• vixan

    Varför födde in för tidigt?

    Jag fick en flicka 2007 som föddes i v.35. Jag låg inne för njurbäcksinfektion och fick penicillin. Blev behandlad lör-mån och på måndagen tittade hon ut. De sa inte vad det berodde på men troligen infektion men borde det inte satt igång innan då. Hade ju ändå fått penicillin i 3dagar?

    Andra graviditeten gick vattnet i vecka 16 inga prover eller odlingar togs förrän i vecka 19. Provsvaren visade rikligt med gardanella men inte GBS jag fick penicillin det gick några dagar och förlossningen satt igång för tvilling 1.

    Tvilling 2 bestämde sig för att stanna kvar. Nya prov togs och det visade att jag hade GBS och uvi. Man misstänkte nu att jag kunde ha en försvagning i livmodershalsen trots att jag stängt mig och hade en tapp som var 5 cm lång någon timme efter att tvilling 1 kommit ut. Jag fick ett cerklage insatt. Detta höll till v 23 då jag åkte akut in till lundsförlossning. Jag blev åter inlagd och blev behandlad för uvi efter ett UL så man att han  hade för lite vatten. Allt lugnade ner sig och jag fick åka hem efter 3 nätter. Hann vara hemma ett dygn och det satt igång igen. Denna gången blödde jag rikligt med färskt blod och cerklaget klipptes. Det lugnade ner sig igen men man valde att sätta igång förlossningen igen. Jag hade nu kommit in i v 24 och ut kom världens vackraste pojke som levde i 3.5 vecka sen orkade hans kropp inte längre.

     

  • Svar på tråden Varför födde in för tidigt?
  • Kazeer
    dna rna skrev 2010-09-13 11:44:30 följande:
    Verkar vara många här som fått prematur vattenavgång. Mitt vatten sipprade från v 31+2. Sonen föddes v 32+3. Anledning okänd.
    Hur blir det med andra barnet då??? Finns det några här som haft första barnet tidigt pga vattenavgång med okänd anledning och sedan fått fler barn? Hur gick det då`?
    Andra barnet förlöstes med halvakut kejsarsnitt i vecka 35+3 eftersom han inte mådde brai magen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ca rr o

    sonen föddes i v 28+5. hade varit inne på akuten 2 veckor innan och fått antibiotika för urinvägsinfektion.. denna läkaren undersökte inte riktigt utan bara tog urinprov och lyssnade på magen.. hade då värkar och riktigt ont.. påpekade även för bm att jag hade haft ont en tid och hon sa då att detta var helt normalt och att det bara var helt vanliga förverkar.. i 2 veckor stod jag ut sen åkte jag in akut en morgon efter att värkarna blev mycket kraftiga och kom regelbundet.. Blev akut snitt då pojken låg i säte. Allt gick bra och jag fick en stor son på 1410 gr :) Ingen vet varför förlossningen startade.. men hade den första läkaren och bm undersökt riktigt så kanske det hade gått att stoppa..  sonen hade cpap i 2 dygn sen syrgas i 1 månad och i v 36 fick vi åka hem :)

    Beklagar verkligen att du inte fick ha dina tvillingar kvar :(

  • LillaFlingan

    nu föddes min andra son i v37+1 enligt UL (men jag vet ju näör jag hade äl, och NÄR vi hade sex..) så enligt mig föddes han på v36+4.

    vattnet gick spontant i v36+6(36+2 enligt mig)...
    hade haft rejält med kraftiga förvärkar i flera veckor före..
    ibland kom de i serier,tätt tätt.. och ibland kunde det dröja dagar emellan..

    2v innan vattnet gick så sjönk magen som en STEN!.. det finns bilder i mitt galleri..

    han var 3275gr och 50cm, och såååå smal!
    små söta premutartoffsar på öronen och ett litet parti med mörka hårstrån i ländryggen hade han också.,. min lille alv! <3

    mitt blodtryck hade börjat höjas samma vecka som vattnet gick, svällde upp ÄNNU mer i vätska..
    och när vi kom in på förlossningen för kontroll så låg mitt bt högt och jag hade +2 på urinen..
    dvs havandeskapsförgiftning! (fick med första också,men då blev jag igångsatt på v38+6).. så det kom ännu tidigare nu med andra barnet..

    tackar min lyckliga stjärna för att jag inte gick ännu längre och att jag slapp igångsättning!

    ts, jag vet inte hur man ska säga.. sänder dig STORA kramar!!!!!

  • arbrore
    vixan skrev 2010-08-15 20:22:52 följande:
    Jag fick en flicka 2007 som föddes i v.35. Jag låg inne för njurbäcksinfektion och fick penicillin. Blev behandlad lör-mån och på måndagen tittade hon ut. De sa inte vad det berodde på men troligen infektion men borde det inte satt igång innan då. Hade ju ändå fått penicillin i 3dagar?

    Andra graviditeten gick vattnet i vecka 16 inga prover eller odlingar togs förrän i vecka 19. Provsvaren visade rikligt med gardanella men inte GBS jag fick penicillin det gick några dagar och förlossningen satt igång för tvilling 1.

    Tvilling 2 bestämde sig för att stanna kvar. Nya prov togs och det visade att jag hade GBS och uvi. Man misstänkte nu att jag kunde ha en försvagning i livmodershalsen trots att jag stängt mig och hade en tapp som var 5 cm lång någon timme efter att tvilling 1 kommit ut. Jag fick ett cerklage insatt. Detta höll till v 23 då jag åkte akut in till lundsförlossning. Jag blev åter inlagd och blev behandlad för uvi efter ett UL så man att han  hade för lite vatten. Allt lugnade ner sig och jag fick åka hem efter 3 nätter. Hann vara hemma ett dygn och det satt igång igen. Denna gången blödde jag rikligt med färskt blod och cerklaget klipptes. Det lugnade ner sig igen men man valde att sätta igång förlossningen igen. Jag hade nu kommit in i v 24 och ut kom världens vackraste pojke som levde i 3.5 vecka sen orkade hans kropp inte längre.

     j
    jag har fatt tvillingar i vecka 23 pga moderkakan lossnade och ingen visste varfor den lossnade. jag fick de den 3juni2010 ena tvilling somnade for alltid tre dagar efter han foddes men den andra ar snart fyra manader och det gar bra for honom men vi ar fortfarande pa sjukhuset i halmstad.
  • anmob

    Fick tecken på begynnande havandeskapsförgiftning redan i v 22 var inlagd till och från til v 27+0 då de valde att förlösa mig med snitt. Födde en liten pojke som idag är 6 år.

  • Laaksonen
    dna rna skrev 2010-09-13 11:44:30 följande:
    Verkar vara många här som fått prematur vattenavgång. Mitt vatten sipprade från v 31+2. Sonen föddes v 32+3. Anledning okänd.
    Hur blir det med andra barnet då??? Finns det några här som haft första barnet tidigt pga vattenavgång med okänd anledning och sedan fått fler barn? Hur gick det då`?
    Läckte fostervatten tidig med fjärde barnet ingen vet varför...
    Redan v17 upptäcktes bristen på fostervatten via UL.
    V.21 såg allt bra ut.
    Från vecka 24 sipprade det ständigt fostervatten och jag blev inlagd.
    strängt sängläge.
    V 32 började jag blöda ingen såg då varför...
    V 34 blev jag igångsatt då jag började må dåligt och hade ett väldigt lågt blodtryck o blodvärde.
    Blödningen berodde på att moderkakan gått sönder o det saknades en bit på ca 6x6 cm.

    Väntar nu mitt sjätte barn är i v 29 och allt ser bra ut "hittills" *peppar peppar*
    Min femte graviditet var också problem fri...
    Ja de tre första med =)
  • Ebba 27 juli

    Fick veta att min dotter var tillväxthämmad i v 32. Dom informerade mig ganska snart om att jag antagligen inte skulle gå tiden ut då hon växte för dåligt i magen. I v 35 efter massa kontroller beslutades dom att hon skulle ut. Hon låg då i säte så det blev snitt. Hon vägde då 2018 g och var 41 cm lång! Nu tre månader och väger 3400 g men mår bra . Har inte fått något svar på varför hon inte växte som hon skulle.

  • La Star

    TS - Beklagar verkligen er förlust

    Vattnet gick i v 31+6. Blev helt chockad! Låg inne i fyra dagar och vattnet fortsatte att läcka. Inget hände, inga verkar. Till sist  verkarna  och i v.32+4 föddes min son (vaginalt). Hade ingen infektion, ingenting, ingen vet varför jag födde för tidigt.

  • Theres85

    Fick våran lilla tjej i vecka 30+4 pga sorkfeber.... 1440g 38cm. Låg på umeås neo..Toppen ställe....Fick en tuff start men nu e allt bara bra..=)

Svar på tråden Varför födde in för tidigt?