• Roszi

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Ninus! Vad kul. Vi var där i dag och det var lite svalt i skuggan. Men jag går gärna dit i morgon igen, men om det är svalt så kan vi promenera och gå vidare till ett utefik i närheten. Det stämmer att det är lätt att åka dit med bil. När du kommer från Täby kör du av trafikplats Ekhagen (strax efter stockholms skylten), kör under motorvägen (vä) och sedan bara raka vägen (Bergiusvägen) kör tills vägen svänger skarpt vä, skall du till stranden kör du vä och till fiket till höger (upp för backe). När du kört vänster ser du lite längre fram att vägen tar slut vid en grind. (Stranden ligger framför). Strax innan grinden går det en väg upp till studentområdet,där finns en busshällplats. Där på den gatan kan du parkera, tror det är professorslingan. Kolla annars Eniro.

Är flexibel med tid, har inget bokat, men är rätt segstartad så gärna efter lunch, 13 -14 tiden?!  

• Roszi

Om fler vill haka på från stan så går buss 40 (via fridhemsplan, odenplan, universitetet till lappkärret) el tunnelbana till universitetet

• Roszi

Vilken bra och utförlig beskrivning Golden! Jag har också börjat fundera på larm nu. Edvin är också så där superaktiv och ligger helt plötsligt på mage, med benen utanför spjälorna (trots skydd), med nacken krökt och huvudet upptryckt mot en vägg eller som pippi. Detta är inte bra för en orolig mammas hjärta, så nu ligger han åter i dubbelsängen där han sover lugnare. Dessutom var jag supernojig i våras när han var sjuk och tänker att snart kommer hösten med alla virus etc. för visso är han större nu men ändå. Så kanske ett larm är bra att ha som stöd. Men det finns olika variander, dels plattorna som du beskriver och sedan finns det ett som man sätter i blöjan. Fast frågan är om de fungerar på större och rörligare barn, men jag vet inte. Någon som vet?

Jodå jag och Ninus fick en trevlig eftermiddag på stranden med våra små prinsar. Det var skönt att få några strand dagar, nu känns det som att den tiden är förbi denna sommar

Golden, jag började ge Edvin smakportioner vid 4 mån och började nog direkt ge några skedar varje dag. Det var dock först vid 6 mån som jag trappade upp det och då främst med gröt och välling faktiskt först nu denna veckan (7 mån den 16/8)som han börjat äta  en halv barnmatsburk till lunch och en halv på kvällen. Edvin har varit rätt så villig från början, men han blev gasig i början så jag tog det lugnt.

Jag har också fullt upp nu. Nu är ju kompisar lediga och har haft besök av kompisar som inte bor här. Nästa vecka är också rätt bokad och veckan därpå åker jag och Edvin till skåne, så det dröjer innan jag kan ses. Tittar dock in här då och då. Ha det så skönt alla och sköt om och era små!

• Roszi

Hej

N ej vad  sur jag blir. Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg men sedan försvann det. Jag såg att  jag inte var inloggad längre. Undrar om man loggas ut om man är inne för länge ? SUCK!! Nu orkar jag inte skriva om.

Vi kom iaf tillbaka till stan i tisdagskväll  men snart är det dags att packa väskan igen då vi skall flyga till mallis nästa fredag. Det skall bli superhärligt, framförallt nu när jag ser hur värsta regnet forsar ner utanför fönstret! Någon som vill haka på, riktigt bra priser nu!!! Men, är det någon som har flugit med era små, tips? 
    Vi skall nu köpa soldräkt och sulky, men tänkte kolla om det finns soldräkt stl 74/80 att köpa begagnat el låna eftersom Edvin inte kommer att kunna ha den nästa sommar. Någon som har ?

Vore kul och ses men får se om vi hinner innan vår nästa resa. Det gick iaf jättebra att åka med tåg till skåne med Edvin.  

Sköt om er iaf.  

• Roszi

Ninus, jag hade gärna kommit men Edvin snorar också.
    Hur är kursen förresten?
     Suck. Hoppas Edvin är bättre tills på fredag då vi lyfter. Det är ju värre med trycket i öronen om man är förkyld. Tack för tips Lady My ang resa, tyvärr har vi redan bokat fönsterplats. Jag håller just nu på att vela om vi skall köpa en begagnad vagn el sulky att ta med. Jag skulle egenltigen också vilja ha med spädbarnsskyddet men det är ju inte så bra med tanke på hanteringen. Samtidigt blir man begränsad, kan inte åka taxi etc. Hur har ni gjort?

Förresten LadyMy, om du känner dig orolig för att lämna på träning så tycker jag att du skall gå på din magkänsla. Jag själv är skeptisk, har dock lite koll på hur det fungerar på gymen, Jag kommer själv att vara försiktig med att  lämna Edvin till främlingar innan han kan prata och kan berätta hur han haft det. Fel sorts människor finns tyvärr där barn finns. På förskolor har de nog mer koll och utbildning, de  tar också registerutdrag från brottsregister etc vid anställning, även om det blir fel där också!! Dessutom läggs grunden för anknytning de första 2 åren (dock mest känsligt det första året) och då anser jag att man skall vara försiktig med att lämna till obekanta för barnet. Barnet kan bli skrämt eller ngt och kan känna sig övergiven om det inte finns en anknytningsperson nära som kan nicka okej eller trösta. Det är ju annorlunda på dagis, där har man inskolning och sedan är det samma personer . Alla gör ju så klart som de själv vill och vad de tror på är bäst för barnen och skall följa sin magkänslan. Lätt i bland dock att hänga på och eftersom det nu finns inlämning för så små är det lätt att ryckas med om andra tycker att det är okej,  tex tycker man att gym borde veta vad som är bra. De är ju dock vinstdrivande..
    Nåja! Dags att fixa middag. Ha det gott i sensommaren.

• Roszi

Hej alla

Nu är vi tillbaka i ett regningt Stockholm. Det gick jättebra att resa med Edvin. Han sov vid båda landningarna så han reagerade inte alls. Jättehärligt med lite miljöombyte,  lata dagar och underbara kvällar. Dagarn var för varma för Edvin så han fick vara inne i vår luftkonditionerade lägenhet så jag och Fredrik skiftades om med att bada. Men underbart vatten!!!!Fast på seneftermiddagran var det bra med skugga i barnpolen så då plaskade han. Edvin verkar till att  gilla det där med att bada! Vi skall ta och anmäla till babysim nu och i går anmälde vi oss till babyrytmik. Det känns som att denna hösten kommer att gå jättefort. Jag som inte hunnit börja göra mitt gravidalbum mm som jag hade tänkt göra under föräldraledigheten.

Ninus, vi skall gå på babyrytmik i Täby. Tibblekyrka! Så då kanske vi kan fika eller ngt i anslutning till dt någon gång.
    (Det är nära Edvins farmor som skall gå med på Rytmiken. Edvin har ännu bara två anknytningspersoner, så nu är det dags att skola in fler så vi kan få barnpassning framöver)

Vad gäller mat så tycker jag att det var först vid 7 månader som det lossnade för Edvin. Han åt lite innan men det var då som han verkligen började äta. Tror att det är väldigt olika för barn när det lossnar. Nu vid 8 månader äter han nästan en hel stor burk barnmat till lunch och middag. Gröt på morgonen, välling på kvällen innan sovdags. Aming som mellis, mest för närhetens skull och för att han skall dricka. Han är dålig på att dricka. Juice går bra men vill ju att han skall dricka vatten och det går si och så. Hoppas att det lossnar med drickat för hade tänkt börja dra ned på amningen för att snart sluta helt. Vill inte amma när jag börjar jobba vid årskiftet. Hur gör ni med amning och hur går det med dricka?

Det som har varit bra med att han äter bra på dagen är att han sover bättre på natten. Nu sover han i princip hela natten. Han sover oftast i vår säng och sover då bäst. Har försökt att han skall sova i sin säng och det fungerar när han sover djupt, så fort han börjar sova ytligare framåt morgonen blir han orolig. Vaknar och sprallar i hela sängen. Ligger med fötterna utanför spjälor trots skydd, lägger sig på magen eller annat stoj. Så fort han kommer över i dubbelsängen somnar han om och snusar vidare. Så jag kommer inte att jobba in "sova i egen säng" förrän jag har slutat med amningen, en sak i taget. Jag resonerar som så, han är så liten det gör inget, det är ett bekymmer om han vill sova i vår säng när han är 15..

Jag såg att ni pratat om att ses i morgon tisdag och vi hade kunnat, men vi var så sena så nu verkar det vara inställt. Men vi kan ju se nästa vecka.    Hoppats de snorande barnen snart mår bra igen. Läste någonstans att barn kan ha 2 förkylningar i månaden  ojoj. 

• Roszi

LadyMy, jag vet inte men testa att ge välling när han vaknar på natten, det är kraftigare. Vissa barn gillar ju inte mat men välling går bra. Min BVC sköterska förslog att jag skulle ge vatten om Edvin vaknade på natten och ville ha mat. DET fungerade dock inte för oss. Edvin blev tvärarg och slog på flaskan och sedan skrek han i säkert 10 min. Men välling har fungerat. I somras när vi var i skåne började Edvin med att han ville amma varannan timme på natten. Jag höll på att bli tokig, så när vi kom hem slutade jag nattamma och gav välling och det fungerade för oss.Gav ett par nätter osch sedan sov han hela.

• Roszi

Tips! Tidningen Mama skall ha gala på Berns den 13/11 (söndag) då årets mama utses och det är modevisning mm. Priset är 295 kr med mat och dryck. Jag och en kompis skall gå (kanske fler om jag lyckas få med fler), kul om ni också vill hänga på! Biljetter köps på ticnet.se Tror dock att biljetterna går ganska snabbt. Mer info på; mama.nu

• Roszi

Hej

Jag har redan bokat in att jag och edvin skall träffa  en kompis som har en 6 månaders i morgon onsdag. Vi skall ses vid stora skuggans 4h gård och sedan fika på skafferiet som ligger bredvid om det är fint väder. Superhärligt där vid fint väder. Många barnvagnar där på vardagarna. Så kom gärna ut!
    Har nu varit på 4h några gånger och Edvin är helt tagen av hönsen. Jag har själv kommit på att jag aldrig kollat in höns ordentligt tidigare och det är bara att konstatera att höns är Yra! Underbart att få vara på en 8 månaders nöjes nivå!  Annars får vi ses någon annan gång, om det inte blir regn för då kommer vi nog till stan..

Golden, tyckte att det tog lång tid innan Edvins första tand kom, så jag känner igen det. kli kli men ingen tand.Han fick sin första när han var 7½ mån, men det är ju så olika. 

Fundera gärna på galan, jag har hämtat biljetter, skall bli kul att glamma en dag!    

• Roszi

Ja hoppas att du fått sova Haligh! Megatrötthet är verkligen jobbigt.

Jag kan också nästa tisdag eller onsdag. 

krya på dig LadyMy. 

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?