Saso87 skrev 2011-04-13 11:25:09 följande:
Här har du en till som är orolig!! Har precis som dig börjat tänka mer o mer på det ju närmre förlossningen man kommer. Har tänkt mkt på om barnet får t.ex cp-skada eller downs syndrom, det får cirka 120 barn i sverige varje år av de 100.000 som föds. Jag har stirrat mig blind på statistik. Gjorde du KUB? Har nåjjat över att jag inte gjorde KUB nu, är dock ung nyss fyllda 24 år så det anses ju "onödigt" att göra det då. Även om skador förekommer i alla åldrar. Min oro har lagt sig lite, men du är absolut inte ensam om att tänka så... nästan lite jobbigt!!!
Jag gjorde inte KUB eftersom jag är 22 år. Sedan var jag ju på RUL2 i vecka 32 och barnet såg friskt och normalt ut. Vid Down Syndrom brukar barnet ha ett visst antal missbildningar tex hjärtfel som dem säkert hade upptäckt då. Så DS oroar jag mig inte för. Och varken jag eller min man har någon ärftlig sjukdom av något slag i vår släkt. Ändå av ren slump var det som skulle vara vårt första barn missbildat inuti kroppen vilket upptäcktes på RUL1 (dem tog fostervattenprov och den hade inget kromosomfel) och jag var tvungen att göra en sen abbort (föda fram barnet efter att först ha tagit en tablett för att den skulle dö och sedan genomgå ett smärtsamt värkarbete under en hel dag) i vecka 17. Så nog var jag orolig att något skulle vara fel med detta barn jag har i magen nu men efter UL i vecka 15 och RUL i vecka 18 och allt såg bra ut kändes allt bra. Och det har kännts bra med barnet hela grav. Den sparkar varje dag och på RUL2 såg man att där låg den och hade det bra...
Men just att det kan ske komplikationer vid själva födslen. Tänk att ha burit på ett fullt friskt barn i 9 månader och sedan vid förlossningen händer något, barnet får syrebrist i hjärnan och får en CPskada. Hemska tanke! Jag hade aldrig klarat det.