• Saso87

BF maj 2011

mammaE2011 skrev 2011-04-13 10:36:29 följande:
    Är det någon som tänker på/ är orolig över att barnet inte kommer vara friskt när det föds? Läste att av de 100.000 barn som föds varje år i landet får 200 barn en CP-skada. Jag tycker det låter mycket. Och nu när man är så nära förlossning och man gått så långt och allt har kännts bra. Jag vill ha ett friskt barn :( Någon mer som är orolig?
    Här har du en till som är orolig!! Har precis som dig börjat tänka mer o mer på det ju närmre förlossningen man kommer. Har tänkt mkt på om barnet får t.ex cp-skada eller downs syndrom, det får cirka 120 barn i sverige varje år av de 100.000 som föds. Jag har stirrat mig blind på statistik. Gjorde du KUB? Har nåjjat över att jag inte gjorde KUB nu, är dock ung nyss fyllda 24 år så det anses ju "onödigt" att göra det då. Även om skador förekommer i alla åldrar. Min oro har lagt sig lite, men du är absolut inte ensam om att tänka så... nästan lite jobbigt!!!
  • Saso87
    skalbagge skrev 2011-04-13 12:53:19 följande:
    Jag tror att den oron finns hos alla blivande föräldrar, tror det är naturligt!! Jag försöker dock hela tiden försöka stöta bort sådana tankar och tänka att allt ska vara bra. I början av graviditet var de oro för missfall, sen nu oron för att något ska va fel på barnet och sen kommer man väl oroa sig hela livet för det ena och de andra när den lille väl kommit ut också. Det är bara att vänja sig vid oro tror jag.
    Samma här, i början var jag orolig för missfall, nu är jag orolig för att det ska vara något fel på barnet, typ downs. Sen kommer man oroa sig resten av livet säkert... men det hör väl till. De flesta barn föds ju friska, bara det att jag alltid tror att det värsta ska drabba mig.
  • Saso87
    Sofi 79 skrev 2011-04-13 12:28:07 följande:
    Ja jag Jag går och tänker att barnet har Downs bara för att jag inte kollade upp det. Sen tänker jag att det vore väl inte hela världen om det blev så. Och att det kunde vara värre. Och så börjar jag oroa mig för det istället. Ett riktigt svårt sjukt barn måste vara jättetufft att få...
    Jag gjorde inte heller KUB, tänkte inte alls på det då. men nu är jag värsta nåjjig. Riktigt jobbigt. Var bara fokuserad i början på att bebben levde och hade ett tickande hjärta. Varför valde du att inte göra KUB? Vet inte hur gammal du är, men jag är nyss fyllda 24 år, alltså var jag 23 när jag blev gravid och tänkte inte ens att risken fanns.. den är ju dock väldigt liten!
  • Saso87
    mammaE2011 skrev 2011-04-14 08:33:32 följande:
    Jag gjorde inte KUB eftersom jag är 22 år. Sedan var jag ju på RUL2 i vecka 32 och barnet såg friskt och normalt ut. Vid Down Syndrom brukar barnet ha ett visst antal missbildningar tex hjärtfel som dem säkert hade upptäckt då. Så DS oroar jag mig inte för. Och varken jag eller min man har någon ärftlig sjukdom av något slag i vår släkt. Ändå av ren slump var det som skulle vara vårt första barn missbildat inuti kroppen vilket upptäcktes på RUL1 (dem tog fostervattenprov och den hade inget kromosomfel) och jag var tvungen att göra en sen abbort (föda fram barnet efter att först ha tagit en tablett för att den skulle dö och sedan genomgå ett smärtsamt värkarbete under en hel dag) i vecka 17. Så nog var jag orolig att något skulle vara fel med detta barn jag har i magen nu men efter UL i vecka 15 och RUL i vecka 18 och allt såg bra ut kändes allt bra. Och det har kännts bra med barnet hela grav. Den sparkar varje dag och på RUL2 såg man att där låg den och hade det bra...

Men just att det kan ske komplikationer vid själva födslen. Tänk att ha burit på ett fullt  friskt barn i 9 månader och sedan vid förlossningen händer något, barnet får syrebrist i hjärnan och får en CPskada. Hemska tanke! Jag hade aldrig klarat det.
    Ojdå, jag beklagar. Då förstår jag din oro. Jag var på UL i v.10 bara för att se ett pickande hjärta, sen vanliga RUL 1 och RUL 2 och allt har sett jättefint ut på alla ultraljud så egentligen har jag inget att oroa mig för. Och som du säger, DS barn har oftast andra kännetäcken och missbildningar som kan upptäckas vid UL. Min lilla pojke i magen är en livlig liten krabat och rör sig hejvilt varje dag =) så det är väl ett tecken på att han mår bra!

Vad som sen händer vid födseln kan man ju aldrig styra över, min men BM lugnade mig och sa, "är det någonstans du ska föda barn så är det i Sverige" dom har sån koll på bebben hela tiden och skulle det börja krisa under förlossningen så har dom koll på det och plockar ut den lille genast.

Det går nog bra för oss båda, vi är ju så unga!! Och det är faktiskt till stor fördel även vid förlossningen... det brukar vara mindre komplikationer vid yngre åldrar. När har du BF? Vi kan ju följas åt i vår oro =) var ska du föda?
  • Saso87
    Sofi 79 skrev 2011-04-14 09:28:46 följande:
    Jag fyller 32 i höst så jag ligger ju under gränsen för KUB men ändå över gränsen för när "risken" börjar öka. Men eftersom vi har ett friskt barn sen tidigare och inga sjukdomar eller dåliga vanor tyckte barnmorskan att det inte fanns någon anledning till KUB. Och det kändes ganska skönt att förutsätta att barnet var friskt...
    Ja, såklart. Jag har pratat med många och ingen förstår varför jag ens funderat på KUB, det är väl ganska ovanligt att man gör det i min ålder. Ännu mer ovanligt med FVP och liknande, hade man gjort KUB så hade man säkert bara gått och varit nåjjig över siffrorna man fick och sen jämfört det med andra. Sen hade man kanske ställts inför att göra FVP och då finns ju risken för missfall istället. Visst är det svårt? Men min oro har minskat och klart jag kommer få en frisk o fin liten pojke, och skulle något vara fel så får man ta ställning till det då. Peppa sig själv lite ;)
  • Saso87
    eelliinnaa skrev 2011-04-14 10:51:49 följande:
    jag gjorde kub är 22 år. vi gjorde det dels för att få se barnet och det tickande hjärtat tidigt, för att man ska förstå mer att det bodde en krabat därinne och speciellt för sambons skull. sen var det skönt att få siffrorna och allt verkade bra men jag ville göra det för att jag skulle kunna förbereda mig ifall något skulle vara fel. jag ångrar mig inte. bor i örebro län och där blir alla erbjudna och de flesta gör det i och med att det inte finns några risker=)
    Jo, vi gjorde också tidigt UL för att se ett tickande hjärta men tänkte inte alls på KUB då och här  blir man inte erbjuden det om man inte är i riskgrupp eller 35+. Nä, det finns väl inget att ångra när man gjort det? Inte det vi menar, men jag menar mer att det är inte så vanligt att alla mellan 20-25 år gör KUB, det är nog mer ovanligt i denna åldern.
  • Saso87
    Tiiinaa skrev 2011-04-14 15:47:40 följande:
    Nu ska jag och sambon snart åka iväg och göra en sån här faderskapsbekräftelse på socialstyrelsen. Är det fler som gjort en sådan redan? Jag känner att det är skönt att få det gjort innan bebisen är här så att Emil är pappa rent juridiskt även på förlossningen. Om det skulle hända något, typ att jag blir nersövd eller liknande så har han rätt att bestämma över bebisen lika mycket som jag.

Mina onda förvärkar sitter i än idag. Har haft ett par som jag vaknat av inatt! Men de ökar inte i styrka eller är reglebundna eller så. Men jag *hoppas hoppas* ändå att det är något på G nu!! Men jag tvivlar på det...bara lite naiv förväntan från min sida som gör att jag tar alla tecken på värkar som att förlossningen kanske startat. Tänk vad man kan lura sig själv bara man vill.

Skalbagge: Vad spännande om det skulle vara vattnet. Jag skulle nog dock vänta med att höra av mig till förlossningen innan du faktiskt har sett att det kommer vatten. Ett klickljud i magen kan ju vara många olika saker. 
    Ja, vi har bokat tid på socialstyrelsen den 19/4 nästa vecka då vi också ska skriva på papper om faderskapet =) Känner samma som dig, att det är skönt att ha det gjort så att allt stämmer sen, om något skulle hända.

När har du BF?
  • Saso87

Underbar fredag! Sista dagen på jobbet och idag går jag in i v. 37. Mår prima och sover som en stock på nätterna, kanske är för att jag jobbat så mycket nu. Nu ska det bli skönt att njuta lite av våren innan den lille kommer, men visst är han välkommen när som helst nu =)

Hur mår ni andra?

• Saso87
    Jodi skrev 2011-04-14 13:06:47 följande:
    Vi gjorde KUB mest för att få se den lilla tidigt. Fick då en risk på 1:20 000 så det kändes ju bra. Sen på RUL såg man en markör som ökar risken för DS x 3 Rynkar på näsan...
    Men då var det väldigt skönt att ha fått sånna fina siffror på KUBen. Nu är risken istället 1:6000. Hade vi inte gjort KUBen hade den ju varit typ 1:200 och då hade man fått ta beslut om ev fvp.....

Jag känner på mig att lillkillen är frisk, men det vet man ju aldrig. Och är han sjuk så får vi ta det då!
    Du är inte alls orolig nu då? På min bebbe har allt sett fint ut men jag är lite nåjjig ändå, men sån är jag med allt! Haha!! Vad var det dom hittade för något som ökade risken för DS?
  • Saso87
    mammaE2011 skrev 2011-04-15 11:40:47 följande:
    Jag tror också det kommer gå bra ändå :) Jag har BF den 10 Maj och ska föda på Malmö KK, Själv?
    Det blir Lund KK för mig. Har hört så mycket bra om Lund och deras personal så det känns tryggt där. Hoppas man bara att det finns plats när det väl är dags, så man slipper åka någon annanstans. Då har vi nära varandra. har BF 12 maj. Har du börjat känna något än?
Svar på tråden BF maj 2011