• NyaMy

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Pepsi08 skrev 2011-02-12 13:53:39 följande:
    Enligt vår BVC och enligt svärmor som är barnläkare så får inte barn ett bättre immunförsvar för att de blir sjuka. Då hade det ju varit motiverat att utsätta sina barn för infektioner för att de ska bli sjuka. Men det kanske råder delade meningar inom det området, som inom så många. Som jag har förstått det så kan det vara bra att de utsätts för lite virus, dvs man behöver inte ha helt kliniskt rent kring sig. Men, det är fortfarande bättre att de håller sig friska än att de blir sjuka.
    Ja, det verkar som att olika personer har olika åsikt kring detta. Professor i klinisk bakterologi ( citat enligt nedan) har en syn på det hela. Det var just detta de tog upp i artikeln att det finns för lite forskning och detta är en syn på det. Jag tycker att det är intressant vilket fall att läsa om. Man vill ju skydda sitt barn från allt ont om man kan särskilt nu när de är så små.
    Ammade barn får färre infektioner

Agnes Wold: Men allvarliga infektioner är ett mycket litet problem i Sverige hos barn som inte är alldeles för tidigt födda (och de får alltid bröstmjölk, oftast från en bröstmjölksbank, eftersom mammans mjölkproduktion ofta inte har kommit i gång än). Och man kan fråga sig om det är bra att försöka skydda barnen in absurdum från banala infektioner. Barnens immunförsvar behöver stimuleras för att de ska bygga upp en egen immunitet. OBS! WHO-koden som Sverige anslutit sig till omfattar hela världen. För människor som saknar tillgång till rent vatten kan flaskmatning innebära en högre risk för infektioner.

Amning skyddar mot allergier

Agnes Wold: Falskt! Det finns faktiskt fler, och bättre, studier som visar en ökad risk för allergi hos exklusivt ammade barn. Förklaringen kan vara att amningen är infektionsskyddande och därför ”skyddar” barnets immunsystem mot stimulans från bakterier och virus. Mycket tyder på att flera sjukdomar beror på att barnets immunsystem får för lite träning. Det är känt att barnets immunsystem är mindre aktivt hos ett ammat än ett flaskuppfött barn, vilket är helt naturligt med tanke på att bröstmjölkens antikroppar täcker bakterier och virus på barnets slemhinnor och hindrar dem från att tas upp och stimulera immunsystemet.

• NyaMy

Ninus, oroa dig inte för igångsättning! Det gjorde jag sist när jag gick över m Ludvig och jag fick höra massa skrämsel. Det behöver absolut inte vara jobbigt, de är så duktiga på det där. Dessutom kanske du kommer ha påbörjat lite smått tills dess, om så är fallet, och då behöver det inte vara så stort. Värkstimulerande ger de ju till massa andra också t ex. En kollega blev igångsatt och födde på 2 timmar .

Här hemma är vi tröööötta, men lyckliga. Fullt ös från morgon till kväll. Vet inte hur vi skulle klarat oss utan tvätt- och diskmaskin, de går för jämnan. För att inte tala om dagis, vilket avlastning och sonen får leka av sig .

Pepsi, vilken lyx förresten att ha en svärmor som är barnläkare! Det närmsta jag kommer är kompisens man som är röntgenläkare, haha, vi terrar honom ibland m frågor ändå.

Kom på ett tips till er som inte shoppat klart; omlottröjor, oslagbart enkelt att ha på natten när det ska bytas blöjor och kräk-kläder. Julian kräks mest hela tiden tycker jag, vi byter säkert kläder 5 ggr/dygn.

Hur mår ni andra? 

• NyaMy

Vi använde inget skötbord till Ludvig, hade skötbord på en bänk i köket. När han var typ 6mån ville han hellre stå när vi bytte så då började vi m byxblöjor. Vi klarade oss o har inte kommit oss för att köpa ett nu heller, men det är helt klart bekvämare så vi får se. Skulle oxå vilja ha på väggen ngnstans där man har vatten, men vi har ingen plats där tyvärr.

Omlottröjor finns bl a från Petit Bateau (de har dem på Milla Milano), vanliga vita m två knappar, kostar under hundringen. Vi har en från Lindex oxå. 

Vi hade två omlott, två bodys, två strumpor, två byxor o en pyjamas m till BB. Stannade ett dygn, sen var allt smutsigt , men det där är nog väldigt olika. Sen det där m stlk. Alla säger ju strunta i stlk 50, köp 56, men det är jag glad att vi inte gjorde. Julian var ju så liten så bara Petit Bateau var lagom, han drunknade i svenska stlk 50 .

• NyaMy

Förresten, hur sover era små, ni som har? Hur ofta äter de och hur var det precis i början? Julian vill äta var tredje och då äter han lääänge, så man hinner bara sova 2 timmar i stöten.

• NyaMy

Golden, kanske en bomullsmössa att ha direkt e förlossning kan vara ngt? När vi var på Danderyd nu så var det lite kyligt i rummet och även när vi tog oss till patient-hotellet.

Kan förresten rek TENS för er som har ert roliga kvar. Fick nytta av det även denna gång.

Saltgurkan och Ninus, håller tummarna för att allt går bra för er nu! Kanske är de små redan ute  

• NyaMy

saltgurkan, du har säkert mer koll än vad du tror . Vi kör på Pampers mest, stlk 1, men vi körde på premature på BB för stlk 1 var rätt stora (haha, vad det är olika), där fick man blöjor medan man var där. Som jag skrev tidigare, stooora trosor så man slipper de där hemska nätvarianterna, lite extra kläder för det blir ju rätt snuskigt fort. Man kan handla det mesta på patienthotellet om ni glömt ngt oxå.
    Haligh, va toppen att lillan växer! Vi ska väga imorgon, hoppas på uppgång! 

• NyaMy

Roszi, kräkbebis, check
    Vi hade inte bestämt namn, men ville ha klart så fort som. Egentligen hade vi lite andra namn, men precis som m Ludvig så blev det ett otippat. Jag älskar Alexander, fast det är vanligt. Fast Edvin är oxå fint!

Golden, fick en tens av mamma eftersom hon är sjukgymnast. Det är en knapp för massage och en för smärtlindring, men de går att köra parallellt. Sen höjer o sänker man styrkan. Det gjorde jag iom att värken växer i styrka. Tyckte det var skönt att ha ngt att pilla m .

Hade oxå energy-bars och enegidrycker. Mannen som springer mkt matade mig under tiden, blandade o höll på. Nä, maten var verkligen äcklig, är inte ett dugg kräsen, men det var inte mkt kärlek i den kan jag lova. Så godis, yes! 

De hade stlk 1 + premature på Danderyd. Vet inte om de finns där man köper vanliga blöjor, har inte handlat dem själv.

Julian hade idag gått upp över 400 g på 8 dgr .

Roszi, hur ofta ger ni ersättning och hur mkt/gång? Jag försöker nu amma 3 ggr/dygn och ge resten ersättning. Julian äter då ca 100 ml/gång och äter 7 ggr/dygn. Min mjölk har börjat sina (antagligen för att jag har ont?), så vi ger ersättning efter det.

• NyaMy
    Golden Robot skrev 2011-02-18 15:47:16 följande:
    OK, så då kanske hon var förutseende nog att ge dig en sån som lämpade sig inför förlossningen :)
    Typ Cefar Femina kanske? Den ska det finnas handomkopplare till tydligen.
    Jag har en Cefar Primo Pro, och den har ingen sån "omkopplare", men det kanske funkar bra ändå? Berätta gärna hur du gjorde, så kanske jag har en chans att få lite kläm på det inför Dagen D :P För just nu lyckas jag inte alls komma överens med apparaten... Tycker den gör vare sig till eller från, men det beror kanske mest på att mina smärtor sitter där det är omöjligt att fästa plattorna...
    Cefar easy heter den, den enklaste o billigaste tror jag?
    Jag hade på lågt mellan värkar, typ 2 o sen höjde jag när värken växte i kraft. Funkade någorlunda tills jag fick lustgasen o allra bäst var den hemma innan. Tycker att man får till det under tiden man har värkarna, svårt att veta innan hur det känns liksom.... o alla tycker ju inte att det funkar alls. Satte min i svanken. Vad menar du förresten m omkopplare? 

Roszi, skönt att du fått till en bra kombination vad gäller amning/ersättning, inte lätt det där. Man vill ju inte ha sprängfulla bröst mellan varven heller. Tycker du att dina har "ställt in sig" på de mål du bestämt? 
  • NyaMy
    Ninus skrev 2011-02-19 16:41:41 följande:
    Hej på er!
    Nu är vår fina, fina kille äntligen här! Vi blev igångsatta igår som vi hade hoppats och kl 2235 kom han ut, 4kg på grammet och 54 cm lång. Han och vi mår bara bra. Sitter på patienthotellet på Danderyd nu och tar igen oss, skriver mer senare. Just det, Philip var namnet på underverket! :)

Kram på er så länge!
    GRATTIS! Nu börjar något helt fantastiskt för er! Hoppas ni mår bra, tänk på att det kan vara en berg och dalbana i början. Fint namn!
  • NyaMy
    saltgurkan skrev 2011-02-23 22:43:34 följande:
    I måndags kom vår lilla tjej, 2925g och 48cm lång. 
    Vi kom hem från sjukhuset ikväll och vi mår bra!  

Jag skrämde barnmorskorna lite eftersom jag inte ville ta henne till mig direkt, tyckte det var obehagligt under operationen, och på uppvaket när jag var helt förlamad, sen fick hon ligga lite hos mig bara för att det propsade så, men jag gav tillbaka henne till philip ganska direkt. Jag var inte redo, inte beredd. Fick lite panik i hemlighet. Men utan ett ord förstod philip. Han tog hand om henne och jag följde henne en aning tveksamt  mest på avstånd i pappas famn den första tiden. Jag försökte amma ibland som pliktskyldigast men gav henne tillbaka direkt efter. Jag tyckte det kändes konstigt. eller så kändes det inte alls... sen kom det långsamt, långsamt, små stunder här och där tillsammans bara hon och jag. Vi tittade lite på varandra när ingen annan var där, vi studerade varandra, vi pratade lite..du är här nu, du är på riktigt.. 

I natt överväldigades jag plötsligt av den enorma kärlek jag kände till henne, hon låg i sängen intill mig och sov och jag insåg att det gjorde fysiskt ont i hjärtat för att jag saknade henne så mycket fast hon låg där alldeles precis brevid mig... Jag insåg då vad de menade i låten "I don´t want to miss a thing" med Aerosmith. Jag grät och la henne på mitt bröst. Det var magiskt.

Jag ÄLSKAR båda mina barn. Jag är nu en lite trött men lycklig tvåbarns mamma! 
    Åh, vad fint saltis! Massa grattis!!! 
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?