• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • Heobea
    Höstflickan: Hur har det gått för er? Vad hände på mötet? Vad finns det för andra utvägar när det gäller jobb där ni bor? Vet du nu hur det ser ut med ditt vik? Finns det chans till förlängning? Jag tänker spontant, kör på er ursprungliga plan. För tänk om detta är den ända chans ni får, inte för att jag tror det men vi kan leka med tanken. Jag tror aldrig att du skulle förlåta dig själv om du inte tog chansen.
     Som jag skrev innan (i den gamla tråden) massor massor av kramar. Hoppas att det löser sig till det bästa nu!

Valkyrie: ÅÅÅÅh grattis! Äntligen!! Hoppas att du får din tid snart.

n0c87: Hm, har lite samma tanke om just barnskaffandet. Att man måste bestämma så specifikt. Jag hade också velat bara köra på. Även om vi som sagt är lååååångt från skaffabarntagen. Snarare träffaföräldrarstadiet!

Tack för svaren om magontet. Jag inser, när jag googlar lite att diffusa lågt sittande buksmärtor som är lite mensvärksliknande inte alls är ovanligt vid pco. Får väl fråga gynekologen vad man ska göra åt saken. Antagligen lär hon säga: lev med saken. Men jag har redan tröttnat nu och hur många år har jag inte kvar att leva???

Är åter nere i mina dåliga veckor. Hua, hua, alldeles för mkt glass, god mat och alldeles för lite träning. Men har fått mig ett par ordentliga cykelturer i veckan. Inte för att det tar så mkt på magfettet utan snarare tränar de redan rätt vältränade benen mer. Meeen bättre än inget.

MAssor av kramar till er alla!!!
  • n0c87
    Heobea skrev 2010-08-19 00:02:30 följande:
    n0c87: Hm, har lite samma tanke om just barnskaffandet. Att man måste bestämma så specifikt. Jag hade också velat bara köra på. Även om vi som sagt är lååååångt från skaffabarntagen. Snarare träffaföräldrarstadiet!

Tack för svaren om magontet. Jag inser, när jag googlar lite att diffusa lågt sittande buksmärtor som är lite mensvärksliknande inte alls är ovanligt vid pco. Får väl fråga gynekologen vad man ska göra åt saken. Antagligen lär hon säga: lev med saken. Men jag har redan tröttnat nu och hur många år har jag inte kvar att leva???

Är åter nere i mina dåliga veckor. Hua, hua, alldeles för mkt glass, god mat och alldeles för lite träning. Men har fått mig ett par ordentliga cykelturer i veckan. Inte för att det tar så mkt på magfettet utan snarare tränar de redan rätt vältränade benen mer. Meeen bättre än inget.

Jag har aldrig googlat på det faktiskt men jaa, då är det ju pco:n då :/ Fast å andra sidan rätt skönt att veta att det är just den också så det inte är nått mer!
    Ja jag förstår att du har tröttnat på det...men jaa, tyvärr brukar de ju ha en tendens att säga att man får leva med det :((

Ja fyyy vad jag har ätit för gott = för mycket i sommar överhuvudtaget, och träningen har fått lida också! I förrgår började jag dock om med träningen och nu blir det hårdträning i 2-3 månader till sen ska jag sluta med ppillren och försöka få mens själv först och främst och sedan kolla ägglossning osv. i HOPP om att kunna bli gravid själv (jaja, alltså inte helt själv då haha)! Jag lär väl uppdatera om hur det går ;)

Hur mår ni annars då tjejer?
    Decembernatt skrev 2010-08-18 12:36:09 följande:
    Idag har jag fått "domen". Jag har PCOS, gyn hittade minst 12 blåsor på varje äggstock Rynkar på näsan. Fick Primolut utskrivet för att få igång mensen, hoppas det funkar. Om mensen kommer igång då ska vi ge det 6 mån, händer det inget då ska vi få remiss till RMC....

Känns både bra och dåligt. Skönt att ändå veta men jag hade ju hoppats på annat besked såklart.

Jag är lite dimmig i huvudet efter besöket på gyn, har varit så himla spänd så jag minns inte allt gyn sa. Hur funkar Primolut, nån som vet? Får man alltid hyfsat regelbunden blödning efter att ha tagit det?
    Primolut...hmm....är inte det ungefär som Provera? (Någon annan som vet?) som ska ge dig blödningar? :)

Ja jag förståååår verkligen att det är dimmigt i huvudet nu men det kommer att klarna mer och mer senare...
    Skriv av dig här om du vill, hur du känner dig om dagarna osv. Det är skönt att ventilera med folk som är inne i samma sak själva :))
  • Höstflickan83
    Höstflickan: Hur har det gått för er? Vad hände på mötet? Vad finns det för andra utvägar när det gäller jobb där ni bor? Vet du nu hur det ser ut med ditt vik? Finns det chans till förlängning? Jag tänker spontant, kör på er ursprungliga plan. För tänk om detta är den ända chans ni får, inte för att jag tror det men vi kan leka med tanken. Jag tror aldrig att du skulle förlåta dig själv om du inte tog chansen.
     Som jag skrev innan (i den gamla tråden) massor massor av kramar. Hoppas att det löser sig till det bästa nu!

Jag svarade visst lite i gamla tråden också, men jag svarar här med.
    Han fick veta att det är business as usual tills dess att ledningen bestämt sig vad dom ska göra med företaget. Eventuellt blir det kvar precis som vanligt, eventuellt läggs det ner, eventuellt flyttas det på. Vi bor i en stad som är hårt drabbad av arbetslöshet efter krisen, så det finns otroligt många arbetslösa och väldigt lite jobb. Han har en informatikutbildning från universitetet men har aldrig jobbat med det så den lär inte hjälpa i framtiden heller eftersom det nu börjar vara 7 år sedan han gick ut universitetet. Så han har bara jobbat med telefonförsäljning och administration på kontor, och det är många som gjort det här... Så vi får hoppas att företaget får vara kvar här uppe och att han då har kvar sitt jobb.

Jag har pluggat till läkarsekreterare och blev klar i julas, sedan dess har jag jobbat på vikariat. Det ser väl inte ut som att det kan bli något fast av det, men alla jag träffar säger att de inte tror att det kommer bli problem att hitta nya vikariat, för det behövs alltid folk. Det jag är rädd för är väl att om vi lyckas bli gravida, när jag kommer tillbaka, får jag något jobb då då jag varit borta från det och inte hunnit jobba massor av år innan?

Min tanke var också "jag skiter i om vi båda blir arbetslösa, vi löser det på något sätt", samtidigt som jag är rädd för att det kan bli så eftersom då sitter man där och har rätt höga utgifter och inte så mycket inkomst. Men så tänker jag ett steg längre, precis som du skrev, att om vi inte gör det, och sen tar det år och dagar innan vi lyckas om vi ens lyckas, då kommer jag aldrig förlåta mig själv. Vi pratade lite snabbt om det här igår kväll när sambon hade varit ute och fiskat och rensat tankarna efter mötet på jobbet, och så sa vi "vi kan inte vänta på vad de gör på jobbet... vi kommer ångra oss om vi inte fortsätter som tänkt"... Så vi kör på som vi tänkt och hoppas på att det löser sig. Imorgon ska jag ringa kvinnokliniken och höra hur det går, om de börjat planera in mig på någon tid ännu. Alldeles snart kommer nämligen sambons föräldrar och jag känner inte att jag vill prata i telefon med kvinnokliniken då, så jag ska ringa dem i morgon förmiddag och hoppas på att de snart kan ge mig en tid!

Tack för omtanken!

Jag har också ofta ont långt ner i magen, på båda sidor, lite som mensvärk, fast mycket "snällare". Dov molande smärta. Det går som lite snett in mot ljumskarna. Ofta ofta ofta.
    Var har du hittat bra info? Jag tycker det är ofantligt svårt att hitta bra information på internet, speciellt om man vill läsa på svenska. 

Ibland får man ha dåliga dagar och veckor, hoppas att det snart känns bättre!!

Kram kram! 
  • Laisen

Var ett tag sen jag skrev här. Jag har ganska nyss avslutat en dubbelkur med pergo, jag har reagerat obefintligt på den så jag och min gyn ansåg att det var onödigt att testa trippel så nu ska jag få ta sprutor istället....jag är så jävla glad för en gångs skull :D, spec eftersom det inte kommer mer pergo fören i november :/.

Åh, idag är det en riktigt bra dag! :D

• langtanefterdig
    Laisen skrev 2010-08-19 12:10:16 följande:
    Var ett tag sen jag skrev här. Jag har ganska nyss avslutat en dubbelkur med pergo, jag har reagerat obefintligt på den så jag och min gyn ansåg att det var onödigt att testa trippel så nu ska jag få ta sprutor istället....jag är så jävla glad för en gångs skull :D, spec eftersom det inte kommer mer pergo fören i november :/.

Skönt att ni går på hårdare tag på en gång ;) många funkar det ju direkt me spruta !! :D
  • langtanefterdig
    Laisen skrev 2010-08-19 12:10:16 följande:

Förresten har du också hört november nu? var en på FL som skrev det också, var ifrån har ni hört de?
  • Puchiko
    valkyrie skrev 2010-08-18 22:03:19 följande:
    provera gör så att man får regelbunden mens.

16 kg är inte illa alls
    Vet inte om jag får regelbunden mens av primolut, men kommer få en mens iaf..

Tack

Kom nyss hem från gymmet
  • Laisen

Vi är skitglada att vi fick våran vilja igenom, sambon följde med denna gången så jag skulle ha lite stöd om jag skulle få lov att slåss för att få sprutor istället , för det var mitt förslag :D. Jag läste det här på FL, det var någon som ringt sitt apotek så jag antar att alla ställen hört samma?

Hur har det gått för er nu då? Inväntar BIM snart eller? :)

• langtanefterdig
    Laisen skrev 2010-08-19 21:25:02 följande:
    Vi är skitglada att vi fick våran vilja igenom, sambon följde med denna gången så jag skulle ha lite stöd om jag skulle få lov att slåss för att få sprutor istället , för det var mitt förslag :D. Jag läste det här på FL, det var någon som ringt sitt apotek så jag antar att alla ställen hört samma?

Hur har det gått för er nu då? Inväntar BIM snart eller? :)
    Jag var på första VUL idag, cd 10 nu... var flera ägg på gång o nästa vul på tisdag. Dock har jag hamnat i ett läge att jag inte tror det kommer bli något med hjälp av pergo, idag tänkte jag också. Det spelar ingen roll om det inte är biologiskt jag vill bara få en familj bli tre.

Vet inte om det är hormonerna som spökar , som gör en så dramatisk ....
  • Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-08-19 21:30:19 följande:
    Jag var på första VUL idag, cd 10 nu... var flera ägg på gång o nästa vul på tisdag. Dock har jag hamnat i ett läge att jag inte tror det kommer bli något med hjälp av pergo, idag tänkte jag också. Det spelar ingen roll om det inte är biologiskt jag vill bara få en familj bli tre.

Vet inte om det är hormonerna som spökar , som gör en så dramatisk ....
    Känns som en dum fråga, men vad står cd för? :P.
    Det är nog hormonerna, jag blev också sån av pergo...speciellt när det bara var negativa besked varenda gång....förutom idag då :D.
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2