• jakeline

BF maj 2011

naw vilka söta bebbar! Längtar så efter vårt lill♥ nu! 

Varit hos BM idag. Huvudet är fortfarande rörligt, men bönan ligger långt ner iaf, så det är bra. Bara att tänka på att lägga sig platt som en pannkaka om vattnet skulle gå så där pang-bom annars brukar huvudet sjunka ner bra när vattnet går enl. min bm. Har lyckats gå upp 2 kg på två veckor... :P fast då hade jag ätit en stooor lunch och fikat precis innan också. Bebisens hjärta pickade på med 149 friska slag. sfmåttet låg nu på 34 och uppe på mittenstrecket igen.  

~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    MissS skrev 2011-05-04 07:34:51 följande:
    Jag har haft fixerade barn minst 3 veckor innan BF datum alla 4 gångerna jag varit gravid så det behöver inte vara ovanligt.

Igår kväll hade jag sammandragningar var 10 min som varade i 55-60 sekunder i flera timmar som satt i ryggslutet och som ett band över magen, jag fick verkligen koncentrera mig på att andas genom dem, sen gick jag och la mig eftersom de inte kom direkt ofta. Då la det av. Förvånad.  Idag är jag alleles öm i ryggslutet...
    Förvärkar, men sådär mycket var en ny erfarenhet för mig iallafall.

Jaja, en ny dag, solen skiner, barnen är hemma och har semester med mig tills den 16 maj vilket är underbart lyxigt och vi njuuuuter.
    Ha en bra dag tjejer!
    vad skönt! Min vägrar... :P ligger iofs lågt men iaf. Hoppas på att den hinner bli lite ruckbar endast istället för rörligt, känner lätt panik över att behöva slänga mig platt på rygg om vattnet skulle gå. :P jag bor tre trappor upp utan hiss... Men å andra sidan tror jagi nte att sonen helt fixerade sig heller förrän det satte igång. Han var ruckbar in i det sista och det gick ju bra. :P
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    niiiica skrev 2011-05-04 08:29:00 följande:
    Men det där att behöva slänga sej platt på rygg om vattet går tänkte jag på. Min bebis ligger med huvudet ner, men har inte fixerat sig men min bm har inte sagt nåt om att behöva lägga sej ner om vattnet går..  Jag är i 38+4 nu. Vad gäller egentligen?
    Charlott29 skrev 2011-05-04 08:30:00 följande:
    En dum fråga... men varför måste du lägga dig platt på ryggen om vattnt skulle gå?
    Vad har jag missat?
    jag frågade, det hon sa var att om bebisen inte är fixerat och vattnet forsar ut ska man göra det, för risken är att navelsträngen hamnar i mellan. den kan ju faktiskt gå av och då har man ca 30 sek på sig att få ut bebisen... Men det hon sa är 1) att förlossningen börjar med vattenavgång är relativt ovanligt 2) att det är sällan vattnet liksom forsar på det sättet. 3) bebisen sjunker ju ner då i takt med vattnet. Så man ska väl försöka hålla sig stilla i alla fall. Min förra förlossning startade med värkar så jag vet inte... :P 
  • jakeline
    Charlott29 skrev 2011-05-04 09:38:13 följande:
    Hua - läskigt!
    Min förra förlossning startade med att vattnet gick i duschen, och det bara forsade. Splash sa det bara - fast då var min son fixerad (som tur var då kanske eftersom jag aldrig hört talas om detta)... Jag blev så stirrig att jag gick runt i lägenheten och pratade i telefon... hua...
    jag hörde inget om detta förra gången heller.. Men nu har det ju varit prat om det i tråden tidigare så jag var tvungen att fråga då bönan fortfarande var rörlig. Nu är det ju som sagt inte ovanligt då man är omföderska och bäckenet redan är lite utvidgat. 
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-05-04 10:23:39 följande:
    God morgon!

Undrar hur långt ner bebisen kan ligga utan att vara fixerad? Jag vet inte om min bebis är fixerad men vid ultraljudet var hon liksom nere i dom privata regionerna och tittade när hon skulle se huvudet, så han verkar ju ligga väldigt långt ner.

Annars har bebisen fått för sig att placerat sina knän under mitt vänstra revben sen någon vecka tillbaka, det är INTE så skönt...
    jag vet faktiskt inte. Min ligger långt ner men är rörlig. jag känner när den trycker sig nedåt det ilar något så i h-vete. Min BM lät inte direkt orolig iaf... 
  • jakeline
    VillHaLiten skrev 2011-05-04 10:48:38 följande:
    Hej allihopa!
    Usch allt känns så jobbigt just nu, fick igår riktigt tråkiga nyheter. Min pappa har en hjärtumör sen 2008, som har är godartad och inte växt, den har dock suttit vid talcentret så han har haft svårt att kommunicera. De senaste månaderna har han blivit mkt sämre, hamnat på hem och får nu hjälp med allt. Igår fick vi svar från hans magnetröntgen att hans befintliga tumör har växt och att det kommit en ny, aggresiv och han har inte länge kvar leva.
    Vet inte alls hur jag ska reagera, min familj säger åt mig att inte stressa upp mig nu med bebis i magen och allt men hur lätt är det när man får ett sånt besked! Bebis är beräknad till den 25:e och just nu hoppas jag att h*n verkligen inte kommer tidigare, jag vill kunna njuta när bebisen väl kommer ju. Får så dåligt samvete för såklart vill jag att bebis ska komma när den är redo och vill kunna ge all min tid åt den lill* krabaten, men samtidigt vill jag ju lägga all min tid till pappa nu när han inte har så lång tid kvar.
    vad jobbigt. *kram*
  • jakeline
    eelliinnaa skrev 2011-05-04 12:52:14 följande:
    har alla fått gjort gynundersökning hos bm. jag vill oxå veta hur tappen är om det hänt något där nere. men känns ju dumt att säga till om det inte är enl. rutin att de gör det. men jag vill så gärna veta. plus att om hon är där och känner kanske det påverkar så det händer något. ska dit på tisdag (39+3). hur har ni gjort som fått gynundersökning. eran idé eller bms??
    jag har inte fått göra det, och gjorde det inte sist heller. Fast då var jag aldrig på mitt sista BM-besök då det var jul- och nyår och så kom ju sonen på utsatt tid... Får se vad hon säger den 16 då jag har tid igen, om inte bönan kikat ut. 
  • jakeline
    Misswiren skrev 2011-05-04 12:53:19 följande:
    Hej alla.

Vilka turbulenta dagar.
    Efter läkarbesök fick vi bekräftat att vår älskade har gomspalt i den mjuka gommen, in en bit på den hårda. Även höftproblem då skena ska bäras.
    Det va tuffa besked och närmsta året inväntar miljoner läkarbesök, operationer och skit.
    Jag undrade första dygnen varför han inte kunde suga varken på napp eller flaska och varför i helskotta de rann mjölk, både färsk och "gammal" ur näsan på honom. Slog mig aldrig.

Det är tufft nu som sagt, men OJ vilken kärlek!!
    ja det var verkligen en tuff start, men det är skönt att de faktiskt kan fixa det mesta idag.
  • jakeline
    Sofi 79 skrev 2011-05-04 13:44:33 följande:
    Precis det fick jag höra i dag också. Min bebis ligger också fullt rörlig inne i magen så här en dag innan beräknad BF. Barnmorskan sa att när de ligger så högt upp och vattnet går finns det risk att någon annan kroppsdel kommer ner först och att navelsträngen då kan klämmas. Så då ska man lägga sig ner och ringa ambulans för att få hjälp att komma liggandes till sjukhuset.
    Hon sa också att risken för att vattnet går när bebisen ligger så högt är väldigt liten, men det hände faktiskt en kompis till mig för en vecka sen och de fick ligga inne tills bebisen sjunkit ner på rätt sätt. 
    Man bli ju lätt nojjig mao. :P hehe men det ger sig, får som sagt ringa på ambulans helt enkelt. Inte mer med det.  

Jobbar sista dagen på fredag! Wee. sen är det fritt fram för bönan att kika ut.  
Svar på tråden BF maj 2011