-
Åh, va jobbigt! Se till att tänka på varenda lilla rörelse du gör from nu så att det inte blir sämre (små steg, inga ben i kors, jämn belastning osv, absolut ingen Ank-vankGolden Robot skrev 2010-12-03 13:05:21 följande:saltgurkan: Fogarna, jaaaa. I helgen började jag känna av kring ljumskarna men trodde det var träningsvärk efter att ha gått i snö och slajdat runt och spänt mig i hela det partiet. Smärtan har tilltagit och igår natt vaknade jag varenda gång jag försökte vända mig, för det gjorde ont. Idag känns det som jag knappt kan sitta. Ingen position känns bra alls. Trodde inte det kunde komma så himla pang-tjong-från-ingenstans och bara slå till med typ full kraft. Svanskotan har jag visserligen känt av länge, men den här smärtan i den främre fogen som strålar ut i ljumskar och ner för lår och dessutom sprider sig i hela rumpan kom verkligen som över en natt. Nu har jag det visserligen inte lika besvärligt som jenne, men med tre månader to go blir jag livrädd för hur detta ska gå. Har slutat gå till jobbet (som jag skrev ovan) eftersom det gör så ont. Måste nog ringa min barnmorska snart.... Hade inte alls börjat känna av det när vi träffade henne förra veckan, och det är tre veckor till nästa gång... Ank-vank, here I come säger jag bara! ;)
). Det kan faktiskt vända om du har tur. Hoppas!
-
Jag gick till en som var jättebra på Serafen förra gången. Minns inte vad hon hette, men jag kanske kan kolla. Min mamma är sjukgymnast och rekommenderade just denna kvinna vid graviditet, ska se om hon minns namnet. Annars har de på Feelgood också som kan graviditeter, men dem har jag ingen kolla på.Golden Robot skrev 2010-12-04 12:44:45 följande:LadyMy: Ja, jag försöker tänka på det hela tiden - vilket är lätt eftersom jag känner av det hela tiden! Har läst igenom diverse råd och ska försöka få tag på en sjukgymnast så fort som möjligt. Angående ank-vank så står det i en del råd att det kan vara bra att "vagga", men jag försöker att röra mig "som vanligt" om än symmetriskt :)
Nån som vet en bra sjukgymnast för oss gravidos när det kommer till dessa bäckensmärtor?
Nu ska jag lägga mig på golvet och utföra några vårdguiden-övningar som ska kunna hjälpa vid foglossning :) -
Jag kan som sagt var inte, mannen ska på julfest. Måste vara hemma m sonen. Hoppas att vi hinner ses snart igen! Jag går på ledighet 15/1, så efter det har jag lite tid även på dagarna.
Jag mår fortfarande oförskämt bra, men det kan ju vända när som helst. Åker kommunalt och har 20min att gå från pendeln, men jag kan fortfarande gå i normal takt. Det kunde jag inte sist vid det här laget. Undrar om det kan ha med min Pilates att göra? Jag tänker mer på hållning denna gång också eftersom jag fick ont förra gången.
Tycker att det börjar bli lite svårt att hitta skön sovställning. Fast när jag väl somnat sover jag som en stock
. Ikväll ska jag ut och äta m några vänner, ska bli så mysigt!
Förresten så sa mannen upp sig från jobbet igår och kommer byta jobb kring 1/4, det innebär att han kommer att plocka ut innestående semester innan dess i samband m förlossningen. Känns jätteskönt! Har varit lite orolig för hur man ska orka hämta + lämna sonen i början osv. Jag minns hur sjukt trött jag var i början sist. Vände på dygnet och låg ofta vaken i timmar på natten. Kom oftast upp vid 10, tänk då om man måste lämna på dagis kl 9 varje morgon. Fattar inte hur alla mammor orkade före dagis kom och när de dessutom drog hela lasset själva
. Undra vad de tänker när de hör en klaga.... -
Vet inte om jag frågat tidigare (minnet är riktigt dåligt nu), men har ni köpt vinteroveraller till de små? Vi har bara en fleece, men vet inte om det kommer att räcka....
-
Välkommen! Jag är 34 år och bor oxå i Vasastan.Pepsi08 skrev 2010-12-10 22:05:58 följande:Hej!
Hittade precis denna tråd och väntar inte barn förrän i slutet av april. Men är lite nyfiken på hur gamla folk är och var ni bor? Jag bor i Vasastan och är 29 år.
Bra att ni hade trevligt när ni sågs, hoppas att jag kan följa med nästa gång! Jag träffade ju fler mammor här sist i liknande tråd och känner igen den där känslan av att bli lite förvånad över att alla var normala och tom trevliga
.
Idag köpte vi vagn, en Phil & Ted Explorer. Känns jätteskönt att ha det avprickat på listan. Tanken är ju att sonen ska få åka lite i den innan så att inte allt nytt kommer på en gång. Den fanns på lager, så den står färdig i hallen nu.
Vägde mig idag och blev förvånad över att jag fortfarande inte gått upp mer än 7 kg. Det är ju v33 nu. Ska ju inte oroa mig, men tycker att det är märkligt ändå.
Usch o bläh för foglossning! Har bara testat på en rätt mild variant, dessutom bara i 3v, men bara det gjorde att jag anar hur hemskt det kan kännas. Jag mår fortfarande oförskämt bra, kan gå i samma takt som vanligt nästan, men magen börjar bli tung på natten. Vet inte hur jag ska ligga riktigt...... -
Igår blev vår vagn snodd
. Stod utanför dörren i trappuppgången för att rinna av, syns inte ens från gatan. Grannarna har alltid sin stående nere vid barnvagnsrampen olåst och den har fått stå kvar. Undra om det är för att vi har en Bugaboo?! De verkar ju säljas galet dyrt på Blocket.... Man blir så ledsen, känns liksom personligt m en vagn. Tänk vad många ggr sonen åkt i den. Samtidigt, det är bara en vagn och vi har försäkring. Hoppas bara att den täcker!
Roszi, min mage är stor även om jag inte gått upp så mkt, som en kanonkula
. Så bebis växer nog som den ska. Däremot så har jag stått helt still viktmässigt i 4v, så då måste jag ha gått ner? Fattar inte det där, men kanske inget man ska överanalysera. Är inte orolig för bebis, mest att jag inte kommer ha ngt att ta av efter förlossningen. Det kan ju faktiskt hända att man behöver lite extra. Julen lär ju fixa det problemet
. -
Åh, va mysigt m en liten kille! O att allt ser bra ut!Ninus skrev 2010-12-16 15:28:50 följande:Hahahaha, "en alien"! Stackarn.
Ja vi var på ul idag och jag håller med, man såg bättre på det i v18. Allt var bra iaf, och vi fick bekräftat att det är en liten kille!
Han ligger 3 gram ifrån normalkurvan, så det är ju helt perfekt! Har nojat senaste dagarna om att det ska vara en 10-kilosklump så mycket som jag har ätit, speciellt i början iom illamåendet, men det har ju tydligen inte med det att göra. Tur det...
Hasar omkring härhemma med mitt stödbälte. Kul att höra att du mår bättre Saltgurkan, det ger hopp! Det hade kommit säkert 1,5 dm snö när jag kom hem idag men det får maken ta tag i när han kommer. Inget ont som inte för nåt gott med sig!
Golden, kommer också satsa på all smärtlindring man kan få. Tycker det gör tillräckligt ont ändå
, fast som tur är minns man det inte efteråt (inte jag vilket fall). Då är man bara lycklig, haha!
Idag hade vi glögg m 5 jämnåriga kompisar till sonen här + föräldrar. Fullt ös, så nu är jag helt slut efter att ha lagat en fiskgratäng. Puh!
Börjar känna mig redo för julen. Granen står klädd till Lillkillens förtjusning. Tog även ner gamla bebis-kläder från vinden i fredags och det verkar som vi har ungefär det vi behöver nu i klädväg. Förutom pyjamas i stlk 50, men ngt vill man ju handla på julrean oxå nu när man är tjockis själv
.
Blir svårt att motivera att jobba nu de sista 3v jag har kvar. Känner att jag behöver ta det lugnt nu och jobbet kommer i sista hand. Har hört så många säga till mig nu att jag ska passa mig för att de fött för tidigt själva när de misskött sig och stressat och tror det börjar bli dags att ta den varningen på allvar. Inte för att det är 100% att det berott på det för dem, men det är egna tolkningar de gjort i efterhand. Så nu blir det att tänka på bebis i första hand, något jag kanske borde gjort tidigare..... -
God jul till er allihop! Hörs efter julhelgen!
-
Gott nytt år!
Jag har fortfarande inte ont (peppar, peppar...), men börjar bli riktigt trött och tung. Svårt att ligga skönt osv. Vi hade kompisar över på nyår och fast det var jättelugnt och jag la mig tidigt så var jag helt slut dagen efter. Somnade i soffan, vilket jag aldrig gör om jag har influensa eller ngt....
Vi har nästan allt klart för bebis nu. I helgen ska vi köpa skötbord och 90-sängen till sonen. Sen saknas det bara en pyjamas vad jag kan komma på. Har tagit ner och tvättat kläder, handlat lite småsaker osv.
Ninus, vi har gett bort lite kläder till kompisar och skulle aldrig drömma om att ta emot pengar. Man kan ju alltid fråga för att vara trevlig.... Vi har inte fått ngt begagnat, men lånat lite som vi lämnat tillbaka.
Pepsi08, sonen är 19 månader. Hittills är vi jättenöjda m Phil & Ted. Återstår att se hur bebis gillar den. Sonen hade blivit galen av att ligga under utan att se något, han hatade tom vanliga liggvagnen. Men alla barn är ju olika, så vi hoppas på en som inte behöver se allt heeeela tiden
.
Nu jobbar jag bara 2v till, puh! Känner mig totalt omotiverad och seg. Blir nog hemifrån på on eftersom vi har halvdag = kolla mailen och vila
.
Förresten, vet att jag lovade kolla upp namn på sjukgymnast på Serafen för evigheter sen. Har glömt att säga att jag inte lyckades få tag på det (min mamma hade fått det av en kollega så hon visste inte). Fast nu har ni ju löst det, men så att ni vet
. -
Jag tyckte omlott-tröjor var toppen i början. Själv gick jag över 2v sist, men sonen vägde ändå bara 3,2 kg. Mannen är jättesmal och jag är liten så det var väl inte så konstigt antar jag (även om vi båda vägde ca 3,5 när vi föddes). Vet faktiskt inte heller hur mkt man behöver, beror nog mkt på om man har tvättmaskin el inte. Bor man i stan är det ju inte särskilt svårt att köpa till lite sen heller. Fast det kan ju vara skönt att ha till de första dagarna, då är man ju rätt mör. Såg faktiskt på Danderyd att de sålde lite kläder vid receptionen på patienthotellet (tillsammans m bröstpumpar, bindor osv). Kan ju alltid vara en nödlösning. I början är det ju inte så noga om kläderna är lite stora heller.
Sist hade vi inget riktigt skötbord. Hade ingen plats för det så vi la en sån där skötbädd på bordet i köket (fräscht
). Om man inte vill använda tvättlappar jämt (är som sagt nojjig för alla kemikalier o parfymer), så vill man ju gärna ha vatten nära....