• NyaMy

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Stort grattis Haligh! Hur känns det? Skönt att allt gick bra o att amningen funkar!  Vart var ni? Hur länge stannade ni? Hur känns kroppen nu?

Ledsen om jag är en av de som skrämt upp er vad gäller amning, inte alls min mening. För de flesta funkar det ju. Antar att man bara hör det andra?! För mig var det lite av ett trauma och jag blev nog lite chockad över hur jag blev bemött så jag pratar alldeles för mkt om det kanske. Denna gång kommer jag aldrig låta det gå så långt om det skiter sig igen, så jag kommer inte vara en av de som berättar skräckhistorier hoppas jag . Kan ingen siffra, men om jag tittar i mamma-gruppen eller bland andra jag känner så är det säkert 80% som grejjar det. Mitt tips är, funkar det, njut....om inte, njut av födelarna m att ge ersättning! O ta inte åt er vad folk en säger, ni vet vad som passar er och ert barn bäst (klyschigt, men sant).

Vi hade aldrig problem m läckande blöjor, men hörde oxå att Huggies ska vara bra då. Vi använde faktiskt premature precis i början .
    Jag tyckte det var smidigt m body's för att de inte åkte upp hela tiden. Strumpor minns jag bara trillade av. Varning för billiga slappa, typ H&M. PoP har bra som sitter kvar. Denna gång har vi köpt tossor oxå eftersom jag antar att det kommer vara lite kallt.

Förresten, det där m stlk är totalt olika mellan olika märken. Det vi köpte i svenska märken stlk 50 var nästan för stort i början. Jag tycker Petit Bateau har jättebra bomullsbasplagg, men köper ni det så tänk på att de är väldigt små. 

Shit, bara 1mån kvar här. Fattar inte heller någonting! 

• NyaMy

Jag jobbar också bara 1v till, sen är det nedvarvning. Så ses gärna dagtid sen innan bebis kommer!

Ninus, jag vet precis vad du menar! Jag kände så sist, att jag inte var orolig och fick en känsla av att jag kanske stoppade huvudet i sanden. Jag var inte intresserad av att få veta allt om smärtlindring eller gå Profylax-kurser osv. Gissa vad, det gick bra ändå . Tror bara att man hanterar det olika. Min BM sa till mig när jag tog upp detta, att jag helt enkelt "litade på min kropp".
    Otroligt svårt att prata om smärtan vid förlossning, jag upplevde det aldrig som jobbigt, konstigt nog, för det gjorde förstås sjukt ont. Jag tror man upplever det sjukt olika (och vissa har ju jobbiga förlossningar), men kroppen klarar det. Man är så enormt fokuserad och det är ju bara några timmar. Sen glömmer man det, vilket fall jag, minns bara ett enormt tryck nedåt och att krystvärkarna var av enorm kraft. Det var en sån fantastisk upplevelse, så trots smärtan så var det en positiv upplevelse. Jag var helt lyrisk när jag tänkte på förlossningen efteråt. Det är det ondaste och bästa jag varit m om helt enkelt .
    Ha så härligt på Herrgården!

• NyaMy

Haligh, känner igen mig så i det du skriver om lustgasen. Jag hade den tom under krystarbetet, fast bm sa att det inte hjälper. De försökte slita den ifrån mig, minns att de sa till eleven "nu hänger hon sig fast vid lustgasen" . Hemska är att det var nog mest för att droga mig lite mellan varven, koppla bort liksom. Jag sa inte heller ngt vettigt, var inte kommunicerbar helt enkelt. 

Minns inte vart alla bor? Vart passar det att ses? Jag tycker Espresso House, Dalagatan är toppen m barnvagn/barn. Är lite som ett dagis där inne (de har skötbord oxå). Men det kanske är långt för er? Jag kan mest ställen häromkring Vasastan när det gäller vart man kan gå m barnvagn/ha barnvagn utanför tyvärr. 

• NyaMy

Vi har förresten bara köpt fleeceoverall, men vet inte alls om det räcker, får nog bli att känna efter. Med varmt under, mössa o åkpåse så kanske det räcker om det inte är typ -15. Men håller m när det gäller bärsele, då kanske man vilket fall vill ha en m vindskydd i (har inte vår).

Sigrid, fint namn

• NyaMy

Idag köpte vi faktiskt blöjor när vi var o handlade, kändes konstigt m det lilla paketet . Köper nog inget mer nu, förutom skötbord som var slut när vi var på ikea i helgen.
    Vi har köpt nappflaska o ersättning denna gång (m tanke på vår historia). Förra gången köpte vi Nan på Apoteket efter att ha velat fram o tillbaka, ska vi, ska vi inte...... Denna gång kommer nog beslutet gå snabbare att ta och då vill jag ge Hipp istället, så då köpte vi det nu när det fanns inne på affären. Tycker man att det känns skönt att ha det hemma så tycker jag att man ska köpa, men jag tror att de flesta funderar både en och två ggr innan de bestämmer sig för att ge ersättning första gången. Vi köpte även nappflaska på Apoteket sist, men denna g köpte jag en som jag gillar bättre när jag hittade det. Så nu får vi se hur det går. Tänk, amningen kanske kommer gå perfekt . Träffade en i min mammagrupp i veckan som inte kunde amma sist. Hon fick barn nr 2 för 2mån sen och amningen funkade jättebra. Det var kul att höra!

Roszi, skönt att vara klar m jobbet på ett tag? Känner du dig redo inför förlossningen? 

• NyaMy

saltgurkan, vad är livmoder reptur? Låter jobbigt att det inte blev som du hade tänkt! Hoppas det ändå blir en bra upplevelse för er!

Vi har i princip allt klart, men inte packat. Har skrivit en lista som sitter på kylen. Vi ska även skriva ett "förlossningsbrev" som vi ska ta m tillsammans m journalen.

Ninus, Hipp är ekologiskt. Nan fungerade hur bra som helst sist, men jag föredrar att ge barnet ekologiskt.
    Det där m napp ja...finns latex och silikon. Har bara använt silikon eftersom vi köpte det först. Tycker det ser fräschast ut . Sen finns det ju olika former på nappen och vissa barn verkar man få testa lite olika innan man hittar en de tar. Ofta verkar de föredra den form de får först, så det kanske är bra att köpa en som finns på fler ställen?! Nan och Esska är vanliga. I minsta stlk är de väldigt olika varandra, men blir sedan mer lika (så nu kan vi köpa båda).

Jag ses gärna nästa vecka! Än så länge kan jag må eller tis?  

• NyaMy

Jag kan ses må eller tisdag, sen tror jag att det är bokat.
    Fy, det låter hemskt m det där kliandet, skulle bli gaaalen.
    Föreslår Espresso House, Dalagatan om Sigrid ska med eftersom de som sagt har skötbord och är barnvagnsvänligt, det vill säga om Vasastan passar alla....?

Var förresten hos BM i fre, tror inte jag skrev det.
    Vikt +9 kg, hjärtslag 140, sf-mått 132. Barnet ligger m huvudet ner, men är fortfarande ruckbart.

• NyaMy
    saltgurkan skrev 2011-01-16 20:59:34 följande:
    Grattis! 
    sf mått, är inte det när det mäter magen? 132, vadå? 
    Ska stå 32
  • NyaMy

Jag hämtar på dagis kl 15, så bara vi hinner före dess är jag flexibel.
    Tisdag kl 12 på Espresso House? Eller föredrar någon annat ställe? 

• NyaMy

Kul att ses imorgon! Hur var det, hade ni alla setts innan? Jag är kort, brunett, svart kappa, lila mössa. Jag heter Cecilia .

Några oumbärliga tips till förlossningen;

Drick mycket vatten efter, så svider det mindre när ni kissar + kissa i duschen (fräscht...)
    Ta m flera stoooora trosor, de har "engångstrosor". Man känner sig hemsk i dem + jag fick utslag av dem. Jag tyckte man bytte trosor hela tiden pga avslaget, så några st oömma så man kan byta.
    Ta m nattbindor, man får jätteblöjor, vilket man kan behöva precis i början, men det ser ut som att man har bajsat på sig när man har dem på sig.
    Ta m en extra bh och strumpor till förlossningen. De man har på sig blir rätt kladdiga så det är skönt att kunna byta innan man ska vidare.
    Om ni föder på Danderyd (vet inte hur det är på andra ställen) så åker man rullstol i kulvertar för att komma till patient-hotellet efter. Då tyckte jag att man kände sig jättenaken m en "patientrock" och filt, så jag önskade att
    jag hade dragit på mig lite mer innan. Man ska dessutom försöka hålla i sin lilla baby så filten åkte hit o dit .

Eget toapapper var bra tips, det åker m denna gång. 

Saltis, ang napp så sa man tidigare att det kunde pajja "sugtekniken" hos bebis. Vad jag har förstått så visar ingen forskning på detta i dagsläget. I vissa länder förespråkar man napp eftersom det sägs motverka plötslig spädbarnsdöd. Så det beror nog på vem man frågar. Man kan nog göra som man själv känner helt enkelt.

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?