• NyaMy

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

När vi var där så var det hysteriskt, men det kan ha varit för att vädret var riktigt hemskt. Min kille har väldigt svårt att sitta i vagn länge. Fast ibland är det ok om det är mycket att titta på. Tror dock att museum mest skulle kännas stressigt för jag skulle hela tiden vänta på ett utbrott. Fick ingen shopping-bebis denna gång heller . Men äpplet faller väl inte långt från trädet, vi har myror i baken hela familjen.
    Måste förbi jobbet ngn dag nästa vecka + åker till London to kväll, så osäker på hur jag hinner. Hoppas på att kunna vara med denna gång! 

• NyaMy

Stackars lilla Nora! Hoppas att hon blir frisk snart. Knasigt m antibiotikan! Vi fick ju fel när L hade urinvägsinfektion så jag tvingade dem att göra en odling.

Här har vi magsjuka  

• NyaMy

Vi missar som vanligt. J är fortfarande dålig i magen. Tror inte det smittar, men vill inte vara långt hemifrån.... Ska dessutom till London på to så har lite att fixa. Hoppas ni har trevligt!

• NyaMy

Ja, alltså, går och går, stapplar mot oss . Inte så att han traskar omkring. Tar sina första steg är nog mer korrekt.
    Har varit i London och hälsat på kompis. Underbart att få lite egentid! Totalt söndershoppad, men det känns helt ok ändå.

• NyaMy

Måste fråga er andra hur det går för er med maten? J äter fortfarande ersättning varje natt och har väldigt svårt när det är de minsta bitarna i maten. Endast 6-mån burkar funkar och han sitter ofta och gråter och försöker klättra ur stolen. Var på 10-mån kontrollen idag och de sa att han förmodligen är sen i motoriken i munnen och måste öva. Sen måste vi vänja honom av med att äta på natten så han äter mer på dagen. Men jag tycker det är svårt eftersom han är så dålig på att äta. Får han i sig bitar så kräks han ofta upp det han ätit .
    Någon som känner igen det här eller har råd att ge? 

• NyaMy

Jo, J "övar", men det går inte så bra. Han har bra finmotorik och stoppar små bitar i munnen, men de åker ut oftast får han först kväljningar. Brödbitar kan funka ok eftersom de "smälter" lite, men inte riskorn eller små köttfärsbitar t ex. Allt måste mixas till förbannelse. Men han gör små framsteg, kan t ex äta banan även om det är småbitar i.
    L var ju inte alls så här, utan åt typ allt. Ska testa att sönderkoka snabbmakaroner imorgon och se vad han gör. Tror att han delvis blir så upprörd när han ska äta för att han vill hjälpa till. Han blir verkligen jätteledsen oftast och det är väldigt jobbigt för han måste ju äta .
    Roszi, jag tycker att det är ok att mina får smaka nästan allt (inte godis mm förstås), även om det skulle vara lite salt i. Dock skulle jag aldrig salta barnens mat eller ha i något annat som inte är bra. Vi äter någorlunda nyttigt så L har alltid fått äta som oss. Vi gör ingen speciell mat till honom, har inte gjort sen han kanske var 1 år. Han är (precis som vi) inte särskilt intresserad av socker. Han var nog t ex den enda ungen på förskolan som inte ville ha saft idag på Lucia-fikat

• NyaMy

Nej, Julain mår bra och går upp som han ska. Säkert tack vare ersättningen. Han äter ju fortfarande 1 g/natt och då verkar han väldigt hungrig. Dessutom på dagen 3 ggr.

Jag brukar göra mat m ungefär samma ingredienser som det är i de burkar J gillar. Kollar helt enkelt på innehållsförteckningen. Det smakar ungefär lika, men mer och godare . Har ofta i lite smör och krydda. Ger ungefär 50/50 hemlagat och märker inte stor skillnad på vad han gillar.

• NyaMy

Grattis i efterskott Edvin!

Här sovs det också dåligt. J vaknar ca 2 och kommer upp till oss. Där vrider och vänder han sen från och till hela natten, puh! Vi har faktiskt gett välling de sista nätterna för att ev få sova lite och den slukar han. Då är han vilket fall inte ledsen sen. Vet inte om han växer mycket nu för han äter mkt mer?!

Jag ska vara hemma 50% i höst. Om jag kommer byta jobb (lite småsugen på det), så kommer kanske A gå ner i tid istället. Vi vill att J ska ha korta dagar på dagis i början, därför gör vi så.  

• NyaMy

Här gör vi små framsteg m mat. J har nu kunnat börja plocka lite bland små bitar leverpastej, majskorn osv. Utan att få kväljningar när han får dem i munnen. Han äter nog ungefär nu som L åt när han var 6mån!
    Däremot så är han fortfarande tidig fysiskt. Sparkar boll och går ute m kängor osv. Även han är kort, så det ser rätt tokigt ut . Han säger ingenting ännu, bara mamma (ytterst sällan).
    Ja, stolt är man alltid, och det ska man vara, det är ju kärlek!

Amma får man göra precis hur länge man vill, om man vill och var man vill tycker jag. Kan inte förstå varför folk ska lägga sig i sånt de inte har med att göra?!  Som när jag inte kunde amma L. Fick ofta kommentarer som "om man verkligen inte kan så..." jag menar tänk om man bara inte vill. Eller de som alltid tog upp att det var ok, men inte om det var för att ens bröst skulle hålla sig snygga. Bestämmer man inte själv över sin kropp eller? Så länge man inte gör sina barn illa eller ber om råd så tycker jag att folk ska sköta sitt .

Trevlig helg! 

• NyaMy

Ninus, vilken härlig överraskning!
    Då kommer ni nog få ungefär som vi har mellan era små? Vilken vecka är du i nu?
    Vilken lycka det måste vara för er!
    Stort grattis!

• NyaMy

Vi har 1 år, 8 mån mellan våra. Ska inte sticka under stol m att det är jobbigt. Man har ju två blöjbarn, två barn som kräver konstant uppmärksamhet osv. Men, vi ser också massor m fördelar. Den äldsta får kortare dagar på förskola längre, de följer varandra åldersmässigt vad gäller förskola/ skola. Alltså lättare m hämtningar mm. Tycker även att det känns som att man gör "bebisåren" (om man inte ska ha fler) så att man kan börja jobba hela dagar, komma igång m träning osv. Sist, men inte minst, de har redan glädje av varandra . J har varit så mycket nöjdare här hemma pga L. 

• NyaMy

Hej alla! Med oss är det bara bra. Hinner knappt gå in här, men verkar som att alla har fullt upp. Julian hade falsk krupp för två v sen och vi fick spendera två dygn på akuten eftersom det vägrade ge m sig, trots adrenalin, kortison och ventoline. Inger farligt, men läskigt såklart. Särskilt för lille J som knappt fick luft .

Börjar jobba om en vecka och ser faktiskt fram emot det. Kommer sakna all tid m barnen, men att ha två små suger musten ur en och att få till allt är en utmaning..... Vi har fått tid på förskolan redan i maj! Vill vi vara säkra på att få på storebrors avdelning så måste vi ta den. Ev kör vi en "långsam inskolning" och har sedan honom hemma i juli/aug.

Njut av era små och våren! Kram! 

• NyaMy

J har fått plats på L's dagis så vi börjar skola in låååångsamt för att behålla platsen. A är ju pappaledig, så det blir typ 2 fm/v. I aug kör vi igång på riktigt, men det blir nog kortare dagar till årsskiftet, jag går ner i tid. Vi fick ju J så fort, så SGI behövde vi aldrig fundera kring. 
    Vi kommer inte stressa ihjäl oss eller springa förbi varandra i vardagen sen för att få kortare dagar. Kan tänka mig att vi kommer köra kanske 8.30-16.30 ca. 
    Har oxå ändrat mitt namn här  

• NyaMy

Hej alla!
    Har precis börjat "ominskolning" m Julian. Det gick inte bra i våras, så vi avvaktade och kör på allvar nu istället. Vi ville inte envisas när A ändå var hemma och vi snart skulle ha semester. Då var det bättre att han fick mer tid hemma. Han är ett riktigt yrväder, så nu är det nog lagom. Några ord kommer här också. L pratade hela meningar när han var 18 mån, så svårt att förstå när man ser J nu , men detta är ju det vanliga.

Dagistips; extra kläder ombyte. Regnkläder och stövlar. Många vantar (personalen brukar föredra tumvantar). Skor utan snörning. Namnmärkning (PoP har en penna som funkar super). Märk nappar. Någon extra snutte som kan lämnas till vilan. Kort på er som barnen kan titta på m personalen när ni är på jobbet.

Vi var rätt hårda m L när han var "dum". Skrek nej och levde om . Brukade ställa honom i spjälsängen osv. Nu tycker jag J är såååå liten och tycker vi var lite hårda m L. Vi ignorerar nu m J eller försöker avleda (L gick inte att avleda, detta är ju olika m olika barn). Jag tycker detta funkar bättre, men slår de måste man ju såklart säga till, särskilt om det är andra barn. Jag brukar säga till och sen göra något helt annat m J, gå iväg. Men som sagt, alla barn är ju olika....

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?