• Anonym (Help!!!)

Mim 11 åriga tjej sover i pappas dubbelsäng...

Snälla hjälp mig. Jag har fått höra att dottern väldigt ofta sover i pappas säg, fastän hon är 11 år och börjar få små bröst! Visst vill hon ha kramar och närhet, men jag har sovit 1 natt brevid henne det senaste året, då bad hon verkligen om att jag skulle stanna och kramas för hon var ledsen. Han verkar sova brevid henne varje natt, trots att hon har eget rum. Vad ska jag göra? Det känns inte rätt!

• Svar på tråden Mim 11 åriga tjej sover i pappas dubbelsäng...
  • Bedan
    Anonym (Help!!!) skrev 2010-08-20 01:30:27 följande:
    Visst dom har delat säng sen separationen...

Nej, jag sover med flickan enstaka nätter, ca 1 / 3 månader max! pga rädsla... I övrigt sover hon själv som man ska kunna, och hon kan här hemma,...
    Så hon ÄR rädd och du kritiserar att hon vill sova hos en förälder!?!
  • Anonym (Help!!!)
    Bedan skrev 2010-08-20 08:44:51 följande:
    Så hon ÄR rädd och du kritiserar att hon vill sova hos en förälder!?!
    Inte hela tiden... Det händer enstaka gånger som du kanske kan förstå om du läser vad jag skriver.
  • Fiaz

Jag tycker inte att det är konstigare än att sitta i knät på sin pappa....Jag kunde gå och lägga mig mellan mina föräldrar när  jag var 14-15 bara för att jag var så fruktansvärt mörkrädd... Hon är väll "pappas flicka" helt enklet och vill vara det ett tag till, jag kände en enorm trygghet i min pappa, det gör jag iof fortfarande, men speciellt i den åldern...man vill känna sig liten för en stund, inget konstigt, far och dotter liksom,

• Anonym (Pappas flicka)

För min del, som också varit "pappas flicka", hade jag aldrig drömt om att sova med min pappa vid 11 års ålder. Det hade för min del bara känts pinsamt, då jag vet att jag iom puberteten började visa att jag inte var hans lilla flicka längre. Var iofs alltid trygg med att sova själv (förutom vid åskväder som jag var rädd för, men inte senare än 8-9 årsåldern). 

Alla är olika och har olika behov. Behoven av närhet kan säkert också öka efter att föräldrarna separerat. Annars är det nog många 11-åriga tjejer som gärna sover utan pappa då de helt enkelt känner sig stora och inte behöver pappa (eller mamma) på samma sätt längre. Min pappa har alltid varit en stor trygghet i mitt liv (mamma också) men jag hade som större barn inte ngt behov av att  vara fysiskt nära dem, förutom vid tillfällen då jag varit riktigt rädd och/eller ledsen. Och absolut inte för att sova.

Funderar bara på vad som skulle hända om tjejens pappa skulle träffa en ny kvinna. Ska de sova alla tre i sängen då, eller? Vet jag inte om varken dottern eller kvinnan skulle gilla... Men det blir ju ett senare problem..

Prata med din dotter. Fråga henne om det är för att HON VILL sova med pappa som hon gör det, eller om det ev finns någon annan anledning. Sedan kan du ta ställning till om du behöver vara orolig.

• Modesty Blaise

Det gör min minsta dotter också och hon är lika gammal som din. Hon tycker att det är jättemysigt att krypa ner bakom ryggen på sin pappa. Och jag tycker att det är massa mys att de har det så. 

Mina barn har världens bästa pappa.  

• flixflax

Ni verkar ju uppenbarligen bo isär? Hur länge har ni gjort det? Hur mkt har pappan dottern? Hon kanskekänner sig otryggare i hans hem och vill ha närhet. Vad är det för konstigt med det? Du svarar inte på om det är incest du är rädd för.

• Anonym (??)
    Anton72 skrev 2010-08-20 00:34:42 följande:
    Eller så är det BARA för att han vill ja just en "pappa-dotter-mysstund" med sin dotter! Varför måste det vara på något annat sätt? Varför kan inte en pappa få dela säng med sitt barn utan att någon blir misstänksam? Varför ska mammaor få det utan att någon alls reagerar? Varför är det så stor skilnad på oss? Förälder som förälder!
    Är man 11 så är man ett barn och att få mysa med pappa då hon är där finns väl inga som helst fel i.Tvärtom!
    Förstår inte alls problemet eller var problemet ligger i om en dotter på 11 år vill ligga i samma säng som sin pappa???
    Jag vill förtydliga att jag inte har den minsta misstanke om att pappan har sexuella tankar om sitt barn. Det vore en helt annan historia.

Däremot är det väldigt många separerade föräldrar som "använder" sina barn till att vara en samtalspartner och/eller tröst. Tex att mamman snackar en massa skit om pappan till sin dotter och tycker att det bara är oskyldigt tjejsnack. Eller att pappan gifter om sig och mamman känner sig ensam vilket barnet känner på sig och börjar trösta mamma genom att alltid finnas till hands för mamman, kanske tom minskar sitt umgänge hos pappan för att mamman ska slippa vara ensam. Det är den typen av situation jag ser framför mig när ts beskriver situationen. Pappan är van att ha någon att ligga och snacka med på kvällen och nu efter separationen känner han sig ensam och då passar det honom alldeles utmärkt att ha dottern i samma säng så att han kan snacka med henne.

Det är vad jag menar med att det sannolikt är så att pappan har ett behov, och att det är pappans behov som uppfylls av att dottern sover i hans säng. Barn är oerhört lojala mot sina föräldrar och om dottern känner av att pappan behöver den här trösten av henne så kommer hon att själv lägga sig hos honom. Men bara för att hon gör det frivilligt så är det inte säkert att det är vad hon vill innerst inne, eller att det faktiskt är bäst för henne.
  • Anonym (??)
    Anonym (Pappas flicka) skrev 2010-08-20 13:33:11 följande:
    ...

Funderar bara på vad som skulle hända om tjejens pappa skulle träffa en ny kvinna. Ska de sova alla tre i sängen då, eller? Vet jag inte om varken dottern eller kvinnan skulle gilla... Men det blir ju ett senare problem..

Prata med din dotter. Fråga henne om det är för att HON VILL sova med pappa som hon gör det, eller om det ev finns någon annan anledning. Sedan kan du ta ställning till om du behöver vara orolig.
    Det kan jag svara på.

Barnens pappa lät dem sova i hans säng varje natt av olika anledningar, de var yngre än ts barn, 6 och 8 år. När han träffade en ny tjej och hon började sova över så låg pappan i mitten med nya tjejen på ena sidan och barnen på andra sidan. Jag fattar ärligt talat inte att den nya tjejen stod ut! Själv så utnyttjade jag tillfället till att börja hinta till pappan att barnen nog var stora nog att sova i sina egna sängar (som de gjorde före skilsmässan). Jag antar att nya tjejen också hintade för det dröjde inte många veckor innan barnen var utflyttade från pappans säng.
  • Livet är en dans på rosor

Äh, jag sov med mina föräldrar länge. Säkert till jag var 12-13 år (och då slutade jag nog främst för att min mamma ynglat av sig så mycket att det inte längre fanns plats i sängen haha). Jag sov med pappa + pappas nya och mamma+ mammas nya (som inte var nya länge någon av dem utan snarare 10 år gamla i gemet hehe).
    Så NEJ- jag ser inget konstigt alls med det.

• Waldo
    Anonym (Help!!!) skrev 2010-08-20 01:30:27 följande:
    Visst dom har delat säng sen separationen...

Nej, jag sover med flickan enstaka nätter, ca 1 / 3 månader max! pga rädsla... I övrigt sover hon själv som man ska kunna, och hon kan här hemma,...
    Gud, så illa berörd jag blev för din dotter.

Hon vill ju ha tröst och närhet för att hon är RÄDD. Kanske något som hör ihop med er skilsmässa, inte alls ovanligt att barn tillfälligt kan känna det.
    Och du vill beröva din dotter den kontakten med sin pappa för att hon har bröst eller njurar eller vad det var.

Det var grymhet på högsta nivå
Svar på tråden Mim 11 åriga tjej sover i pappas dubbelsäng...