Inlägg från: mammaE2011 |Visa alla inlägg
  • mammaE2011

BF maj 2011

Angående järnintaget. Då jag kämpade med järntabletter och det inte hjälpte å en månad så testade jag att ta Folsyra-tabletter samtidigt och järnvärdena blev genast bättre. Så det rekomenderar jag, de Folsyretabletterna från Apoteket som man åt de 3 första månaderna när man planerade att bli gravid/precis blivit gravid.

• mammaE2011

Är det någon som tänker på/ är orolig över att barnet inte kommer vara friskt när det föds? Läste att av de 100.000 barn som föds varje år i landet får 200 barn en CP-skada. Jag tycker det låter mycket. Och nu när man är så nära förlossning och man gått så långt och allt har kännts bra. Jag vill ha ett friskt barn :( Någon mer som är orolig?

• mammaE2011
    Saso87 skrev 2011-04-13 11:25:09 följande:
    Här har du en till som är orolig!! Har precis som dig börjat tänka mer o mer på det ju närmre förlossningen man kommer. Har tänkt mkt på om barnet får t.ex cp-skada eller downs syndrom, det får cirka 120 barn i sverige varje år av de 100.000 som föds. Jag har stirrat mig blind på statistik. Gjorde du KUB? Har nåjjat över att jag inte gjorde KUB nu, är dock ung nyss fyllda 24 år så det anses ju "onödigt" att göra det då. Även om skador förekommer i alla åldrar. Min oro har lagt sig lite, men du är absolut inte ensam om att tänka så... nästan lite jobbigt!!!
    Jag gjorde inte KUB eftersom jag är 22 år. Sedan var jag ju på RUL2 i vecka 32 och barnet såg friskt och normalt ut. Vid Down Syndrom brukar barnet ha ett visst antal missbildningar tex hjärtfel som dem säkert hade upptäckt då. Så DS oroar jag mig inte för. Och varken jag eller min man har någon ärftlig sjukdom av något slag i vår släkt. Ändå av ren slump var det som skulle vara vårt första barn missbildat inuti kroppen vilket upptäcktes på RUL1 (dem tog fostervattenprov och den hade inget kromosomfel) och jag var tvungen att göra en sen abbort (föda fram barnet efter att först ha tagit en tablett för att den skulle dö och sedan genomgå ett smärtsamt värkarbete under en hel dag) i vecka 17. Så nog var jag orolig att något skulle vara fel med detta barn jag har i magen nu men efter UL i vecka 15 och RUL i vecka 18 och allt såg bra ut kändes allt bra. Och det har kännts bra med barnet hela grav. Den sparkar varje dag och på RUL2 såg man att där låg den och hade det bra...

Men just att det kan ske komplikationer vid själva födslen. Tänk att ha burit på ett fullt  friskt barn i 9 månader och sedan vid förlossningen händer något, barnet får syrebrist i hjärnan och får en CPskada. Hemska tanke! Jag hade aldrig klarat det.
  • mammaE2011
    Grattis Fröken Hanna! Så söt hon e! Kan inte fatta att en liten människa ska ploppa ut snart :D
  • mammaE2011
    Saso87 skrev 2011-04-14 09:36:54 följande:
    Ojdå, jag beklagar. Då förstår jag din oro. Jag var på UL i v.10 bara för att se ett pickande hjärta, sen vanliga RUL 1 och RUL 2 och allt har sett jättefint ut på alla ultraljud så egentligen har jag inget att oroa mig för. Och som du säger, DS barn har oftast andra kännetäcken och missbildningar som kan upptäckas vid UL. Min lilla pojke i magen är en livlig liten krabat och rör sig hejvilt varje dag =) så det är väl ett tecken på att han mår bra!

Vad som sen händer vid födseln kan man ju aldrig styra över, min men BM lugnade mig och sa, "är det någonstans du ska föda barn så är det i Sverige" dom har sån koll på bebben hela tiden och skulle det börja krisa under förlossningen så har dom koll på det och plockar ut den lille genast.

Det går nog bra för oss båda, vi är ju så unga!! Och det är faktiskt till stor fördel även vid förlossningen... det brukar vara mindre komplikationer vid yngre åldrar. När har du BF? Vi kan ju följas åt i vår oro =) var ska du föda?
    Jag tror också det kommer gå bra ändå :) Jag har BF den 10 Maj och ska föda på Malmö KK, Själv?
  • mammaE2011

( Måste bara skriva att jag avundas ni som har internet i mobilen och kan ligga i sängen eller vad som nu är mest bekvämt och läsa igenom sina forum etc. Själv sitter man framför sin stationära dator och flåsar och kämpar med andningen då magen är tung och trycker på då man såklart inte sitter med rak rygg, försöker men sjunker ihop hela tiden :D. )

• mammaE2011
    Saso87 skrev 2011-04-15 13:20:23 följande:
    Det blir Lund KK för mig. Har hört så mycket bra om Lund och deras personal så det känns tryggt där. Hoppas man bara att det finns plats när det väl är dags, så man slipper åka någon annanstans. Då har vi nära varandra. har BF 12 maj. Har du börjat känna något än?
    Den senaste veckan har jag börjat sova sämre och när jag ska gå och lägga mig. Det blir ett sådant tryck över pulsådrona så jag mår illa. Magen e tung och det gör ont när jag ska vända mig om i sängen. Foglossningen har blivit lite värre och jag har börjat sedan några dagar tillbaka känna pyttelite molvärk längst ner i magen. Sedan har UVI:n kommit tillbaka efter en veckas uppehåll :( 

Nu har dem byggt om Malmö KK så där finns familjeBB nu vilket inte fanns för ett par år sedan och jag har även pratat med en barnmorska som jobbar på Malmö KK och enligt henne är Lund och Malmö precis lika bra. 
  • mammaE2011
    Tiiinaa skrev 2011-04-15 14:41:35 följande:
    En fråga: Är det någon som härdar sina bröstvårtor? Min BM sa för ett tag sedan att det kan vara bra att gnugga med en handduk och nypa lite i bröstvårtorna emellanåt nu innan bebisen kommer för att de inte ska vara så känsliga sen när man ska amma. Men jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt så jag har slarvat en del med denna uppgift..
    Enligt min BM är detta något man gjorde förr och som man INTE ska göra idag.
  • mammaE2011
    tove83 skrev 2011-04-16 18:23:04 följande:
    var hos mvc igår är i dag i v36 (35+0) bf 20 maj

nästa gång vi ska dit är den 29/4

sf-mått 34
    hb 125
    blodtryck 125/70
    fosterljud 142

fixerad sedan v30

allt såg bra ut,fick även lämna ett immuniseringsprov...
    är detta nåt alla får göra eller är det för att jag är rh neg 0??
    Det är för att du har negativ blodgrupp.
  • mammaE2011
    Grattis Fröken Löken!

Hur vet man att förlossningen är på G innan värkarna börjar komma och bli regelbundna? Kan inte påstå att jag känt några sk förvärkar och har 3½ vecka kvar till BF. Kan det vara så att man mår som vanligt och så en dag börjar värkarna, som iofs kan hålla i sig ett dygn eller mer, men som sedan resulterar i regelbundna värkar och ett öppningsskede --> förlossning ? 
Svar på tråden BF maj 2011