• Ewima

BF maj 2011

Kottemor skrev 2011-03-20 17:19:19 följande:
    Ewina, hur kändes det i magen när din dotter låg i säte? Ibland undrar jag om denna lilla filur lägger sig i säte nämligen, det blir en hård klump mitt i magen och det spänner något så fruktansvärt innifrån.
    Kottemor:
    Vad jag vill minnas var sparkarna mer diffusa, typ neråtbuffar och åt sidan. Inte alls uppåt revbenen som många beskrev sina sparkar (då bebis ligger "rätt")

Ang. BB-väskan blir jag förvånad vilka jättelånga listor några har.
    Jag har packat i blivande skötväskan, typ necessärgrejjor, nått ombyte till bebis, godis, Mvcpapper och laddare. Thats it... Om allt går bra hoppas jag att vi får nyttja "tidig hemgång" och få åka hem 6h efter förlossning.
    Blir vi kvar längre får sambon fixa. Här på Västerås BB ber dem att man inte packar för mycket.

Med dottern (planerat snitt) stannade jag 24 timmar. Inte en sekund mer hade jag stannat. Fy fabian. Ville bara hem! 
  • Ewima

Dagens BM-besökGravid

Vecka 32+2:

Jag:
    Blodtryck: 110/60
    Urin: togs inga prover
    Vikt: ingen aning, ligger på minst +18kg från "normalvikt"
    HB: 125
    -
    Bebis: 
    Puls: 138
    Huvud: Ned
    SF-mått: 32cm

Allt ser bra ut och om en vecka blir det uppföljnings-ultraljud! Skrattande Spännande att få se bebis igen !

• Ewima
    Maruid skrev 2011-03-23 12:21:34 följande:
    Jag tror som många andra skrivit att det beror på vilket sjukhus man ligger på och var. I Lund är ju patienthotellet som just ett hotell men med sköterskor som kan komma in dygnet runt om man kallar på dem. Jag tycker att det rent ut sagt var superskönt att vara där och få sova och ställa alla knepiga frågor jag hade. Min mamma hade dessutom tjatat att jag skulle ta chansen att få vila lite där innan allt rullade igång som vanligt. Så jag tyckte att det var jätteskönt att lulla runt där och ligga och mysa i sängen med barnet och mannen när han kom dit över dagen och att få slippa laga mat utan att få allting serverat.

Men jag har hört andra som verkligen hatat det och jag tror helt enkelt det beror på vad man trivs med. Kanske ska man dock om det är första barnet vara beredd på att man känslomässigt blir rätt soft. Själv hade jag absolut tredagarsgråt förra gången och räknar med att få det igen av flera skäl nu. Så oavsett var man befinner sig ska man kanske vara förberedd på att det tar några dagar att komma i kapp.

Oh jag längtar! Men jag har också börjat inse att jag kommer att sakna att vara gravid.
    Jag håller med dig, det beror nog helt på vilket sjukhus man tillhör och NÄr man får barn.
    Jag fick min dotter i mars 2008 då det var RS-virussäsong samt förlossningen&BB var helt underbemannade. Allt var stressigt opersonligt och kändes som en anstalt då jag inte fick gå ut och ingen fick komma in på BB. Sambon hade besökstid!?Förvånad mellan 10:00-20:00, sen fick han snällt gå hem. Jag var i upplösningstillsånd då dottern (som många nyfödda gör) sov HELA dagen, men var vaken ist HELA natten.

Men, hade det funnits ett Patienthotell med trevlig miljö där hela familjen kan lära känna sin nyaste medlem och få stöd och hjälp - Då hade jag kunnat stannan en månad
  • Ewima
    Kottemor: Skönt att operationen gick bra och att den blev av! En lite konstig fråga... På operationen, fick du ligga på rygg? Eller opereras gravida liggandes på sidan? Hmm, kanske en konstig fråga Glad
  • Ewima

Håller med! Det sparkas en himla massa nu!
    I morse låg min treåring i vår säng och sov nära mig.  Bebisen i magen vaknade när alarmet ringde. Då försökte den sparka bort storasyster som kramades. Syskonkärlek redan nu HjärtaFlört haha

• Ewima
    Vecka 34 idag (33+1) och nyss varit på Extra ultraljud!

Här i Västerås ingår det ej som standard ett Ultraljud-2 som flera nämnt. Vår bebis hade på RUL v.18 urin i urinledarna som de ville följa upp (ev skulle de förebygga UVI på lilla nyfödda).
     Nu var vi alltså där -och urinledarna och njurar såg bra ut.  

Och...Bebisen är STOR! (Förklarar varför mitt sf-mått legade på 32cm på förra mätningen)
    Förväntad vikt är 2178 g, bebisen är beräknad till 2590 (!) gramSkrattande

Fint hår hade den, tränade på att andas och sög på fingrarna!

Lycka! Hjärta
  • Ewima
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:11:57 följande:
    Det är väl inte en stor bebis om den beräknas att väga 2590g ??? Det är en liten bebis :D
    Ja, såklart menar jag vikten nu i Vecka 34. Flört
     +18,9%
  • Ewima

Jag minns att min förra graviditet fick på TUL bebis i v.36 beräknat till 3400g. Dottern kom i v.37+6 och vägde 3000g.
    Så, ja de är inte helt tillförlitliga. Men denna gång tror jag att det stämmer bättre då magen är Stooor!

Down Under: jag håller tummarna att lilla tösen din håller sig inne ett par veckor till!

Nu ska jag läsa: "Att möta förlossningssmärtan" och "Föda barn" av Katerina Janouch.

• Ewima

Skönt att vi är flera med rejäl viktökning. Flört

Min normalvikt är: 56kg (är 170cm)

Nuvarande vikt i v.35: 76 (!)Kg  Yes, +20kg Förvånad Skrattande

Ingenting som jag direkt oroar mig över, jag äter normalt, motionerar dagligen och med sista graviditeten gick jag upp +16kg sedan ner 20kg, endast pga amningen (normal kost, normal motion)

Och som sagt bebis låg på TUL +20% så den är  också stor (annars normalt med fostervatten)

• Ewima

Ang. kudde till nyfödda så fick jag ett bra tips:

Att bädda den lilla bebiskudden under påslakanet (om man har drag-på-lakan) så minskar kvävningsrisken. Och liten kudde är bra som tidigare nämnt för att förhindra platt huvud

Åsasåsa skrev 2011-04-04 10:59:13 följande:

Hej alla preggon!

Ang. kudde och täcke så diskuterade vi det med barnmorskan i föräldragruppen förra veckan. En platt kudde ska man ha så inte barnet kvävs om det vänder på sig. Men det gick lika bra med en frottéhandduk i ett örngott, kanske till och med smidigare så för då är det bara att slänga allt i tvätten om barnet kräks på det.

Täcke ska man inte ha i början enligt denna BM utan det räcker med filt, det kommer ju ändå i vara så kallt ute.

Och så påminde hon alla att köpa en febertermometer och flytande alvedon, don´t forget1

Tack för tipset!
Svar på tråden BF maj 2011