• Roszi

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Ett stort grattis LadyMy, vad skönt att det gick så bra och tänk arr ni redan varit på promenad, härligt! Jag har köpt plastkåpor till mina bröstvårtor, ett av mina bröst blev sårigt direkt. Lite jobbigt att sätta på innan man blir van när man har en liten som vill ha mat på en gång, men fungerar rätt bra. Jag har också köpt en bra bröstvårtsalva-purelan tillverk.medela. Kanske ngt för dig att  testa?!

Golden Robot-Calman hittar du hos t ex babyproffsen,( Karlbergs v  har) bigbaby etc, Det är medela som tillverkar. Du måste köpa rätt napp till bara, man kan nämligen byta till vanlig.

Vår kille har ont i magen och i lördags var jag på babyproffsen och rådgjorde om DR Brown flaska och deras råd är att antingen köra Dr brown el calma ej blanda teknik.Så om det visar sig att lillkillen fortsätter ha ont i magen så är det bättre att byta och även pumpa istället för att amma och ge i Dr Brown. Hoppas dock att slippa byta, hoppas att miniform dropparna som införskaffats skall hjälpa. Hu vad hemskt det är att se sin lille älskling ha så ont i magen, tycker dock att det verkar bli bättre. Håll tummarna..

• Roszi

Hej
    Var visst ett tag sedan jag var här. Dagarna springer verkligen iväg. Nu har lillkillen fyllt 1 månad (i onsdags) och smekmånaden lagt sig lite. Fortfarande helt underbart med lillkillen men nu börjar jag tycka att tröttheten är jobbig och att känna sig så låst. Jag längtar till lillkillen blir någon månad och tills man kan vara ute ordentligt. Jag ammar och kompletterar me ersättning, så sambon kan ta vissa mål och det har gjort att jag ca 1ggr i v åkt iväg några timmar. I söndags var jag och köpte jeans, helt underbart, ett par icke mamma byxor!!! Denna vecka har jag dock märkt att anknytningshierkin ,att jag är nr 1 att det medfört att Fredrik inte kan trösta lika självklart längre. Det begränsar. Denna vecka har jag på kvällstid knappt kunnat gå till tvättstugan eller kasta sopor för killen har varit ledsen och då är det mina bröst som gäller, ersättningsflaskan kan kasta sig i väggen då. Det tycker jag är ur jobbigt och tom börjat önska att jag kan byta med Fredrik vissa dagar, kunna gå till jobbet och känna sig fri..samtidigt som kärleken är så enorm. häftigt och dubbelt!!!

Vi har nu egentligen bestämt att lillkillen skall heta Edvin, men nu när vi bestämt så har jag blivt tveksam om han inte är en Alexander i alla fall. Innan drev jag Edvin hårt, märkligt det där..

Haligh- okej så du har också fått en kräkbebis. Lillkillen är det och det är jobbigt på nätterna, för han har liksom mat som står i halsen och guppar upp och ned. Tydligen supervanligt, men jobbigt.

LadyMy-fint namn, Julian! Det gick snabbt, ni var eniga ??

Saltgurkan, låter som du fått med det viktigaste i packningen. Klokt att tänka mkt barnkläder, vet ej hur ofta du behöver byta eller hur länge ni stannar. Jag hade dock för mkt kläder till mig själv, gick mest i BBs praktiska rock, men hade egna byxor. Det är dock klokt att ta med egna kuddar, sambon fick åka hem och hämta det för vi hade inga med oss+inneskor till båda!! Godis är viktigt att ta med !!!

Vad gäller blöjor verkar det vara olika. Vi hade prematur första veckan (killen vägde 3030 och gick ned 150 g) därefter hade vi libero som läckte jätteofta så vi bytte till pampers som jag är nöjd med. Dock ej helt perfekt då man måste vädra mkt och smörja för att undvika röd rumpa, fast det är kanske samma med alla. Tror olika blöjmärken passar olika rumpor!

Saltgurkan, lycka till på måndag. Du får ligga på sofflocket i helgen, Du måste inte fixa allt innan!!!!

Ha en skön helg! Dock lär helgen bli kall, usch är trött på kyla och snö nu!

• Roszi

Saltgurkan-jag skrev att jag hade för mkt kläder med till mig själv. Det var ju för att jag låg på vårdavdelning och inte patienthotell, fast om du skall göra kejsarsnitt så kanske du också kommer tillvårdavd. Där hade de iaf rockar, blöjor, bindor etc

Det finns ett Apotek på Danderyd där man kan köpa rätt mkt typ blöjor om man behöver!

Lady My- Tack för kommentar ang namn, jag håller med Alexander,väldigt fint men har varit vanligt under många år!

Vi ger ersättning enbart 3-4 mål på dagen. Då äter han allt från 60-110 ml. Sedan ammar jag resten. Min mjölk höll också på att sina men fick hyra en elektrisk mjölkpump på BB, så jag har pumpat en del för att få igång och det har lyckats, men jag har ändå inte tillräckligt. Jag vet dock inte vad som skulle hända om jag slutade ge ersättning och bara ammade om mjölkproduktionen skulle komma igång. Fast jag vill ge vissa ersättningsmål och tycker att jag funnit en balans.

Bra viktuppgång för Julian! Min kille har nu gått upp 1,2 kg på en månad och det är härligt. Tror det är ersättningen som hjälpt tilll med gödningen

• Roszi

Ett stort grattis Saltis till babyn,  ja nu är det bara en kvar, spännande!!! Det skall bli kul och träffa er och alla småttingar när vi vågar oss ut igen.

Tyvärr har denna vecka varit jobbig, jag och  lille Edvin (snart 6 v) har varit förkylda. Edvin har haft det arbetsamt på nätterna och jag den oroliga modern har vakat och åkte i väg till barnakuten i tisdags. Kändes skönt efteråt men lite dum när jag var där. Läkaren tyckte typ; alla har RS nu, återkom om han får feber, inte äter eller skriker. Så smärtsamt att inte kunna hjälpa annat än unferlätta. Han har fått sova på stor kudde och har tvingats bli bekant med nässug och näsdroppar. Svårt att skydda de små. Läkaren  tyckte do ck att det är klokt att undvika offentliga platser de första 2-3 mån.

Golden-vi använder hjälmmössan vi fick i startpaketet på BB, den går fint ner över öronen. Känner dock igen din stress att köpa allt. Vila mellan inköpen bara och gå sakta mellan butikerna

• Roszi

Hej alla

Edvin är inne i en skrikig period just nu. Kan börja skrika när som på dagen och kan hålla på länge, lillplutten blir helt illröd. Jobbigt, längtade tillbaks till jobbet igår!!!Jag hade modigt nog släpat runt honom på barnvagnsmarsch mot mödradödligheten i världen och väl i mål började han tjuta. Fick amma honom nere i tunnelbanan. Pust, efter det lugnade han sig tills vi kom hem men tjöt sedan i 1.5 timme, så just nu vågar jag inte  "åka i väg" på fler projekt. Skrikigheten tilltog i förra veckan och goglade så klart.  Läste då att bebisar är som skrikigast runt v 6 och han är i v 7  nu, så hoppas på bättring snart och att det inte blir värre. Vi är dock fria från förkylning nu, höll i sig i 2 v, så jag lider med LADY MY och Julian.

Vad jobbigt SALTIS med op, mjölkstockning och med amningen osv. Men  svamp i bröst har jag inte hört om. Det är inte eftersläng från mjölkstockningen då? ! Svamp blir väl så där vitt/gråaktigt i färgen i allafall på fötter!?

På tal om seghet i huvudet, skönt att höra att fler är det. Jag säger och gör fler snurriga saker än vanligt (kan vara rätt förvirrad annars med). Det bara går liksom bara att vara här och nu och finns inte ork till djupare tankar . Kanske det som är meningen med tröttheten, att man inte skall orka fundera på så mkt  annat än att vara med babyn!? I går lade jag iaf osten i brödkorgen..

GOLDEN, lycka till!!

• Roszi

Vad aktiva ni låter, jobb,träning, bio etc. Jag blir imponerad! Vore jättekul och ses så jag och Edvin sattsar på att komma om allt känns bra. Vart, är det espressohouse  ni var på senast eller? Okej med barnvagn/amning där el ni har med ersättning?

Haligh-fy vad trist med stygnen. Egentligen otroligt att kontroll först görs så långt efteråt. Jag var på kontroll i dag, 7 v senare.

Trevlig helg!

• Roszi

Förresten, någon som har erfarenhet av  elektriska bröstpumpen medela-swing? (Funderar på att köpa den)

• Roszi

Tack saltis, vad gullig du är som vill skänka dina saker! Angående pumpen så köpte jag en Swing, så Haligh kan ta den! (Har haft en symphoni hyrd från sjukhuset men det blir billigare att köpa en egen). Saltis, däremot om du inte vill ha calmaflaskan och ingen annan gör anspråk så kan jag köpa den, jag använder redan en och har gärna fler! Fast jag tror att man kan köpa ett annat munstycke och använda som vanlig flaska.

Förresten, vart är det på onsdag?????

• Roszi

Nej fy vad trist, skrev ett långt inlägg som inte är publicerat. Får se om jag orkar skriva om senare, annars ses vi i morg!
    esspresso, på Dala g,  visst var det kl 11!?

Jag har mörkt långt hår, smal, ca 172 lång med babykille på armen :---)
    Har en kass alias här, helt oanonym, kallas för Rosie el Rosis även normalt (Roszi, ungersk stavn),

• Roszi

Ja sackars Philip, usch varför skall småttingar behöva bli sjuka

Det var jättekul och träffa er Haligh och Saltis. Blev tyvärr lite disträ då Edvin krävde min uppmärksamhet, men det är ju det som är skönt att umgås med andra spädbarnsföräldrar för det blir bara så ibland och andra spädbarnsföräldrar kan lättare förstå.

Jag ses gärna snart igen. Det var ju ett jättebra Esspressohouse att fika på med vagn. Det borde finnas en barnvagnscaf´e bok så man vet vart man kan gå! Även om det i dag fredag är trist väder så är ju dock våren äntligen på gång och då börjar det också att bli läge för barnvagnspromenader!

Det var tex superlänge sedan jag var på Rosendahl och promenerade på södra djurgården. Bor ju själv på norra så håller mest till här så klart. Här finns ju också fin natur, mysigt cafe och 4H gård. Fast våra småttingar bryr sig nog inte så mkt om vare sig tjocka grisen eller hästarna, men väl värt fikabesök senare i vår när man kan sitta ute!

Tack saltis för flaskan! Kändes lite dumt att bara få, så jag vill gärna bjuda dig på fika nästa gång!
    Tyvärr har dock Edvin de senaste dagarna börjat protetsera högt när det är dags för flaskmatning. Jag har ju inte tillräckligt med mjölk i brösten så i går var det värsta skrikinfernot här när det inte kom mer  från brösten och flaskan inte dög. Och jag som skall åka på vigsel i morgon i GTB över dagen och Edvin skall enligt planering vara med sin pappa och flaskmatas hemma. Märkligt, varför började strulet några dagar innan och inte efter bröllopet?Psykologiskt? Det har ju fungerat med flaska och bröst sedan födseln. Märkligt märkligt.. 

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?