Inlägg från: mammaE2011 |Visa alla inlägg
  • mammaE2011

BF maj 2011

Jag kan också känna att det är jobbigt med alla som kommer vilja besöka en. Som tur är får man inte ta emot besök på Malmö KK så det är redan löst. Men jag känner att de första dagarna ska jag och min man landa i allt nytt och jag ska få till det med amningen som kan ta ett tag och då vill jag inte bli störd av någon annan. Hur mycket är det att se egentligen sådär precis i början? Bebisen sover, ammas/matas och behöver blöjbyte. 

Men jag vet själv hur det är som utomstående. Både när min bror fick sin son och när min kusin fick sin dotter ville jag också träffa dem DIREKT. Tänkte inte att det skulle vara några problem, ville ju bara hälsa på den nya bebben. Och de dagarna man fick vänta innan man fick träffa var lååånga. Men nu när jag själv ska ha barn så förstår jag och jag vill inte ha en massa besök de första dagarna! Som tur är har vi porttelefon till lägenheten som kan stängas av, och vi har ingen hemtelefon så det är bara att stänga av mobilerna :D. Det som känns mest jobbigt med besök de försa dagarna är just om jag får svårigheter med amningen och vill att bebisen ska snutta ofta, då vill jag inte ha besök för det kommer bli stressigt och jobbigt. Sedan kanske jag kommer må extremt dåligt pga eftervärkar och om man blöder mycket måste ja duscha av mig fler gånger om dagen etc. Där blir det också jobbigt om man har hela släkten på besök. Och idag är det lätt att skicka bilder via datorn eller MMS så bilder kan man alltid skicka iväg.

• mammaE2011
    Med 18 dagar kvar till BF packade jag om BB-väskan idag. Tänkte dela med mig av vad jag personligen packat i mina väskor om någon är intresserad :D

BB-väskan (skötväskan) 
    * 2 bodies, 2 par byxor, 2 par strumpor, 1 tröja, 1 mössa, 1 tjocktröja
    * Dregelhaklappar
    * Filt
    * Pärmen med papper från barnmorskan, provsvar, blodgruppering, UL-papper, förlossningsbrev samt min mans kuvert med papper från jobb där det står hans årsinkomst som ska skickas in till Försäkringskassan när barnet är fött.
    * Blöjjor
    * Badolja (till blöjbytet - få bort barnbeck)
    * Bepanthen (till mina torra läppar)
    * Alvedon brustabletter
    * Järn (brustabletter)
    * Vetekudde
    * 1 pkt tjocka bindor
    * Babynappar

Sedan får det inte plats mer och jag får packa en till väska:

Min väska (bag)
    * Bärsele
    * Kalender med uppskrivet telenummer till Försäkringskassan så att min man och jag kan anmäla föräldraledighet när barnet är fött.
    *  Nattlinne
    * Amningslinne
    * Tröja, tunika, linne
    * Mama-leggins
    * 2 par trosor, strumpor
    * Bomulls-bh
    * Kofta
    * Duntofflor
    * Amningsinlägg
    * Tandborste + Tandkräm 
    * Deodorant
    * Schampo + Balsam + Kroppstvål : Har köpt små "rese"-flaskor på apoteket (10-12kr/st) och fyllt på med schampot och balsamet och kroppstvålen vi har hemma.

Allt ovan är nu packat. Det som ska packas ihop när det är dags att åka in är:

"Handväskan" 
    * ID-kort i plånboken
    * Glasögonfodral
    * Bodybutter
    * Borste + Gummiband
    * CD-skivor
    * Kamera + Laddare
    * Mobil + Laddare
    * Waffers-kex
    * Dryck

och sedan får min man packa sin egna väska med rena kläder och hygienartiklar samt något att ta med att äta och dricka :) 
  • mammaE2011
    Friida11 skrev 2011-04-22 19:40:58 följande:
    Imorse vaknade jag av en KRAFTIG mensliknade värk + SD och kände att hjälp nu händer det :S Jag väckte inte min sambo först men efter ett tag blev det värre så jag tänkte att ne nu måste jag väcka han.. Men han lugnade mig lite och massera lite så kunde jag somna om igen men efter det så känns det som att det börjat sippra ut lite fostervatten men vet inte om det är det jag har ju liksom ingen aning.. hur vet man det? Borde jag ringa förlossningen å höra eller ska jag bara avvakta.. Dagen har varit rätt bra men nu mot kvällskvisten har ajg fått ännu kraftigare menssmärtor eller va ma nska kalla dom haha :P Kallar dom så för det passar så bar in på känsla.. Molvärk i rygg och fram i magen är det jag menar iaf.. fast KRAFTIG!

Är idag i vecka 36+1 tror ni dom stoppar förlossningen om det är så att den kommer igång nu? Är rädd att jag ringer försent om jag väntar så kan dom itne stoppa den.. ja jag vet inte riktigt..
    Du kan alltid ringa in och rådfråga! Svårt att veta om det är flytningar. (Själv gick en flytning igenom trosan och mina linnebyxor idag). Men förlossningen är inte på G förrens värkarna kommer tätt och regelbundet ju. Men är det fostervatten bör det ju kollas. Ring in till förlossningen och fråga.
  • mammaE2011
    mammaE2011 skrev 2011-04-22 19:59:50 följande:
    Du kan alltid ringa in och rådfråga! Svårt att veta om det är flytningar. (Själv gick en flytning igenom trosan och mina linnebyxor idag). Men förlossningen är inte på G förrens värkarna kommer tätt och regelbundet ju. Men är det fostervatten bör det ju kollas. Ring in till förlossningen och fråga.
    svårt att veta om det är fostervatten* skulle det stå
  • mammaE2011

Så söt! Vill också ha bebis nu!

• mammaE2011
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-24 08:25:41 följande:
    Fröken löken
    så jättesöt hon är! vilken fin bild! Skrattande

underbart väder ute. vi är ute mycket. Glad påsk!

vi är förkylda här.
    Nathalie har varit på toa flera gånger här, och det fungerar med movicolen, vi ger den när hon diskar och hon får själv en spruta att använda och leka med vatten här och då går det bra att ge medicinen med bob apelsinsaft och medicinspruta.

annars är det väldigt jobbigt här, när jag inte orkar någonting, min man får gör allt här, och tyvär så blir vi på lite dåligt humör när vi inte orkar.
    vi har 4 små barn tätt, och mycket att göra och passa hela tiden, och min man jobbar ju också.
    mina föräldrar vill komma och sova över här då de bor långt bort, men vi orkar inte just nu, jobbigt när de inte förstår det.
    längtar tills bebis är född så det kan börja bli lite bättre här igen.

mamma E2011
    har du järntabletter med i bb väskan.
    kolla med bm eller på sjukhuset sen om det är bra du tar dem.
    min bm sa att bebis kan få ont i magen av järnet om du ammar.
    så hon sa att jag skulle sluta ta järntabletterna när bebis är född om jag ammar.
    men brustabletter innehåller kanske inte så mycket järn?
    Jaså, ja jag vet inte jag tar med dem ifall jag skulle förlora mycket blod och behöver dem :s Men då får jag prata med någon på förlossningen om det! Tack :D
  • mammaE2011
    natalieh skrev 2011-04-27 07:27:27 följande:
    Huja! Igår kom det en välskapt pojke kl 18.13 3205 g 49 långa! V 36+3. 13 timmar tog hela kalaset efter att vattnet gick kl 05.15 på morgonen! nu ligger han här tätt intill och myser.. Lyckan är total och helt obeskrivlig! Tack för alla lycko önskningar!
    Grattis! Den vikten och längden är ungefär så som min bebis kommer ha på BF :D Så jag tycker inte att han var för tidigt född han verkade klar.
  • mammaE2011

Grattis La vie en rose! Blir alldeles tårögd. Fattar fortfarande inte att en liten människa snart ska komma ut. Jättesöt han är!

• mammaE2011

Jag har en frågan angånede Föräldrapenningen/Försäkringskassan.
    Om jag fattat det rätt så om jag anmäler min första FL (kommer ha lägstanivån på 180kr/dagen) samma dag som barnet är fött kommer jag då få pengarna minst 30 dagar senare? Och får man dem som en summa/månad? Borde ha tänkt på det tidigare då jag kunnat registrera FL för 2 veckor sedan då.
        Men på "Mina sidor" på Försäkringskassans hemsida, jag fyller väl i vilka dagar jag vill ha ledigt. Men jag får inte pengarna de dagar jag är registrerad ledig utan jag är bara ledig dem dagarna och får pengarna en månad efter? Så när mina dagar är slut, innebär det att jag kommer få mina sista pengar månaden efter? Hoppas någon förstår vad jag menar, blev lite rörigt nu :s 

• mammaE2011

Tack för svaren. Men om jag går in och registrerar nu för flera månader framöver och min man sedan vill ta ut några enstaka dagar i sommar, kan jag då gå in på Mina Sidor och ta bort dem dagarna så att han kan registrera ledighet ???

Svar på tråden BF maj 2011