Inlägg från: Sommarnatt2010 |Visa alla inlägg
  • Sommarnatt2010

BF maj 2011

Fröken Löken skrev 2010-12-09 22:11:10 följande:
    Jag tänkte oxå direkt på Sixten, tycker det är så fint!!! Tyvärr får jag inget medhåll från sambon :(
    Vi har (än så långe) bestämt oss för Elliot om det blir en prins! :)
    Vi har inget namn vi kan komma överens om till en liten prinsessa än...
    Trenden i min familj säger att vi får en pojke medan trenden i hans säger att vi får en flicka! Vi får se vilken trend vi bryter ;)
    Hur ser trenden ut?? Försöker hitta något mönster i vår släkt, men det är lite klurigt =) Inte mer än att jag är stora syster o min man "har" en storasyster och kusinerna på pappas sida är syster först. Sen är mamma två tjejer o pappa två pojkar.
    Svärfar är ensam bland tre systrar både äldre och yngre, medan svärmor är yngst (tror jag) med bara en massa bröder....
  • Sommarnatt2010
    jakeline skrev 2010-12-10 12:28:45 följande:
    vad roligt att ni pratar namn! jag är ju inne på en tjej jag... vi får se vad som tittar ut, men vi har mest tjejnamn på listan... svårt om det blir en grabb igen...
    Vi har oxå nästan bara tjejnamn..Jätte svårt med pojknamn...Men känslan säger att det är en liten tös så kanske inte behövs några pojknamn=)
  • Sommarnatt2010
    Tiiinaa skrev 2010-12-12 00:44:39 följande:
    Yrsel här med! Känner mig så konstig emellanåt, kan inte riktigt sätta fingret på det, känner mig lixom tom i huvudet, som om alla tankar simmar runt i en seg smet. Haha. Förvirrad helt enkelt. Obehaglig känsla är det i alla fall.

Jag ska till BM på tisdag för att ta lite prover och så. Egentligen skulle jag fått vänta till vecka 24 med att få komma till BM men eftersom jag varit lite yr och inte gått upp något ALLS i vikt så fick jag komma lite tidigare. Det känns tryggt att dom vill ha lite bättre koll på mig...

Alltså som sagt jag har inte gått upp något i vikt. Gick ner 4 kilo i början på grund av illamåendet, sedan har vikten stannat av helt. Går varken upp eller ner något nu, vågen har stått still de senaste 4-5 veckorna i alla fall :S Men jag känner ju att magen växer och växer, har dock fått mycket spinkigare armar och lår..:) Vilket ju är lite positivt. Men det är klart, lite mer behöver jag nog kanske gå upp i vikt. Får se vad  BM säger.

Idag är det vecka 21 för mig :D Det tuffar på frammåt!!
    Hmm nu blev jag lite fundersam..har du ringt o pratat med BM om att du inte gått upp nått i vikt. För jag gick upp2-3 kg innan inskrivning (mådde så illa, så jag åt hela tiden) men nu har jag gått ner det igen...Men har inte funderat så mycket på det, tycker ju oxå att magen blir större...Borde jag ringa då?? ska inte träffa BM förens i jan/feb någon gång...
  • Sommarnatt2010
    FruganH skrev 2010-12-12 17:46:53 följande:
    Hoppas alla haft en bra helg.
    Själv har man gått och gift sig, så nu passar väl mitt nick här på FL inte så bra egentligen, men det känns jobbigt att byta nu när man haft detta ett bra tag Glad
    Efter allt spring och fixande och donande igår och idag så är mitt bäcken INTE på bra humör. Det strejkar totalt och jag har sååå ont. Men det går väl över igen, brukar ju komma och gå..
    STORT GRATTIS!!!!
  • Sommarnatt2010
    Tiiinaa skrev 2010-12-12 22:13:47 följande:
    Jag vet ju inte huruvida det är väldigt allvarligt att inte gå upp något i vikt, men när jag sa till BM i telefon att jag känt mig yr och dessutom inte gått upp något i vikt, bara ner, lät det lite som att det inte var något bra. "Jaha, ok du mår inte så bra med andra ord", sa hon, "då vill jag nog att du kommer in så vi får titta på dig".

Enligt vad jag har läst ska ju själva graviditeten med bebis, vatten, ökad blodmöngd mm väga ca 4 kg (www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=1...) i vecka 20 (jag är i vecka 21), vilket ju måste betyda att man kanske gått ner ännu mer än vad vågen visar...känns inte så bra, speciellt om man kanske inte har så himla mycket att ta av sedan innan.. Jag vägde kanske ett par eller några kilo för mycket, men nu är nog de "extra" kilona som jag hade sen innan borta..

Jag tycker absolut du ska ringa och fråga. Hellre är man ju på den säkra sidan lixom!
    Jag blir lite fånig. För jag har inte min våg nu (vi bor inneboende hos svärföräldrarna) så vägde mig på svärmors våg o den kanske inte visar samma..Pinsamt ringa o säga att man inte gått upp o så kommer man dit o har gått upp :S Men får väl väga mig några gånger här nu så ser jag ju snart om jag går upp något. 
  • Sommarnatt2010
    Jodi skrev 2010-12-14 17:09:39 följande:
    Grattis till alla fina ultraljud!! Solig   Verkar bara vara jag som fått något avvikande besked...?

Har ni förresten räknat något på föräldrapenningen? Det blir inte mycket pengar över varje månad! Om jag tar ut 5 dagar i veckan får jag ut 9 580 kr/månad. När kostnaden för hus/mat och räknningar är avdragna står man ju på minus! Får göra upp nåt med sambon så han betalar mer, så måste det väl bli? Nån som pratat om detta med sambo/man? Hur har ni sagt?
    det är väl ändå ganska naturligt att han betalar mer. Det är ju ERT barn du är hemma och förlorar inkomst då måste han ju ta en större bit el??

Vi har delad ekonomi har inte pratat just föräldrarpengar med honom, men nu när vi bygger hus har han pratat om att han ska betala mer på "hyran". Han tjänar ganska mycket mer än mig och det är ju inte roligt om bara han kan hitta på saker på fritididen...Vi pratade lite om att betala % på vad man tjänar. Då blir det liksom rättvist på nått sätt...
  • Sommarnatt2010
    Jodi skrev 2010-12-14 18:31:09 följande:
    Jo, det är ju inte så att han kommer låta mig svälta Flört Det är bara en stor livsomställning som väntar, från sambos med delad ekonomi i lägenhet i stan till sambos med barn, i hus utanför stan. Helt plötsligt måste man börja tänka på en massa saker man aldrig har gjort förrut...Vi har helt enkelt inte pratat så mycket om det än. Men vi har ordnat med ett gemensamt konto i alla fall, alltid en början.
    hehe nä det förstod jag oxå :p

Jo men visst är det stort...Vi har ju bott i hyresrätt fram tills månadsskiftet nu bor vi inneboende hos svärföräldrarna...o i april flyttar vi till huset...Vi hinnner ju inte ens bo i vårt nya hus en månad innan liten är beräknad...Så omställning javisst. Har som sagt ingen aning om hur det blir med föräldrar pengar o så... 
  • Sommarnatt2010

Jag har inte alls tid att läsa i fatt mig just nu...Men ville bara kika in och säga att jag fortfarande hänger med även om jag inte är speciellt aktiv just nu...

Om en vecka har vi RUL, längtar =) 

• Sommarnatt2010
    Fröken Löken skrev 2011-01-15 09:52:53 följande:
    det där låter ju lite tokigt tycker jag! Överklaga och be din chef intyga att du har hård arbetsbelastning! Vet många som fått hp när de jobbat med små barn, just för bärandet osv.

Jag kommer iaf inte att få hp eftersom jag jobbar i förskoleklass. Men jag har semester att ta ut så jag jobbar vecka 15 ut sen har jag semester i tre veckor (så de röda dagarna blir gratis som nån annan skrev) och sen börjar jag ta av min mammapenning 9 maj.
    Skönt att ha semester att ta ut..Jag jobbar som lärare och måste ta föräldrar dagar om jag vill vara hemma innan liten kommer...O så får det nog bli, jobbar troligtvis första veckan i maj sen går jag hem...

Det här med vagn löste sig plötsligt och lätt för oss i torsdags kväll. Ett tips om man vill köpa begagnat är att kolla blocket flera gånger om dagen...Dyker det upp något nyare till bra pris försvinner de med en gång. Min man hittade en ny Teutonia Mistral S för 4800 så vi körde 60 mil i torsdagskväll/natt för att hämta hem...

Vi gillar verkligen den vagnen då den har svängbara hjul fram och man kan vända sitt och liggdel på vilket håll somhelst + att handtaget är vändbart så man kan få de stora hjulen fram om det skulle vara extra mycket snömodd ute...testade denna vagn flitigt förra veckan då vi var på skidsemester tillsammans med min kusin som har en liten. Är helt såld o bara vänta till jag får börja använda vår på riktigt =)

Sen funderar jag mer på vad det är som verkligen MÅSTE inhandlas innan liten kommer lite kläder kanske, men annars är det väl inte så mycket eller är jag helt knäpp???
  • Sommarnatt2010
    jakeline skrev 2011-01-16 14:32:40 följande:
    säng kan vara bra, babyskydd lika så. Bindor till dig. Blöjor och våtservetter. och så lite kläder. Det är väl det som man kan tänkas behövs så där i början. Amningsbh kan också vara bra, men annars finns det bra linnen, det hade jag på mig på nätterna, plus amningskupor så att jag inte läckte igenom. 
    Jo det är klart...Troligtvis kommer bebis sova i korg första tiden då korgen jag sov i som liten tydligen finns kvar...Blöjor har vi faktiskt oxå köpt en hel drös av..Det var super billigt i Norge o vi köpte med oss 12 paket i lite olika storlekar när vi var där på semester förra veckan...tror jag kör på linnen i början, fick det tipset av en vän..Hon hade köpt BH innan men hennes bröst växte jätte mycket när mjölken ran till så hon var tvungen att köpa ny...

Känns iaf skönt att det största och dyraste köpet är avklarat...
Svar på tråden BF maj 2011