• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-08-15 21:45:49 följande:
    fick inte det sist men ska be om det på tisdag tänkte jag.. kan vara spännande att visa folk hur det ser ut.. släkt och vänner undrar.. har du fått det?
    okej. jo jag får alltid. det tycker jag är så bra att man får och kan se vad som händer gån efter gång. fast inte det snyggaste att titta på precis.
  • Puchiko
    valkyrie skrev 2010-08-15 21:52:59 följande:
    okej. jo jag får alltid. det tycker jag är så bra att man får och kan se vad som händer gån efter gång. fast inte det snyggaste att titta på precis.
    får man se?
  • Vitsippa80

Är ny i denna tråd, har inte konstaterad PCO(S) men misstänker Rynkar på näsan. Ska till gyn för undersökning på onsdag. Skulle gärna vilja veta hur en sån undersökning går till (så jag kan förbereda mig mentalt)? Hon sa att de skulle göra ultraljud men hur går det till? Och om man inte har blåsor, hur ställer de då diagnos? Tar de blodprov och kolla hormonerna eller?

Kanske är jag för gammal för att räknas som "ung", hoppas jag får vara med i tråden ändå Glad

• valkyrie
    Puchiko skrev 2010-08-15 21:55:04 följande:
    får man se?
    kan lägga upp bilder i morgon :)
  • valkyrie
    Decembernatt skrev 2010-08-15 22:00:54 följande:
    Är ny i denna tråd, har inte konstaterad PCO(S) men misstänker Rynkar på näsan. Ska till gyn för undersökning på onsdag. Skulle gärna vilja veta hur en sån undersökning går till (så jag kan förbereda mig mentalt)? Hon sa att de skulle göra ultraljud men hur går det till? Och om man inte har blåsor, hur ställer de då diagnos? Tar de blodprov och kolla hormonerna eller?

Kanske är jag för gammal för att räknas som "ung", hoppas jag får vara med i tråden ändå Glad
    hej klart du är välkommen

vaför mistänker du att du har PCOs?

en undersökning går oftast ut på att läkaren gör ett Vaginalt ultarljud. det ser ut som en dildo som du för upp i ja vad nu alla kallar det jag säger fittan och så ser han på äggstokarna med mer. och där kan man se om man har pco om det finns en massa blåsor. han har äver ett blodprov på dej skulle jag tro och så ställer dom olka frågor. ja det är typ det.
  • Vitsippa80
    valkyrie skrev 2010-08-15 22:11:36 följande:
    vaför mistänker du att du har PCOs?
    Dels så har min mamma PCO, jhon har opererat bort från "cystor" från äggstockarna 2 ggr och de hade väldiga problem att få barn (tog 9 år innan jag kom, sen ytterligare 6 år innan brorsan kom).

Själv har jag alltid haft oregelbunden mens (men har ätit P-piller mesta tiden som "gömt" det). Nu är det t ex 4 mån sen jag hade någon blödning sen jag slutade med pillrena. Dessutom har jag problem med acne, lägger lätt på  mig vikt runt buken, och så har jag haft ett sjuuukt sötsug i hela mitt liv. Alla dessa verkar vara symtom på PCOs. Hur äggstockarna ser ut vet jag dock inte än. Nu har jag börjat äta LCHF och det har tagit bort sötsuget, förhoppningsvis hjälper det även andra saker för nu vill jag och min sambo gärna ha barn. Jag hoppas såklart att det inte är PCOs men jag är förberedd på det.

Tack för svaret om undersökningen! Det låter ju som en skön undersökning...not ;)
  • valkyrie
    Decembernatt skrev 2010-08-15 22:27:56 följande:
    Dels så har min mamma PCO, jhon har opererat bort från "cystor" från äggstockarna 2 ggr och de hade väldiga problem att få barn (tog 9 år innan jag kom, sen ytterligare 6 år innan brorsan kom).

Själv har jag alltid haft oregelbunden mens (men har ätit P-piller mesta tiden som "gömt" det). Nu är det t ex 4 mån sen jag hade någon blödning sen jag slutade med pillrena. Dessutom har jag problem med acne, lägger lätt på  mig vikt runt buken, och så har jag haft ett sjuuukt sötsug i hela mitt liv. Alla dessa verkar vara symtom på PCOs. Hur äggstockarna ser ut vet jag dock inte än. Nu har jag börjat äta LCHF och det har tagit bort sötsuget, förhoppningsvis hjälper det även andra saker för nu vill jag och min sambo gärna ha barn. Jag hoppas såklart att det inte är PCOs men jag är förberedd på det.

Tack för svaret om undersökningen! Det låter ju som en skön undersökning...not ;)
    okej. ja då förstår jag att du mistänker det. för det låter som att du har en stor chans att ha att. men när nu är hos läkaren ta och berätta om ALLA symtomen du ha. det är viktigt att han/hon får reda på det. hur länge har ni "försökt" skaffa barn?
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-15 22:08:48 följande:
    kan lägga upp bilder i morgon :)
    Får ni med er bilder hem? Jag fick bara se där men ingen har erbjudit mig några bilder :(( Måste man fråga efter dem då? Det skulle verkligen jag vilja ha :)
  • valkyrie

N0c87: jag får alltid med mej hem. Jag frågar inte änns. Men vet att alla får inte det. Det beror på vilken läkare man har. Men det skadar inte att fråga.

• Heobea
    Decembernatt: Det låter onekligen som om det finns en chans att du faktiskt har PCO. Förstår att det känns trist, men jag resonerar som så att det faktiskt är skönt att veta. Genom att faktiskt ha en diagnos kan man få bättre och rätt hjälp. Lycka till på undersökningen, den är som beskrivet helt okej för att vara undersökning.

n0c87: Jag har inte fått med mig några bilder hem, kanske skulle fråga efter det nästa gång. Jag har dock fått berättat för mig exakt vad hon såg och att det fanns ca 20-25blåsor i varje äggstock.

Alltså, jag håller på att bli galen på min kropp. I fredags började jag spontanblöda, helt otroligt. JAg blev tokigt glad och dansade på bordet. Min pojkvän påstår att jag är galen, bli så lycklig över lite blod. Jag försökte förklara att en spontan mens betyder att det faktiskt fungerar. Men det mystiska är att jag bara blödde lite i fredags och i lördags. Inget mer, inga mörka flytningar, inget! Jag brukar ha ganska segdragna menstruationer och blöda mer än rätt mkt. Så jag tog i vanlig ordning både panodil och cyklokapronen (blodstillande) så visst kan de ha påverkat. Men inte såååå mkt? Kruxet är väl att jag har kvar den enorma mensvärken. Är så illa att jag knappt kan stå upp! JAg blir lite konfunderad, var det bara en mellanblödning eller en förblödning? Eller var det en riktig menstruation, även om den var kort? Men största frågan är egentligen, vad händer i min kropp?? Jag menar jag har vägt minst 5kg mindre och inte haft några menstruationer alls. Så det är inte att jag gått ned nått kilo. Visst har jag ätit provera med ca 3mån mellanrum sedan januari, men ska den verkligen ge äggstockarna en skjuts så att allt börjar fungerar?
    Jag blir ju A L L D E L E S galen på detta!!!! Inte har jag fått nån tid till gynekologen heller.......
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2