Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ifyouweremine skrev 2010-12-11 15:39:43 följande:
    Jojjo55 - Jag hade också posivit på äl-stickan (alltså starkare än teststrecket) tre dagar i rad första månaden. Sen har det varit två dagar resten av månaderna. Vet faktiskt inte varför det blir så, men antar att man är höghormonare eller nåt. Har du svagt utslag på äl-stickan hela månaden? Det har jag. En del har inget utslag alls utom just vid ÄL. Sen så finns det ju endel som fått positivt många dagar i rad på ÄL-stickan för att de är gravida också. ;)
    EGO - strecket på stickan var borta imorse, så nu har väl hormonstegringen lagt sig. Läste runt lite på nätet igår om många som fått utslag flera dagar i rad på ÄL-stickorna och sen testat gravtest, som då varit positivt. Kom då att tänka på att jag idag bara har ett streck, betyder det då att jag inte har blivit gravid denna ÄL heller? Eller är det så att utslag på  ÄL-stickorna KAN betyda att man är gravid, men att de heller inte alls behöver indikera på det? Någon som försår vad jag menar???Foten i munnen Förvirrad... mer än vanligt...
  • Jojjo77
    Pingla77 - hoppas du slipper tat röd! Tråkigt när man har en sån svacka på jobbet. Försök att tänk på att det snart är jul Lite ledigt får du väl då?
  • Jojjo77
    Daniela01 skrev 2010-12-12 10:48:32 följande:
    en fundering, jag kör äl- stickor, och jag blir varken mer eller mindre klokare på dem varje månad (fast billiga är de Flört) Men åter till min fråga, strecket blev något starkare (men inte helt lika starkt som kontrollsträcket) i två dagar, kan det ha varit äl- då?
    Jag tycler också att de kan vara svåra att tyda. Det jag läst mig till är att teststrecket ska vara lika starkt eller strakare än kontrollstrecket, vilket har skett för min del två månader i rad. Men om teststrecket blir starkare för varje dag du testar så borde det ju innebära att hormonstegring sker. Rimligtvis så varierar väl utslagen från person till person. Kanske inte alls svar på frågan...
  • Jojjo77
    Kattflickan skrev 2010-12-12 10:00:23 följande:
    Jojjo, även om du skulle få utslag på äl-stickan vid graviditet så är det på tok för tidigt, hormonnivåerna har inte hunnit stiga ordentligt. Om du är gravid och testar om typ 10-14 dar så kanske du får utslag på ÄL-stickan men det är ju inte 100-procentigt, utan bättre att ta ett riktigt graviditetstest. Jag hade bara starkt utslag på ÄL-stickan en kväll, hoppas det inte är negativt. Hoppas jag hade ägglossning.
    Tack för svar. Så jag också tänkt. Vi avvaktar och ser
  • Jojjo77

Håller med flera av er om att det är svårt att inte gå och grubbla. Det knäppa är ju att man alltid varit duktig och sagt till alla andra att de inte ska tänka så mycket på det, men som sagt hur gör man det ??? Och håller med dig Ceke, man blir ju knäpp! Å det trodde jag inte att jag skulle bli. Trodde att jag var en sån där lugn och avslappnad människa när det kom till barnskaffande, men icke Om man ser det från den positiva sidan så lär man sig ju i alla fall väldigt mycket om hur man fungerar, både mentalt och kroppsligt

Jag försöker också hålla igång hela tiden, jobb, träning och koll på kosten, då tycker jag själv att jag inte går och maler så mycket. Men visst blir det så att man lätt trillar i bebis-tänkarfällan titt som tätt. Det blir ju ofta så att mannen och jag pratar om det  varje dag, särskilt under ÄL och inför BIM och det gör ju inte heller saken lättare. Han har ju en massa funderingar också och mig veteligen håller han inte till i någon sådan här tråd, inte hans grej, så jag blir ju hans ventil.

Jag har inte använt några hormonella preventivmedel på 5 år, började må dåligt av p-piller och la av och har efter det endast använt kondom som skydd. Men när jag slutatde så vet jag att det tog ganska många månader innan mensen blev som den skulle, både till mängd och längd.

Idag har jag roat mig med att laga mat och baka julgodis. Sa jag att jag försökte ha koll på kosten? Hahaha, ja, försöker är rätta ordet, har väl gått sådär halvbra denna helg. Men imorgon är en ny vecka och nya tag som gäller!

Ha en trevlig lucia!

• Jojjo77
    ernlia03 skrev 2010-12-12 18:26:44 följande:
    Jag förstår inte heller hur man INTE ska tänka på bebisverkstad. Maken har inte alls samma problem, han längtar också väldigt mycket men är inte lika besatt som jag är. Kanske karlarna inte känner den biologiska klockan på samma sätt...? 

Aktivera sig är nog bra, men svårt att ändå inte tänka. För min del funkar det faktiskt att inte läsa så många mammabloggar och här på FL. Men det är svårt att hålla sig borta, självplågare tydligen...

Jag har dessutom väldigt svårt för gravida just nu. En bekant ska få runt midsommar, alltså samtidigt som jag skulle ha fått. Klarar inte ens att se henne inloggad på facebook... Det förstår inte maken heller, man måste ju kunna glädjas med andra. Visst, det måste man kanske, men jag kan inte det. Inte just nu, det gick bra när jag själv var gravid. Det är inte så att jag missunnar någon annan att vara gravid, men det är bara väldigt jobbigt att få höra och påminnas om jag inte är det.

Men vVad kul att vi äntligen fått några plus i tråden! Ärligt talat är jag fruktansvärt avundsjuk, men bara för att några blir gravida minskar det ju inte chanserna för att andra blir det! Glad

Idag är för övrigt en riktig skitdag. Jag vill vara gravid, jag vill ha en bebis i magen, jag vill inte börja om med hela den känslomässiga bergochdalbanan igen. Har inte gråtit på några dagar, men idag är det jobbigt. 

Blöder fortfarande lite brunt, koagulerat blod. Skrapningen ska ju räknas som mensens första dag och om allt funkar som innan borde jag i så fall ha ÄL tisdag-onsdag. Men jag vet inte om jag ens får en chans den här månaden. Man ska ju inte ha sex utan kondom innan man slutat blöda, för infektionsrisken. Jag är dock rätt säker på att min livmoder har läkt och inte har några sårytor längre, nu är det ju "bara" gammalt blod som kommer ut. Men jag äter ju fortfarande tabletter som ska göra att livmodern sammandrar sig. Kanske man inte ens kan få ÄL då? Vet inte om vi ska chansa att sexa utan kondom. Vill ju inte sumpa en månads chans, men kanske det är farligt att bli gravid om det fortfarande finns blod kvar i livmodern? Samtidigt tänker jag att kroppen kanske sköter det där själv, det fäster inget om det finns blod kvar och med "sammandragningar". Å andra sidan litar jag inte direkt på min kropp just nu...

Kanske inte riktigt är rätt forum att ventilera de här tankarna, men orkar inte aktivera mig i någon missfallstråd eller dylikt just nu. Ni får helt enkelt hoppa över och innerligt hoppas att ni inte behöver veta sånt nån gång! 

En positiv sak är dock att jag börjar må bättre psykiskt. Det är såklart jättejobbigt allt som har med missfallet att göra, men den där övervägande känslan att allt är skit börjar försvinna. Vilket iofs gör mig rätt rädd för att bli gravid igen. Sannolikheten för att bli deprimerad igen är ju rätt stor i så fall. Men det verkar ju som jag börjar må bättre när hormonerna går ur kroppen. 

Usch, vad långa och depressiva inlägg jag skriver hela tiden. Skäms Hoppas ni har överseende med mig. Antar att det är rätt mycket hormoner i omlopp fortfarande. 
    Tycker att det är bra att du skriver av dig här och tycker absolut inte att det på något sätt är betungande att läsa dina inlägg, snarare tvärtom. Dina känslor inför andras graviditeter tror jag är fullt normala med tanke på vad du gått igenom. Håller alla tummar för att du snart känner dig som vanligt igen och att nästa graviditet inte är långt borta! Kram till dig!
  • Jojjo77

Uppsara - jättetråkigt! Men det är bara att köra på igen

Ceke - krya på dig.

EGO: Här händer det inte mycket, jobbar mest hela tiden tycker jag, är ju lärare och den här tiden är det galet mycket med allt i skolan. Försöker ju sköta kost och tränar rätt mycket, men känner mig tjockare och mer uppblåst än på länge, mycket märkligt tycker jag, får inte ihop ekvationen... inte så pappande att äta rätt och träna när man inte får resultat. Och än är det ju inte dags för BIM för mig, dröjer ju till den 23.

Var ju ett tag sen någon skrev om språket, vårdat eller inte. Jag sköter mig på jobbet och när jag skriver, annars så är det inte mycket till söndagsskolespråk, varken hemma hos mig och mannen eller i min bekantskapskrets, vi är som vi är helt enkelt. Det underlättar.

• Jojjo77

Nån som vet vad som är vanligast, för tjocka slemhinnor eller för tunna? Finns ju dem som menar att slemhinnorna spelar in när det gäller att ägget ska kunna fästa. Bisolvon tunnar ut och t ex nattljusolja och liknande förtjockar. Men hur i h....vete ska man veta vilken typ av slemhinna man har???!!! Går det att kolla upp??? Gahhhh, på att man ska läsa allt och tänka tills hjärnan går i molekyler! Please help!

• Jojjo77
    Irmeline skrev 2010-12-15 23:20:48 följande:
    Tror det är så att bisolvon löser upp slemmet som spermierna simmar i (ÄL-fytningen ) så de lättare kommer fram ifall man har trögflytande slem. De andra bygger upp slemhinnan (själva "väggen") som ägget ska borra in sig i.
    Som jag förstår är de därför inte uteslutande utan borde kunna kombineras?
    Det är ju olika "slem" när det ena är rinnande och det an dra hinna.

Vad man behöver beror väl på vad man har problem med.
    Aha, är det så det är. Inte lätt att hänga med i alla olika typer av hinnor... Men känner fortfarande att det känns konstigt att testa saker, mt ex bisolvon, när  man inte vet om slemmet behöver bli tunnare. Känns ännu konstigare att ringa gyn och fråga om något sånt, när det på alla sidor jag kollat på tydligt står att det inte finns något som helt kan bekräfta att teorin är sann. Någon i tråden som tar bisolvon eller känner någon som gör det?
  • Jojjo77
    Astrogirl skrev 2010-12-15 22:39:35 följande:
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Ska testa Pergotime nästa cykel ifall det inte tagit sig denna gången. Solig 
    Skönt!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet