Inlägg från: mallanis |Visa alla inlägg
  • mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmeline skrev 2010-11-06 21:35:29 följande:
    GRATTIS! Vad skönt att allt är bra, verkar ju väldigt lovande att det ska gå hela vägen denna gång.
    Mår verkligen bra av att höra sådana här solskenshistorier, är hoppingivande!

Stor Kram
    Tack men pustar inte ut ännu! Nästa gång Irmelie då kommer det säkert gå bra! Hoppas det är slut med tråkigheter för din skull! Hur går det med allt?
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    L Maria skrev 2010-11-07 14:10:50 följande:
    Urk, känner att det är utbrottsvarning ikväll om det spekuleras och undras över mitt drickande eller icke drickande...
    Svärmor är en jättego person, men ibland går hon liksom lite för långt... Hon sa vid något tillfälle, innan vi gifte oss, att hon gärna ville veta när vi skulle börja försöka få barn, så att hon var förberedd och kunde finnas där om något hände. Tanken är väl snäll och så, men fan heller - det är mitt och makens beslut och det är VÅR familj det handlar om nu! Jag vill inte dela allting med dem, det här är VÅR sak...

Nåja... Pingla77 - hur ser det ut? Besök än eller det finns fortfarande chans...?

Funderade lite på det här med att testa innan BIM och att vissa tester säger att de kan påvisa hcg si och så många dagar innan beräknad mens etc. Det måste ju variera och det man kan säga säkert är att ett antal dagar efter äl kan man påvisa hcg, inte ett antal dagar innan beräknad mens. Lutealfasen varierar ju, även om den är i snitt 14 dagar, och det betyder ju att om jag tex. skulle få mens idag (vilket skulle innebära en lika lång cykel som förra gången) så är jag på äl + 9 dagar. Det finns ju inte en chans att något test skulle kunna visa positivt redan några dagar efter äl väl - säg på BIM -4 (5 dagar efter äl)? Alltså bör man väl utgå ifrån äl och säga att det är möjligt att testa redan 7 dagar efter äl tex.? Har läst lite och när man läser det finstilta så står det ibland så, men när man ser reklam för graviditetstest står det ofta typ "känsligt test, går att påvisa redan 5 dagar innan beräknad mens" etc. För personer med kort lutealfas är det ju i princip omöjligt...?

Är som sagt på äl +9, så det kanske borde gå att testa snart... Fast om jag nu har klarat mig igenom helgen så kan jag lika gärna vänta till fredag (BIM med 14 dagars lutealfas)... Har lite molvärk och är lagom rädd att hon ska komma på besök redan - i så fall har jag ju väldigt kort lutealfas, vilket jag läst inte är den bästa utgångspunkten för att bli gravid...
    Det är värt att tänka på att finns en risk att om man testar flera dagar innan bim med de känsliga testerna att man får falska plus. Det beror på att testen reagerar på den mängd ett befruktat ägg utsöndrar MEN att ägget inte har fäst sig ordentligt  i slemhinnan än.  Enligt en av mina gynläkare så blir stor del av äggen (kommer inte ihåg men har för mig att han pratade om 60% eller mer....? Ta %-satsen med en nypa salt..) BLIR befruktade men att det altså är vanligast att ägget inte fastnar...
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Ansi30 skrev 2010-11-07 16:03:30 följande:
    Mellanis vad härligt att allt såg tipptopp ut! Nu kan du ju andas ut lite iaf! heja er!

Jag har 3 dagar kvar till BIM...testade i morse men det var heeeelt negativt Börjar också känna av lite lite mensvärk vilket jag ofta gör dagarna innan tant röd väl dyker upp. Det enda som gör att jag har ett litet hopp kvar är att brösten har gått ifrån att bara vara ömma (som dom alltid är innan mens) till att också sticka/klia. Men jag tror tyvärr  inte det är ngt med det... känner mig väldigt säker på att det inte har tagit sig denna månad heller.

Börjar bli svårt att våga tro på bebis "för egen maskin"....

Hoppas att alla har haft en bra helg iaf!!

Du är ju på försök 7 det brukar ju ta i snitt 7 månader att bli gravid ;) det finns ju en del som plussar på en gång och då bör det ju bli en del som får kämpa mer än 7  för att snittet ska hamna på 7 ;)  Du är ju enligt statistiken inte ovanlig så det är säkert ingen fara....fast jag förstår att det är drygt att vänta. När man försökt ett år finns det ju möjlighet att få utredning men dit är det ju LÅÅÅNGT kvar! Du blir säkert gravid snart!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-08 11:09:11 följande:
    Jodå det går bra, blöder fortfarande och ska på kontroll imorn.
    Hoppas jag slipper skrapning. Men om jag blir skrapad så är allt ute igen i alla fall.

Du som har lite erfarenhet, när får man ha sex igen?
    Måste man vänta tills det slutat blöda? Kan man få infektion annars? varför är risken för infektion större än vid mens? Vissa blöder ju tre-fyra veckor och jag är trött på celibat nu!
    Håller tummarna för att allt ser bra ut på kontrollen! 
    Hmm jag har för mig att vi tjuvade lite och hade sex innan jag slutade blöda helt, där på sluttampen! 
    Men jag blev skrapad så jag hade ju som "sår" i livmodern men får man ett vanligt mf utan vet jag inte om det är lika stor infektionsrisk? Men de klart ägget har ju suttit inborrat i livmoderslemhinnan så det kanske blir "sår" där också vid pillermissfall med... fast å andra sidan så blöder man ju ut slemhinnan?  J
    ag kommer inte helt ihåg tyvärr Irmelie vid mitt senaste mf så blödde jag bara några dagar- en vecka som vid mens. Mitt första ma som skedde för nästan exakt ett år sedan (lite extra nervös för att passera det datumet) blödde jag mycket mer... då har jag för mig att det höll på iaf 3 veckor =(
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-09 15:13:17 följande:
    Hej tjejer,
    Måste bara säga att jag är så lycklig!
    Var på återbesök idag och allt var ute så jag slapp skrapning.
    Blöder väldigt lite nu också och hon sa att vi kunde köra på igen om fem dagar!! Tungan ute

Ingen aning om BIM eller liknande så svårt att vara med i listan, men nu är jag i alla fall snart med på banan Glad 

Trist sanna att det inte blev nåt, får bli överraskning i december istället.

Kram 
    =) så skönt har väntat på ditt inlägg!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Hej tråden!
    Är nere i sthm bor på hotell och roar oss mannen och jag med att vara i sthm.... Har ätit sushi nu var enda dag...mumma.... Sushin hemma låter jag vara men kan nu frossa i riktigt god i huvudstaden mummmms...

Har en hel del att läsa igen MEN Bullen.... Va skriver du gick det åt helsicke? =(  MA igen i tråden.... nu får det väll var nog! Bullen bullen beklagar verkligen! Skit är vad det är det är ok att vara arg och ledsen, vi som hade bestämt att statistiken skulle vara på din SIDA! Vet att det inte hjälper men det är ju inte helt ovanligt men jag vet hur det känns med ma..... beklagar verkligen bullen! =( 

får läsa ikapp meri tråden  när jag kommer hem...

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Härligt Irmelie!

Nu är du med på listan igen! Och skönt att celibatet är över!

Håller tummarna för er med BIM och ÄL i dagarna!!

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Gris och Essalady- Stickorna kan visa något försent när äl kommer!!! Speciellt när man är lite äldre vet inte om vi 30 plussare räknas dit men varför chansa? Så jag säger det igen SEXA inte för sent!!!.

Man brukar säga att man har eggwhite flytningar så räknar man sig som fertil. När man har eggwhite så brukar det vara trådigt och man kan testa genom att ta det mellan fingarna och sen föra fingrarna isär och bildas det då en tråd mellan fingrarna kan man vara ganska säker på att det är eggwhite. (fast som vanligt alla är olika)   Den trådiga flytningen ska ge spermierna en enklare väg då de inte behöver kämpa lika mycket i den flytningen utan får en enklare väg uppåt!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-11-15 21:51:53 följande:
    Det är svårt att veta säkert om stickorna visar fel, men för mig tyder allt på det. Jag får finnar, äl-värk och äggviteflytningar före positiv sticka, och förra månaden fick jag även en liten blödning före positiv sticka. När äl-stickan visar positivt har flytningarna övergått till vita igen och basaltempen har stigit. Men helt säker går såklart inte att vara.

Jag antar att de kollar bl.a sånt om man försökt mer än ett år och ska göra utredning. Innan dess vet jag inte, då är det nog ifall man vet med sig det sedan någon tidigare diagnos. Sen tror jag att det kan variera lite genom livet och cyklerna också.
    Jag hade gått på dina tecknen! När tempen stiger (0,2 grader)  så satte iaf Fertilityfriend ut att ägglossning skett.
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    lillamillan skrev 2010-11-15 22:35:09 följande:
    Nu undrar jag hur du vet att du har ägglossning tidigare än det som stickorna visar. För att ägglossningen ska ske måste ju koppen producera hormonet LH och det är LH stegringen som stickorna reagerar på. Ser att andra oxå har skrivit att de kan visa fel. Undrar bara HUR ni vet att de visar fel, är lite förvirrad just nu. Vill ju inte missa äg pga att testerna visar fel.
    Just för att stegringen av LH kan vara lite seg när man nått en viss ålder men altså ändå har nått tillräckliga höjder för att ägget ska släppa.

De månader jag tempade så följde dock mina äl tester och tempen varandra ganska bra.... månaden jag plussade så hade jag faktiskt äl SENARE än mitt äl utslag visade.... 

Jag tipsar igen TEMPMETODEN har gett mig massor med svar på äl OM och NÄR det skett.

/tempidioten mallanis
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet