• Jean

BF maj 2011

35 hela veckor idag, yay!!! Svart att fatta att de verkligen skulle kunna handa valdigt snart.... Vi lyckades rakna ut att om mini kommer innan 1 april sa far vi ingen babybonus fran staten (aus) och igar hade jag sa mycket sd och lite sma ont att jag nastan trodde de var pa G, men allt ar lugnt nu. Han ar ju en valdigt livlig liten en sa kanske blir sa nar han har party dar inne jamt.

Har fortfarande inte packat vaskan annu som jag skulle gjort denna veckan.... Men imorgon ska vi i alla fall pa varan kurs pa BB pa 4 timmar sa dom kanske ger en lite tips och motivation att fa den klar!

• Jean
    maj09 skrev 2011-03-26 18:46:02 följande:
    En liten fråga: Är det så att man inte ska hålla på för mycket med jord när man är gravid. Idag har jag ju planterat blommor (utan att ha en tanke på att det skulle kunna vara skadligt), men det ska väl inte vara någon fara? Det var helt ny jord från en nyinköpt påse.
    Angaende jord sa har jag forsokt halla mig borta fran de. Eftersom komposterad och godslad jord (vad de nu kallas) ar ju inte bra i vanligt fall heller. Sa om du maste skulle jag ha handskar och mask. Verkligen inte bra att inandas.

Idag har vi en underbart solig sensommar dag med sol och varme. Sovit som en stock natten igenom men lite trott efter en tidig start. Har varit pa BB hela fm pa foraldra gruppen sa nu ar vi redo infor fodesln och nasta helg blir de amnings teknik och lite annat. Har fatt i hem laxa att testa resan till BB i rusnings trafik och ha en dejt tillsammans dar vi gar igenom hur jag vill ha de, utifall att jag har sa ont att jag inte kan svara pa fragor sjalv.
    Lite forvanad var jag over att vi verkade veta mesta och kunde svara pa alla fragor nar jag varit sa stressad over att inte ha en aning om vad som ska handa nar vi val kommer in.

En vaska blev packad och klar igar med alla babyn's klader och var neccesar med tandborste och sant. Sa nu ar de vara klader kvar, lite sma plock, snacks och sista minuten prylar som smink mm.

Naa nu ska jag ner och se hur de gar for min man som snallt malar skotbordet.
  • Jean

Down under: Haller tummar och tar att du far behalla bebis inne ett tag till.

Har ar klockan halv sju pa morgonen och jag har varit uppe sedan fyra... Suck! Har akt pa riktigt hemsk tandvark i en tand jag haft mycket problem med. Igar natt var de riktigt illa da jag vaknade och satt och grinade av smartan i nan timme innan jag slocknade igen. Sa igar blev de tandlakarn som sager att tanden maste ut vilket jag haller med om, men forsokte fixa den temporart i alla fall. Nar han slutat de han gjorde var jag i tarar av smartan och allt jag fick var en kur penicillin, sa in till BB dar jag stotte pa min forlossningslakare som tur var. Han skrev ut forte som tack och lov hjalper mot smartan men tycker den ska dras ut om de inte battrar sig inom nan dag. Och da verkar de som att jag kommer bli sovd. Vilket jag verkligen inte vill......... =( Antar att om jag maste sa maste jag, kanns bara extra obehagligt nar man har liten dar inne men vill garna bli av med smartan innan man ska foda. Kommer nog gora ont sa de racker anda.

Nar vi satt pa BB sa rullades en av tjejerna i varan foraldragrupp fran i sondags forbi och liten liten bebis... Vantad 25:e men kom igar. Fattar att de verkligen kan handa nar som helst nu....

Ska in pa vecko kontroll hos BM nu pa morgonen, sen blir de att sova mest hela dagen tror jag.

• Jean

Har en san dar bra kansla att idag kommer bli en toppen dag! Solen skiner sa fint och de ser ut som vi slipper regn idag. Min tand ar tillbaks till de normala, fatta vilken tur!!!! Blev jatte nervos nar min forlossningslakare sa att slapper de inte och den maste ut sa ska den ut, inga problem med att bli sovd inte.... Tycker de ar lite obehagligt att bli sovd. Bara gjort de en gang och de gick ju toppen men anda.

Fick precis mitt efter langtade paket fran mamma och Sverige med lite klader fran H&M, onksar sa vi hade ett har. Mjukisbrallor, treggings,(lite stora i laren men kan ju tas in), 3 amnings toppar (matte mina boobs enligt mattabellen som sa att jag skulle vara L, men mamma min skicka bara en i L och resten M smartis for de var perfekt) och en vanlig lang armad topp. Yay! Och med kom aven en marabou mango, spannande!!! Ska nog spara den till nan mys kvall eller sa, om jag kan.... =)
    Ni kanske tycker de ar knepigt av mig att be mamsen skicka klader till australien men for samma pris har sa hade jag fatt en amningtopp och ett gravidlinne typ. Plus att H&M har schysstare klader.

Smartlindring har varit i mina tankar ocksa efter varan kurs pa BB i sondags. Och visst onskar jag att jag kan segla igenom de helt naturligt med eventuellt gasen om den inte far mig att ma allt for illa som min mor. Men far jag sa ont att jag inte klarar de sa tar jag nog vad dom rekomenderar. Var inne pa TENS men tydligen sa ar de bra tills dom tar bort den nar man kommer till slutet och da forsvinner alla endorfiner (va de nu heter) som hjalper en att krysta sa de later ju inte sa bra, sa de gar bort. Har haft kompisar med bade bra och daliga erfarenheter av epidrual men fasiken jag hatar att ta risker, tank om de gar snett da ar ju smarta lite battre, eller!? Usch jag vet inte, kanner mig lugn och installd pa att de kommer ga fint men bered pa de varsta.

Hur ar de andningskurser i Sverige. Far ni lara er de pa BB nar ni gar eran kurs om fodseln eller ar de en separat profylaxandningskurs som galler?? Har pa BB lar dom inte ut andning forsan man kommer in och ska foda. Tank om de gar sa snabbt att man inte fattar och andningen blir helt tokig. Inte hort talas om profylaxandningskurser har men de finns ju yoga for gravida. Kanske vart att kolla upp??

Nu blev de langt men sa skont att fa skriva en snutt till morgon latten!

• Jean
    Maruid skrev 2011-03-31 09:25:02 följande:
    Skönt att det verkar som du slipper blir sövd för att dra ut tanden!

Vad gällande profylaxandning är det nog lite olika vart man går någonstans men på vår föräldrakurs var den andningen de lärde ut inte något att hänga i julgranen. Jag tror att man behöver mer gedigen träning i någon seperat kurs så att man känner sig trygg med metoden om det ska fungera för annars blir det nog lätt som du säger att man inte riktigt fattar.

Men vad man kan göra är att läsa på och titta på olika andnings- och avslappningsövningar via internet. Nu går jag in på de sista 50 dagarna och har börjat gå igenom de olika teknikerna igen för att friska upp minnet lite och tar en stund varje dag då jag övar de olika metoderna och försöker att slappna av och ladda mentalt. Kände själv sist då det tog sådan tid att orken och den positiva andan försvann lite men min man var ganska bra på att motivera mig mentalt ändå men jag vill gärna vara ännu mer förberedd denna gången.
    Verkligen sa skont att tanden slutat spoka, tredje dagen utan smarta nu. De kanske ar penicillinen som hjalper. Hoppas den inte kommer tillbaks innan fodseln, skulle inte sta ut med san smarta samtidigt, da far dom nog sova mig och ta ut lillen forst och sedan tanden. =)

Googlade runt lite om andning igar och hittade den har dyktekniken som later ratt bra. Sakert ett bra satt att tanka sa andningen blir lattare. Hade diskusionen med min man nar han kom hem om andningskurser och han tyckte vi skulle lyssna pa BM som sa att dom lar oss nar vi kommer in. Vilket jag tycker ar pa tok for sent. Jag kanske redan ar 5 cm oppen och har skit ont, ska jag da lara mig andning. Later knappt. Blir mer googling idag. I morgon ska jag till favvo shoppen och kopa aromatheraphy olja till fodseln, for de ar nagot dom anvander pa sjukhuset och sa maste jag branna nagra skivor men jag har ingen aning om vad.

28 dagar kvar idag tills den 29.... =)
  • Jean

Lina Sofi: Beklagar verkligen.

Ladylovelylocks: Super fint! Va avis jag blir att jag inte kan vara sa handig, anda jag kan ar att sticka sjalar.

V 36 +2 idag, har varit pa sjukhuset pa sista foraldra gruppen infor fodseln idag. Gick igenom dom forsta dagarna pa sjukhuset, nar man kommer hem, lite amning och sa fick vi se en tre dagar bebis bli badad. Sa sott!!
    Blev tipsade av BM att titta pa youtube pa "laughing at birth" en fransk svart film 3 minuters snutt pa sjalva fodseln, ganska fantastisk faktiskt. Onskar man kan fa de sa enkelt sjalv. =)

Har inskaffat min fitball idag som jag suttit och skumpat pa, sa skont for hofterna. En av basta kopen hittills! Kommer vara kanon nar de satter igang. Blev aven fyra grav toppar, tre amningslinnen, mjukisbrallor och trosor. Glomde dock kopa en jacka eller stor kofta att halla mig varm i... I gar blev de ocksa lite smatt till mini. Vi tog aven en svang till bibblan och skrev in oss och jag lanade tva bocker om fodseln som jag laser nu, riktigt bra. Den ena heter A Labour of Love av Gabrielle Targett. Tankte att jag skulle riktigt relaxa nu dom sista veckorna och ova min andning sjalv hemma till musik och aromatheraphy olja.

Kanns som de narmar sig nu och kommer handa snart, har sant tryck ner i underlivet och hofterna kanns verkligen omma. Nan mer?? Massage later underbart, kanske vore natt for mig denna vecka. =)

Angaende brostpump sa hart jag kopt en san handpump fran avent, blev rekomenderad av en lakare utifall man far san stockning for da ar de bra att ligga i varmt bad och pumpa samtidigt, vilket inte gar med en elektrisk. Tyckte den var dyr nog, betala ca 650 kr for den har. BM sa ocksa pa kursen idag att om man vill kunna ge flaska nan gang ibland sa ska man gora de minst en gang innan babyn ar 6 veckor gammal, sa man bygger upp en vana med flaska. Sjalv hade hon vantat till 4 manader och babyn vagrade ta flaska. Ett bra litet tips!

• Jean

Froken Hanna:  Haller tummarna for dig, later inge vidare att ligga inne och fa dela sal med 3 andra utan sambon. Men de ar ju bra att dom har koll pa dig! Vara sma bebisar ar ju de viktigaste! =)

Ar i v. 36+4 och vagde mig precis....... Rynkar på näsan Har gatt fran 60.5 kg till 74.7 kg.... Förvånad Normalt vager jag under 60 kg men brydde mig inte sa mycket under de aret vi forsokte bli gravida. Mor min gick upp ca 8 kg under hennes gradivitet och de sag lovande ut for mig dom forsta 5 manderna nar jag bara gick upp 3kg. Kanner mig lite pluffsigare runt armarna och benen/hofterna men kan man hoppas pa att lite kan vara vatska?! Har ganska mycke sotsug och bad cravings dock. Fasiken vad man kanner sig hemsk.... Blir att promenera varje dag med barnvagnen. Ner maste jag!

Har varit hos frissan hela formiddan och fatt haret fargat en sista gang innan bebis kommer och lyckades handla lite till mig sjalv. Kopte en stor huvtroja/klanning ganska tajt och varm (vinter pa vag har) var de en dalig ide med tanke pa amningen??? Tycker de ar jatte svart att kopa amnings vanliga klader da jag gillar stora tunikor, klaningar etc. Man kan ju inte dra upp den ute direkt..... Nagra bra tips???

• Jean

Jobbig natt! Vaknade upp vid ett och trodde nastan forst mitt vatten gatt hela underlivet var vattnigt med flytningar... Later ganska ackligt kanske.... =O Sorry! Sen kunde jag inte somna om tills fem eller natt. Sen vid nio tiden var mina flytningar lite gron aktiga sa jag ringde in och dom ville att jag skulle komma in och kolla upp vad de var. Efter att ha vantat en halvtimme sa bad dom mig bara att gora en svabb och sedan ga hem. Far veta i morgon om de bara ar en svamp/jast infektion som spokar igen.... Har ju atit en antibiotika kur och en penicillin kur sen jag sist blev behandlad sa de kan ju orsaka infektion.

Har nu onda sma "krampningar" i nedre delan av magen precis under stora magen. Har inte fatt nagra jatte stora rorelser idag annu, sa man kanner sig aning nervig om de ar pa gang eller vad de ar... Lugnar de inte ner sig sa tanker jag ringa tillbaks. Har annars tid hos forlossningslakaren i morgon med UL och allt.

Fasiken tjejer nu borjar de handa "grejor" med oss... Man gar och letar efter signaler att de ar pa vag hela tiden. =) Ska bli sa spannande att se nar forsta bebisen kommer!! =) 

• Jean
    FruganH skrev 2011-04-06 07:06:04 följande:
    Jean: Spännande! Hänt något mer?
    Inget har hant sen sist, fortfarande lite ont i nedre delen av magen fran och till. Kanske ar vanligt nar dom ar sa pass langt ner?! Mycket SD eftersom magen ar hard typ hela tiden. Funderar lite pa om mitt urin ar lite gronaktigt ocksa, typ som lime fargat.... Verkar ju inte normalt. Ska vara hemsk och fraga mannen min nar han kommer hem om en timme. Dom hade sa fullt pa BB sa de blir nog ko att komma in och fa sig kollad dar. Annars lakarn imorgon kl ett med UL. Snart, snart, snart..... Har vi dom sma i vara armar pa ett eller annat satt.

Hoppas du far veta mer idag om du blir kvar och vad dom har planerat for dig. Kommer din sambo och halsar pa under dagen sa du far lite sallskap? Kan ju vara skont att fa dit lite saker hemifran om du ska vara kvar sa du kan kanna dig lite bekvam med egna saker.

Karln min var sa sot imorse innan vi akte in att han packade klart vaskan och la in dom i bilen utifall... Han tankte om de skulle vara meconium (vet inte vad de heter pa svenska, babyns avforing) i eventuellt foster vatten sa kanske dom skulle satta igang eller sa. Nu verkar de ju inte vara natt alls at de hallet men de var sott nar han for runt och packa. Bra ovning kanske!!! =)

Hoppas du far en bra dag och lite klarhet i vad som ska handa!  
  • Jean

En snabb fraga... Svaller kroppen under dagen?? Kanns alltid som man ar mer uppblast och allt sitter tight pa kvallen. Obekvamt!

Svar på tråden BF maj 2011