Astrogirl skrev 2010-10-20 23:21:31 följande:
Jag är 32 och i november har vi försökt ett år. Dock är chansen att bli gravid väldigt olika från person till person. Har både lika gamla kollegor och äldre vänner som blivit gravida nästan direkt, så det behöver ju inte alls vara svårt. Beror ju helt på vilka förutsättningar man har och det vet man ju oftast inte.
Om man läser om det hela så är chansen att bli gravid, om allt är normalt alltså, ca 20 - 25% om man är över 30 år, så chansen är ju inte jättestor även om allt är som det ska. Om man är mellan 20 - 25 år så är chansen ca 40%. Snittiden att bli gravid har jag hört ligger runt 6 - 9 månader och ca 80% blir gravida inom ett år.
Så det är bara att köra på och hålla tummarna. Många över 30 blir ju gravida, så varför skulle det inte fungera för oss förr eller senare.
Håller tummarna för alla som försöker!
Tack för svar! Jag hoppas att det snart tar sig för er

Ja, det verkar ju vara väldigt olika hur snabbt det går och det är väl just alla dessa procent som gör att man blir lite nervös. Någonstans tänker man ju att det borde fungera för oss, då det går för de flesta andra, samtidigt som jag försöker slå bort den tanken när den kommer. Känns som om jag tar ut något i förskott då. Ja, du hör ju, knäpp är vad man är och då har vi inte börjat försöka ordentligt än. Men jag får väl helt enkelt våga tänka att det kommer gå, de positiva tankarna borde ju vara bättre än de negativa

Lycka till alla!