och när hon klämde lite på magen.

    Imorgon tänker jag nog ringa förlossningen oavsett och be om att få komma in på en kontroll, skulle vara skönt att veta om det går framåt eller om det kanske gått åt fel håll.

    Tycker hon har varit väldigt, väldigt lugn i magen senaste dagarna vilket ju skulle kunna vara ett tecken men jag har slutat gissa och tro nu, jag tolkar ju uppenbarligen fel hela tiden :(.

  • Mimmi P

    Stort grattis!

    Bara lite avundsjuk...

    Jag var på kontroll idag då det gjordes ultraljud där man konstaterade att allt såg bra ut och att hon kan ligga kvar en vecka till... Har haft en del rejält onda förvärkar under dagen men inget regelbundet. Imorgon tänker jag nog ringa förlossningen och se om man kan få komma in på en kontroll om jag öppnat mig mer..

    Även om jag är helt slut fysiskt och har ont typ överallt så tycker jag att den mentala biten är värst, med alla dessa förvärkar har jag ju gått "beredd" i snart en månad, det tär på en! 

  • Mimmi P

    Jag sätts igång senast söndag så det närmar sig ju iallafall. Jag tycker det varit lugnare några dar nu vilket också är frustrerande, då känns det ju som att man backar! Aldrig är man nöjd...

    Jag ringde aldrig förlossningen, kände att det är hopplöst ändå och jag vill inte bli inlagd över natt som jag blev sist, det blir så bökigt med barnvakt. Förra gången hade jag ju likadant men "bara" i en vecka, då ringde jag och fick komma in på en kontroll. Det var inga problem alls, antar att det beror på hur mycket de har att göra också. Då hade det inte hänt nåt på flera dar men jag fick en sovdos och fick sova kvar en natt.

    Det jag börjar bli rädd för är att vra för trött för att orka igenom en förlossning. Sist var det ganska utdraget, framförallt krystningen (hade krystvärkar i 3,5 timme) och min livmoder ar antagligen för utmattad för att dra ihop sig ordentligt så moderkakan släppte vilket resulterade i att jag förlorade 2 liter blod. Det vil jag helst slippa den här gången!

    Nu är det dags att hoppa i säng! Håller tummarna för att det startar inatt för oss alla!!

  • Mimmi P

    Liten79, välkommen eller vad man ska säga, trevligt med sällskap men tråkigt att ännu fler sitter här med skitvärkar på övertid!

    Westcoastgirl, ser att jag skrev fel, att moderkakan INTE släppte skulle det ju stå men det fattade du nog, det märks att man är trött.
    Usch, 3,1 liter, kan tänka mig att det kändes! Men skönt att du fick blod iallafall. Jag hade ju "bara" förlorat 2 liter och såg ju så pigg ut trots allt och ett hb-värde på 80 räknades inte som så lågt.. OBS, ironi. Man känner sig så dum i efterhand, jag litade ju på de på bb som sa att det inte var så farligt och att jag inte behövde nåt blod, så här efteråt har jag ju insett att 2 liter är en ganska stor förlust och att jag antagligen piggnat till betydligt snabbare om jag fått en blodtransfusion. Den här gången har jag skrivit in i mitt förlossningsbrev att om nåt liknande händer igen vill jag ha blod, det känns ju extra viktigt att vara hyfsat pigg efteråt den här gången när man har två barn att ta hand om. Min bm har även skrivit in det i min journal.

    Hur mycket slempropp finns det egentligen?? min har släppt i omgångar i ung en månad nu, inget den senaste veckan dock, men idag kom det en stor, äcklig klump igen. Hoppas att det kanske kan betyda nåt, sitter med molvärk just nu men inga tydliga värkar. Med sonen gick jag över 10 dagar, är på bf+10 idag så man hoppas ju lite extra... Fast det är som maken sa igår, nu när hon väntat så länge kan hon lika gärna stanna till fredag kväll då det skulle vara så mycket smidigare med barnvakt för vår del.

    Här lyser solen! Man får vara glad för det lilla! 

  • Mimmi P

    Jag tror ju att man kan påverka förlossningen till viss del mentalt. Förra gången var jag väldigt stressad och kände tydligt hur jag motverkade kroppen varje gång jag fick värkar (hade då förvärkar i en vecka ung). Varje gång värkarna satte igång blev jag jättestressad och då avtog värkarna, så höll det på så om och om igen till jag åkte in till förlossningen och fick en sovdos som fick värkarna att försvinna helt. Sen fick jag även akupunktur som fick mig att slappna av, det var på torsdag fm, på natten mellan fredag-lördag drog förlossningen igång. 

    Det riktigt ologiska var att jag var stressad över att förlossningen inte kom igång och jag ville inte föda för sent då min man skulle på turné och jag gärna ville att han skulle kunna vara hemma med mig och sonen några dar innan han åkte. Som det blev nu så åkte han och jobbade 2 timmar efter att vi kom från bb och åkte på turné en vecka efter att sonen föddes.

    Den här gången blir det lite samma. Han har varit ledig hela sommaren (är alltid det) men nu har hans jobb dragit igång vilket innebär att han inte kommer kunna vara ledig med oss nånting innan december (mer än nån helg eller enstaka dag här och där). Som tur är jobbar han i närheten de kommande 2,5 veckorna så han kommer vara hemma kvällar/nätter iallafall.

    Trots detta känner jag mig inte stressad den här gången, så jag fattar inte varför hon dröjer! 

  • Mimmi P

    UBJ, välkommen och hoppas att det blev förlossning för dig!

    TinaLi, jag tror också att man ska vila, den där promenaden eller vad man nu gör gör nog ingen större skillnad om det verkligen är förlossning på gång!

    westcoastgirl, det låter skönt med en blodtransfusion.. för mig tog det flera dagar innan det var lätt att ta sig runt gåendes. Efter förlossningen fick jag överhuvudtaget inte gå upp på toaletten och första toabesöket fick jag inte gå själv utan var tvungen att ringa på personal för att få stöd att ta mig dit. Duscha fick jag inte heller göra första dygnet då de var rädda att jag skulle svimma i duschen annars, väldigt fräscht...
    Första veckan gick jag omkring lätt framåtlutad då jag inte orkade räta upp mig och då gick jag bara mellan soffan och sängen och toaletten.

    Vad segt med kontrollen! Förstår precis hur du känner! Hoppas din bm kan fixa så du får komma in imorgon!

    Igår hade jag jättejobbig molvärk hela fm, sen övergick det i "snälla" onda förvärkar som kom med varierande mellanrum men runt 10 min ung. Jag började få upp hoppet men så gick jag och la mig och då bara dog dem :( sen har det varit lugnt hela natten.

    MEN, nu sitter jag med onda värkar, som def känns som riktiga värkar, jag vill andas igenom dem, dock väldigt oregelbundna än, mellan 3-9 min mellanrum, alla är dock långa, på mellan 1-1,5 min. Den här gången känns det som att det är på riktigt. Hoppas, hoppas!! Jag har en tid hos min bm vid 10:30 så jag tänkte ta mig dit och be henne undersöka mig, har det hoppat igång kanske det kan påskynda det hela en gnutta. Det jobbiga för oss är att det är makens föräldrar som ska vara barnvakt och de har 3 timmars resa hit, plus att svärfar måste gå från jobbet. Nu har maken ringt och sagt att det verkar bli av idag. Känns jättejobbigt om det inte blir nåt! Å andra sidan vill vi ju att de ska hinna hit till det är dags att hämta på dagis om vi inte kan göra det.

    Skulle det vara ett elakt falsklarm får de stanna kvar till helgen, det ska ju bli igångsättning senast söndag så det blir ju bara imorgon som svärfar missar jobbet "i onödan" om det skulle stanna av.

    Håll tummarna åt mig! Jag håller tummar och tår för att ni andra redan är igång/klara eller att det hoppar igång nu!! 

  • Mimmi P

    Är på väg in nu! Öppen 5cm och min barnmorska trodde det kunde gå fort nu så hon ville att vi skulle åka raka vägen till förlossningen!
    Svärföräldrarna är på väg och hämtar storebror på dagis!

  • Mimmi P

    Nu är hon här! Allt gick betydligt snabbare än förra gången. Strax efter 11 kom vi till förlossningen och 14:43 vr hon ute på ett par krystvärkar. Allt gick mycket smidigare den här gången, jag är matt och trött nu men har kunnat vara uppe och duscha och så.

    Skruttan mår också bra och har ammat ordentligt.

    Håller tummarna för er andra nu!!

  • Mimmi P

    Tack! Nu är vi hemma och försöker fatta att vi är tvåbarnsföräldrar, det känns väldigt konstigt!

    Grattis ubj!

    Ja, även för mig gick det ju fort när det väl kom igång så var beredda på att det kan gå undan!

    Hoppas det är er tur nu!!

  • Mimmi P

    Lite läskigt var det den här gången. Jag kände på morgonen att det var mer "riktiga" värkar men de var ganska snälla och helt oregelbundna så jag försökte få min man att åka och jobba på fm men han tyckte nog att det var bäst att han kom hem och det var det ju!

    Hade jag inte haft min tid hos barnmorskan hade jag nog inte åkt in än på länge med tanke på hur oregelbundna värkarna var. Med tanke på att det bara var sista knappa timmen som värkarna var riktigt intensiva, täta och regelbundna så hade det kunnat bli stressigt!

    Så avvakta inte för länge hemma!

  • Mimmi P

    Westcoastgirl, det låter ju lovande!! Hoppas det har hoppat igång nu då, du har ju nästan gjort halva jobbet redan!

    Jodå, det går bra, lite kaos, storebror är ju bara 1,5 år så det är ju lite fix...

    Nu verkar lillskruttan börja bli sugen på mat..

  • Mimmi P

    angber07 och sataya stort grattis till er!! Hopas allt är bra!!

    Westcoastgirl, hoppas att du också har bebis hos dig nu!

  • Mimmi P

    westcoastgirl, stort grattis!! Vad skönt att höra att även din förlossning gick bra!

Svar på tråden Någon mer omföderska med avstannade värkar?