• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-08-17 18:48:10 följande:
    det gick inte som jag hoppats idag När man är så överviktig som jag så finns det bara metformin som behandling Funkar inte det så blir det insemination Fick remiss till överviktsenheten och tabletter för att få mens.. allt känns bara skit idag, helvetes med!!!!! Orkar snart inte mer
    välkommen till min värd. och man får ingen hjälp med vikten heler. då blev du med nekad pregro?
    fattar inte hur läkarna kan vara så elaka som dom är. vad har du för BMI?
  • Puchiko
    valkyrie skrev 2010-08-17 21:11:34 följande:
    välkommen till min värd. och man får ingen hjälp med vikten heler. då blev du med nekad pregro?
    fattar inte hur läkarna kan vara så elaka som dom är. vad har du för BMI?
    Tydligen har jag missförstått honom, min sambo var med och sa att han sa att oavsett storlek så har metformin visat sig vara bra. 44 i bmi..
  • ZionZion
    valkyrie: kommer inte ihåg va det var och vet inte hur man räknar ut , nån annan som kanske kan räkna?
    väger 113 kg på min 174 cm, =(
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-08-17 22:28:17 följande:
    Tydligen har jag missförstått honom, min sambo var med och sa att han sa att oavsett storlek så har metformin visat sig vara bra. 44 i bmi..
    okej men är inte metformin som provera? okej jag ligger på BMI på 41-42 beroende på dag. har du försökt gå ner själv innan?
    ZionZion skrev 2010-08-18 00:24:24 följande:
    valkyrie: kommer inte ihåg va det var och vet inte hur man räknar ut , nån annan som kanske kan räkna?
    det finns sider på nätet där man kollar det med skulle tro att du ligger på 42 i BMI du med. jag är 170 och väger ca 115. går upp och ner 3 kg typ.
  • Höstflickan83
    n0c87 skrev 2010-08-12 13:51:33 följande:
    Hörrni brudar!

Jag har tänkt vääääldigt mycket sedan jag fick veta att jag har PCO-s... Och en sak som nöter i mig är att jag VET att jag vill ha barn. Jag är verkligen barnkär av mig osv. MEN jag tycker att det är skitjobbigt att jag måste bestämma mig för exakt NÄR jag ska börja försöka skaffa barn. Förstår ni hur jag tänker?

Hade jag varit utan min PCO-s så hade vi bara slutat med preventivmedel och försökt...men nu känns det som att fungerar inte det så måste jag ju bestämma mig för när jag ska börja med andra hjälpmedel osv. Och just DEN känslan tycker jag är jobbig...så jag kan bara föreställa mig känslan av att inte ens andra hjälpmedel fungerar :( Vilken press jag skulle känna på mig själv känns det som...även om jag vet att det är p.g.a. PCO-s men ändå...

Förstod någon hur jag tänker? Är det bara jag som tänker så?
    Jag känner igen mig! Tycker det är skitajobbigt att behöva bestämma ett exakt datum typ, jämfört med helt friska som bara "Kör på".. Jag har tänkt på det många gånger och det är läskigt...
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-08-16 11:29:35 följande:
    hej tjejer.!!

nu har jag varit på gastroskopin och den visade att jag hade något problem med mina klaffar. men inget alvarligt. och magkatar. så fick tableter. och läkaren sa att det är inget som hindrar GBP oprationen. jag är så otroligt lycklig så ni annar inte Skrattande tänk att jag kommer få den. så jag gissar att inom 2 månader är jag opererad Skrattande
    GRATTIS!! Vad bra med goda nyheter! Kram
  • Höstflickan83

Hej allihop!

Har precis hittat till den här tråden, har varit utomlands i en vecka och suttit och läst igenom gamla och nu denna nya. Vad kul att det är så många nya som hittat hit också! (Inte kul för att så många har problem, men ni förstår att jag menar att det är kul att kunna diskutera med många och utbyta erfarenheter och råd osv?).

Jag sitter just nu och har ont i magen. Ruskigt ont i magen. När vi kom hem i måndags från vår resa så sa jag till min sambo att jag borde kanske ta och ringa kvinnokliniken för att höra om de börjat planera in mig på en tid i början av september ännu så att jag faktiskt blir kallad då... Jag sa "jag ringer på onsdag" för igår skulle jag vara borta hela dagen och ville inte bli uppringd (de har uppringningssystem) medan jag var ute med en massa folk... Men så igår morse så ringer sambons jobb och säger att han idag, onsdag. måste komma in på krismöte... Eventuellt blir alla av med jobbet. Vad fan gör vi då?
    Då sitter vi där, han utan jobb och jag har vikariat till sista december.... Jag har alltså inte ringt kvinnokliniken idag utan väntar på att sambon ska komma hem så jag får veta vad som hände på krismötet... Men vad gör vi om han blir av med jobbet och jag bara har vikariat?
    Ge mig tips och råd för nu känns det förjävla jobbigt... Vi som just hade fått klartecken i att få bli kallade i september för att få börja behandling..... FAN! 

• Vitsippa80

Idag har jag fått "domen". Jag har PCOS, gyn hittade minst 12 blåsor på varje äggstock Rynkar på näsan. Fick Primolut utskrivet för att få igång mensen, hoppas det funkar. Om mensen kommer igång då ska vi ge det 6 mån, händer det inget då ska vi få remiss till RMC....

Känns både bra och dåligt. Skönt att ändå veta men jag hade ju hoppats på annat besked såklart.

Jag är lite dimmig i huvudet efter besöket på gyn, har varit så himla spänd så jag minns inte allt gyn sa. Hur funkar Primolut, nån som vet? Får man alltid hyfsat regelbunden blödning efter att ha tagit det?

• Puchiko
    valkyrie skrev 2010-08-18 07:53:50 följande:
    okej men är inte metformin som provera? okej jag ligger på BMI på 41-42 beroende på dag. har du försökt gå ner själv innan?
    ZionZion skrev 2010-08-18 00:24:24 följande:
    det finns sider på nätet där man kollar det med skulle tro att du ligger på 42 i BMI du med. jag är 170 och väger ca 115. går upp och ner 3 kg typ.
    vad är provera? Jag har gått ner 16 kg på att ändra min kost.. så ja..
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-08-18 21:40:51 följande:
    vad är provera? Jag har gått ner 16 kg på att ändra min kost.. så ja..
    provera gör så att man får regelbunden mens.

16 kg är inte illa alls
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2