• Saso87

BF maj 2011

mammaE2011 skrev 2011-04-16 09:03:00 följande:
    Den senaste veckan har jag börjat sova sämre och när jag ska gå och lägga mig. Det blir ett sådant tryck över pulsådrona så jag mår illa. Magen e tung och det gör ont när jag ska vända mig om i sängen. Foglossningen har blivit lite värre och jag har börjat sedan några dagar tillbaka känna pyttelite molvärk längst ner i magen. Sedan har UVI:n kommit tillbaka efter en veckas uppehåll :( 

Nu har dem byggt om Malmö KK så där finns familjeBB nu vilket inte fanns för ett par år sedan och jag har även pratat med en barnmorska som jobbar på Malmö KK och enligt henne är Lund och Malmö precis lika bra. 
    Jag har också ont i fogarna när jag vänder mig i sängen =( Men det får man väl ta, jag har inte haft några andra problem under hela graviditeten. Jag tror säkert att Malmö är jättebra, men här jag bor så föder de flesta på Lunds KK och menade bara att jag hört gott om det. Men när det väl är dags och man sitter med värkar så vill man nog bara in, var det nu blir =)

Nu börjar min ledighet på riktigt... känner bara, vad ska jag göra först? Skriva förlossningsbrev, tvätta bebbens kläder, packa BB-väskan, har tryckt ut någon lista som jag tänkte gå lite efter när jag packar väskan. Har du något tips kanske på något man borde tänka på att ta med sig som man kanske inte själv tänkt på? =) 
  • Saso87
    Nojnen skrev 2011-04-16 12:49:24 följande:
    Saso87: ett tips till dig som får ont när du vänder dig i sängen. Jag har bäddat med glansigt tyg dubbelvikt under rumpan och ryggen. Då får jag lättare att vända mig och jag behöver inte anstränga mig så mycket.

Vi, mannen och jag, har oxå pratat med en BM som jobbar på BB i Malmö och efter samtalet med henne har vi blivit mer och mer övertygade om att åka dit, istället för till Ystad.

Jag budade på Tradera och vann en psykoprofylaxbok + dvd, så nu ska här tränas inför förlossningen!!
    Tur art jag jobbat min sista dag och är ledig fram till BF då jag börjar ta ut föräldrapenning.
    Tack för tipset! Jag har en profylax dvd av Anna Wilsby, "Innan du föder". Jag och killen har kollat på den och andats med. Känner redan nu att jag glömt hur de olika andningsteknikerna går till, tänk då när värkarna sätter igång, då minns jag dom nog ännu mindre. Tänker nog köra på en tekniker rakt igenom. Dessutom tycker jag att man blev rent yr i huvudet av att andas på det sättet, kanske för att man inte är van? Usch det är inte lätt, så mycket att tänka på... tror det mesta faller sig normalt när det väl är dags. Inte lätt o veta med första barnet...

Jag är också ledig nu (semester) fram till BF 12 maj då jag tar föräldrapenning.. det ska bli så skönt att slippa jobba o slita nu!! 
  • Saso87

Nu är lille killen fixerad =) yeeah! Känns riktigt skönt, nu är det bara att invänta honom =)

v. 36+4
    SF mått - 34
    HB - 126
    Fosterläge - Fixerad
    Hjärtljud - 130

Min BM tycker jag är enligt boken, allt har gått så smidigt, så nu ska jag bara föda snyggt också ;) Fick även höra att det är FÅ förunnat att må så bra och ha så lite komplikationer och krämpor som jag haft, alltså inga alls. 

Hur mår ni andra? Fler som har bebis på g?

• Saso87

Behöver er hjälp! Fick en stor pöl i trosorna i förmiddags, låter kanske äckligt men jag luktade och det luktade lite annorlunda jämfört med en vanlig flytning. Är osäker på om det kan vara fostervatten eller bara vattniga flytningar?? Jättesvårt att veta ju, och känns överdrivet att kontakta förlossningen, eller?

• Saso87
    Tiiinaa skrev 2011-04-25 16:41:06 följande:
    Nu har jag börjat få värkar!! Det är ca 10 minuter mellan dem!!
    Lycka till!! Snart får du snusa bebis =) gud så mysigt!!!
  • Saso87

Nyss hemkommen från Lunds KK. Vaknade imorse av mig själv vid 7 tiden och bebben var lugn i magen. Tiden gick och inget hände, (han är alltid väldigt livlig och brukar alltid väcka mig med sitt stök och bök i magen), jag ringde förlossningen och dom sa att jag skulle lägga mig på sidan i 5 min och trycka lite och se om jag kände honom mer då. Tror ni vi blev orolig här hemma? Jag gjorde som hon sa och visst kände jag honom lite men det var inte alls som min lille kille brukar vara i magen. Dom säger ju att man ska vara uppmärksam på ändrade/minskade fosterrörelser! Jag fick komma in direkt och har nu legat med CTG:n i 30 min, jättefin kurva, fick även ett UL som visade helt normal fostervattensmängd och allt såg så fint ut så och nu bultar han runt som vanligt igen. BM sa att han kanske försovit sig =) lite kul. Men jag fick också höra att det var helt rätt av mig att komma in, man ska inte vänta om något inte känns ok. 

Ja, det var min morgon... nu ska jag sova en stund till, helt slut efter anspänningarna!
    Gud, vad det händer mycket i tråden... lycka till alla ni som är på G!!! 

• Saso87
    natalieh skrev 2011-04-27 07:27:27 följande:
    Huja! Igår kom det en välskapt pojke kl 18.13 3205 g 49 långa! V 36+3. 13 timmar tog hela kalaset efter att vattnet gick kl 05.15 på morgonen! nu ligger han här tätt intill och myser.. Lyckan är total och helt obeskrivlig! Tack för alla lycko önskningar!
    Grattis!! Så mysigt!!
  • Saso87

Man behöver inte ta ut samma antal dagar för att kunna fylla i för flera månader i taget. Man väljer ju månad för månad hur många dagar man vill ta ut per vecka. Så gjorde jag och var inne o kollade idag och det verkar bli rätt för det stod "beräknad utbetalning 25 maj" och jag har BF 12 maj. Så då gör dom en första utbetalning då.

Vet även andra som fyllt i olika antal dagar per vecka och månad och det har funkat för dom. Sen kan man självklart gå in och ändra om man skulle ångra sig. Men då måste man göra det i tid för ändringar har en viss handläggningstid också.

Idag är det precis 14 dagar till BF!! Det känns ju nära, men det känns inte lika nära när man tänker att det lika gärna kan vara 30 dagar kvar.. hmm.. det hoppas vi inte. Har en kompis som precis börjar gå över tiden och det är bara en evig väntan och allt känns som bökigt nu, allt man ska göra tar tid, bara en sån sak som att sätta på sig skorna... 

• Saso87
    mammaE2011 skrev 2011-04-29 13:51:17 följande:
    Hittade en tidning från januari detta året, igår när jag städade, med en artikel om en forskning på foster och deras påverkan av om mamman bantar. Enligt den studien (USA) stämmer inte det att barnet alltid får vad den behöver från mamman. Den visade att om mamman bantar/ går hungrig tar fostrets hjärna skada av det direkt och risken för ADHD är stor. Aptiten är extremt viktig enligt dem.

De 3 första månaderna av min graviditet mådde jag kräkilla från morgon till kväll vilket gjorde att jag inte åt ordenligt, var hungrig ofta men kunde knappt äta samt jag var så trött så jag sov större delen av dagarna. Sedan har jag sedan många år tillbaka haft dåliga matrutiner (har aldrig bantat medvetet) och det har ju hänt under denna graviditet att jag gått hungrig en längre tid på dagarna innan jag tillslut har fått i mig något att äta. Mitt barn ligger på normalkurvan och väger som den ska och jag har gått upp 11-12kg nu i vecka 39. Nu är jag helt nojjig att mitt dåliga matintag kommer göra att mitt barns hjärna är skadat och jag vill absolut inte vara orsak till om den får ADHD. :( Önskar att jag aldrig hittat den där j*vla tidningen. 
    Du är precis som mig i det avseendet. Jag letar också efter fakta på konstiga jäkla saker, sen blir jag arg på mig själv att jag ens "letat" upp det eller att jag ens suttit och läst det. Allt sånt man läser skapar bara onödig oro. Nu har jag visserligen ätit bra under hela graviditeten och har nu gått upp 9 kg, går in i v. 39 idag. Men jag har mycket annat jag oroar mig för. Tankarna på att få ett sjukt eller skadat barn släpper aldrig känns det som. Känns som jag mer eller mindre tampas med de tankarna varje dag. Jag är SÅ orolig för det, även om allt ser så bra ut. Visst är man tokig? Tror dock att oron är normal, alla tänker nog mer eller mindre på sånt. Vill bara att vår lille pojke ska komma ut nu och att allt är ok. Så man kan slappna av, om man ens kan det då.. för då hittar man väl nya saker att oroa sig för. Äter han ordentligt, andas han.. m.m

Ang. det du läst så vet jag inte hur säker den forskningen eller undersökningen är, men jag har iallafall läst att även om man mår illa och kräks m.m så behöver man inte oroa sig för att barnet inte får tillräckligt med näring, utan barnet tar vad den behöver och det går ingen nöd på det. Men sen kanske det beror på under hur lång tid som kostintaget har varit dåligt? Jag vet inte... =/ tror iaf inte du behöver oroa dig. Men det är lättare sagt än gjort... 
  • Saso87

Grattis Miloxa!

Jisses vad man börjar bli stressad i denna tråden Flört alla föder till höger och vänster. Det verkar gått bra för alla. Blir så avis, vill också ha mitt "över" nu så att man kan få snusa bebis!! 

MammaE2011 - har också mkt tankar nu innan förlossningen, som snart övergår till "bara bebisen kommer ut snart hur än allt står till så vill jag bara ha honom här nu" känner du något än?

v. 39 idag och många här verkar ju fött för tidigt, kan det inte smitta?? =)=) 

Svar på tråden BF maj 2011