Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Gris78 skrev 2010-12-15 21:12:05 följande:
    Uppsara - Trist, kram...jag fick oxå ett tidigt missfall i slutet på 2008 som jag lyckligtvis inte fattade förens i slutet av 2009. Läste av en slump på någon sida om klumpar....Jag kom på att jag hade en klump i samband med mens om det nu var det.  

Hm...vill man läsa om denna upplevelse i din nuvarande sits?? - om inte så sorry

Ni som e sjuka, krya på er det är snart jul man ska vara frisk och glad då. :)

Ceke - kram till dig, aldrig varit med om någon som har så mycket otur på korttid som du har just nu.

Ego: hade vad jag tror är mensvärk idag, lite tidigt då mens inte är förens till den23-24:e - konstigt..
    Vad är odds på grav på bara ett mystillfälle??? - rätt obefintlig antar jag...

:/ 
    Vi gjorde vår lilla plumsare (ursäkta gravhumorn) på ett tillfälle.
    Jag fick molvärk efter 5-6 dagar som var ett gravsymptom.
    Så det låter positivt!!

Nu ska jag sluta spamma tråden..

Godnatt.
  • Irmeline
    Pingla35 skrev 2010-12-16 07:21:35 följande:
    Sitter här och ska vara lite snabb i min tanke. Ute i sista minuten till jobbet som vanligt. Jag har nu haft molande värk i flera dagar, idag, läs nu, så vaknar jag av riktig mensvärk och går snabbt till toa. 
    Men inget....
    Brösten känns större, tänkte på det igår när jag var tvungen att gå lite snabbare i korridoren på jobbet. Känns inte riktigt som vanligt. Men har för övrigt för mycket i huvudet för att känna efter för mycket.

För mig är brösten och molandet likväl tecken på mens. Men varför kan den inte bara komma?? 
    Gör ett test!
    Jag tror du kommer plussa.

Molvärk och större bröst låter väldigt misstänkt... ;)
  • Irmeline
    Längtan81 skrev 2010-12-16 08:40:51 följande:
    Hade också mycket att läsa igenom - ni är så flitiga!

Tänker på dig Uppsara - hoppas att du snart blir gravid igen!
    Ceke - jobbigt med lunginflammation och allergisk reaktion - hoppas att det snart vänder!
    Astrogirl - Va härligt att ni ska försöka med pergo! Vi ska också göra det i februari när utredningen är färdig men då ihop med make-insemination.
    Irmelie - ring till gyn och prata m dom om du har lång och oregelbunden cykel. Ibland säger dom att man måste vänta ett år innan man får prova pergo p.g.a. att många blir gravida ändå men jag vet att några har fått prova tidigare (t.ex. om man har PCOs), så fråga kan man ju alltid göra!

Väntar nu att BIM ska infinna sig precis innan julafton....
    Hmm, jag har ju PCO också, så då borde det väl gå.
    Kan man inte säga att man försökt ett år?
    Hur ska de kunna veta att det inte är sant?
  • Irmeline
    ceke skrev 2010-12-16 15:31:35 följande:
    Sådär ja. Nu kom tant röd o knackade på.  verkar som om jag fått tillbaka min 28 dagars cykel som jag hade en gång i tiden.... i a f! tredje på rad... Nu är det bara spottingsarna som ska bort och en bebis som ska in. Det kan väl inte va så svårt att få till, kan man tycka

Så, ser fram emot gynbesök 22 dec, julafton, ägglossning i mellandagarna, min gobit fyller 30 och nyårsafton! Tiden kommer rusa fram till nästa ägglossning, jag kan äta allt gottgott på julbordet, dricka vin, mammas goa julsnaps, champagne på nyår och sen är det dags för nästa väntan

Känner mig bättre med lunginflammationen också, så nu börjar jag bli redo att fira jul!
    Skönt!!
  • Irmeline

Gris: tack för pergopeppen :)
    Har också iphone svart, supernöjd!

Pingla: håller tummarna!!! Hoppas du plussar snart.

Apropå testning som någon pratade om innan så har jag uppfattat att det är så här:

Efter äl vandrar ägget tre dagar i äggledaren. Det kan max bli befruktat första dygnet, alltså i den bortersta tredjedelen av ledaren. Om det blir befruktat så fäster det in i livmoderslemhinnan. Detta kan gå fort, eller ta ett tag. Snitt är en vecka tror jag. Fäster det direkt är det efter 3-4 dagar, men det kan även hoppa runt där inne i 2veckor innan det fäster.
    Efter att det fäst så tar det cirka 4-5 dagar i snitt (beror på hur mycket hormoner man producerar) för att få så pass mycket hcg att det kan detekteras. De som haft nidblödning plussar ofta 4-5 dagar efter. Dvs tidigast man kan plussa är cirka 7 dagar efter äl (om ägget fäster in direkt) vilket också anges på några stickor som jag har (står att kan användas från äl+7). Men för de flesta så ser man såklart inget då.
    Om man har snittet på 7 dagar innan ägget fäster så kan man testa positivt efter cirka 7+4-7+5 dagar, dvs 11-12 dagar. Många testar därför positivt 2-3 dagar före BIM (om lutealfasen är 14 dagar). Om ägget fäster in efter 2v och man dessutom producerar hormoner långsamt kan man plussa efter 14+5 dagar, dvs 19 dagar, vilket är BIM+5 med 14 dagars lutealfas. Därför vissa plussar efter BIM trots att de haft koll på sin ÄL.

Tydligen så producerar gulkroppen (som sitter innanför ett skal som även omsluter ägget efter ÄL) progesteron efter ÄL som gör att inga andra ägg kan lossa. Den kan producera progesteronet i 12-16 dagar i snitt (lutealfasen), sen sjunker det och man får mens (det är progesteronet som är aktiv substans i p-piller och förhindrar ÄL).

Om man har kort lutealfas kan ägget inte hinna fästa in och man kan behöva komplettera med progesteron. Om man tempar kan man se längd på lutealfas samt om tempen håller sig hög efter ÄL, om den dippar ibland kan det vara ett tecken på att progesteronhalten inte håller sig tillräckligt hög hela lutealfasen. Man kan alltså inte bara upptäcka om man har ÄL när man tempar, utan också längd på lutealfas samt att progesteronhalten verkar vara normal.

Om man blivit befruktad börjar ägget producera hCG som gör att progesteronet fortsätter vara högt (och även tempen som höjs av progesteronet). detta går direkt ut i blodet och man kan vara illamående. Efter c.a 12v börjar moderkakan producera hormonerna lokalt och de blir lägre i blodet och man mår ofta mindre illa. Orsaken till att man kan ha "gravsymptom" mellan ÄL och BIM är just progesteronet, även om det är en lägre dos än man har vid graviditet.

Tror det är som ovan men ej hundra på alla detaljer. Måste läsa mer i bibeln.. :) 

• Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-12-18 01:07:36 följande:
    Tack Irmelie, vilken intressant lektion! Mer sånt! :) Det är helt sjukt vad mycket hormoner som kretsar runt i kroppen och styr saker, månad efter månad.

Men en sak jag funderade på är detta med progesteronet. Det låter ju helt logiskt att skengraviditeterna uppstår pga progesteronet. Men gravsymtom brukar ju vara rättså lika pms-symtom. Och pms borde man väl få när progesteronet håller på att försvagas, eftersom mensen är på väg. Sen så har jag läst nånstans att de som har svagt med progesteron får mycket mer pms-besvär. Men det kanske är nåt annat hormon som kommer in i bilden när progesteronet är svagt, som ger pms-symtom..
    Jag tror pms.en kan bero på att östrogenet är lågt.
    många hormoner som samverkar :)
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2010-12-19 12:38:52 följande:
    Återkoppling till dem som är rädda för förlossning. Själv är jag livrädd för att (om jag får barn) få ett sjukt barn. Nästan lika livrädd som att inte kunna få barn. Någon annan som tänkt tanken på att allt kanske inte blir som det ska när det väl blir?Tyst
    Det där känner jag igen.

Inte så rädd för förlossningen för egen del, smärta kan jag uthärda (men vill helst inte få men såsom inkontinens etc så klart) men jag är superrädd att barnet ska dö eller få syrebrist och bli cp-skadat eller liknande under förlossning.

Eller att det ska ha någon medfödd sjukdom/fel som för att det lider.
    Därför tänker jag göra KUB-test om jag blir gravid och kolla det man kan.

Ett friskt litet barn, är det så mycket begärt..........
  • Irmeline
    ceke skrev 2010-12-19 13:05:02 följande:

Hehe, tack tjejer för att ni inte vill att jag ska slänga mig på tippen Tjaaa, jag har ju inte haft feber sedan i mitten av förra veckan, så borde inte va det som spökar.. eller vad vet jag. Rätt spännande med tempen dock. Den sjönk som en sten precis innan jag fick mensen o den här morgonen va den + 0,4 igen o när jag gick på toa inte minsta tillstymmelse till färg i skyddet. Hmmm, jag brukar ha störtfloder på morgnarna!

Gravtest.. mm, tog ju ett på BIM+1, typ 15 min innan mensen kom och det va toknegativt.

Det här med att få ett sjukt barn. ja, o vilken mardröm det skulle va. Tyvärr, på tal om just det, fick jag precis hemska nyheter från min vän. Deras lilla pojk som kom i v. 27 somnade in i fredags och hade samma diagnos som storebror som de förlorade för några år sen. Som tur va har de mellanbrodern kvar som är pigg o frisk att leva vidare för. 

Usch vad jobbigt för dem!
    Vissa har det verkligen inte lätt.
  • Irmeline

Kul med så mycket aktivitet!!

Själv så beställde vi tackkorten för vårt bröllop i helgen (gifte oss i våras så det var dax!).
    Lustigt att nästa gång jag loggar in så diskuteras det tackkort :) Vi beställde helt klara, pysslade så mycket med inbjudningen att jag inte orkade, precis som du gjorde mallanis.

Millan: Hur fick ni reda på att erat barn hade DS? Gjorde ni KUB och sen fvp?

Kaprifolen: kan det inte vara sperman som kommer ut och ser ut som ÄL-sekret?
    Det ska ju tydligen vara uppbyggda av samma sak. Och lite blod kommer det ju lätt om man sexar mycket och får en liten skada där inne. Annars vet jag inte.

Ceke och alla tempare, jag har en fråga om tidpunkt för tempning. Har börjar tempa fast jag är mitt i en cykel för att prova på, och det står i instruktionerna att man ska tempa samma tid varje dag, hur gör man då på helgerna?
    Ställer ni klockan för att ta temp och sen somna om? Eller är det bara jag som vill sova längre på helgerna :)
    Varför är det så viktigt att tempa samma tid? Är det tiden på dygnet som är viktig, borde det inte vara antal timmar man sovit? Att man får en viss temperatur efter ett visst antal timmars sömn? Eller är jag ute och cyklar?

Jojjo: Jo man kan tro att alla vill ha ett friskt litet barn, men det finns ju nån tråd som går nu om någon som "önskar sig ett DS-barn". Ibland när jag läser vissa trådar här på FL så undrar jag hur mycket som verkligen är sant. Så mycket sjuka saker som folk skriver.

Saftis: Jo det stämmer nog att det bara var 2v mellan våra missfall, men det kändes längre för mig, de första veckorna var så långa. Sen så "visste" jag ju om att det förmodligen var ma 2v innan också, så då kanske det gör att det kändes ännu längre. Skönt att du fått mens i alla fall. :) Själv så hoppas jag på en röd jul.. 

Ernilia: Förstår hur du tänker med att bli gravid igen. Jag trodde verkligen jag var gravid igen denna gång, på något sätt trodde jag att det skulle gå direkt igen, man var ju nyss gravid så man ska bara återställa det..
    Nu tror jag att jag haft ÄL i alla fall, som jag missade, så nu hoppas jag på mens. Har blivit rädd att min cykel helt flippat ur.

Längtan: Gud va jag också skulle vilja ha 2v cykler! Har ju så långa cykler att det är mens, sen vänta 3v sen ÄL-sex 1v, sen 2v väntan.. Önskade jag hade 2 istället för 4v innan ÄL! Man får så många mer chanser då.

Sista ÄL jag vet om var ju 15 september så jag blev gravid, sen har tiden liksom bara runnit ifrån mig utan att jag fått någon mer chans. 3 månader åt fanders :) MENS NU!! 

• Irmeline
    mallanis skrev 2010-12-21 10:04:31 följande:
    hhahah, jag läser att flera av våra föräldrar har fått "kämpa" mer eller mindre länge att få barn..... När jag frågade mamma så visade det sig att de försökt i 9!!!! år innan jag kom! Jag trodde mest att jag "blev en bonus" .... Mamma berättade att det var jobbigt särkilt som min stora syster tjatade och tjatade om en lilla syrra.....
    ...förklarar dock varför mina föräldrar inte frågat om/när vi ska skaffa barn..... pappa sa skämtsamt en gång nu är det väll dags....Jag skojar inte blicken min mamma gav pappa...den kunde DÖDAT! hahahhah...
    Mina föräldrar hade också svårt att bli gravida. Min mamma har PCO liksom jag, och blev gravid med hjälp.
    Mellan syskon 1 och 2 var det 12 år, trots att de försökte. Hon hade ingen mens..
    Hoppas min inte strulat till sig nu utan kommer tillbaka snart..

Millan: Tycker det låter spännande! Har hört att olika symptom ibland beror på olika kön på bebisen.
    Hoppas du är gravid!!! :)

Apropå det någon sa, om att aldrig kunna få barn. Jag var helt säker på att jag aldrig skulle få barn naturligt, så jag var strax över 20 när jag läste på om IVF och utredning.. Alltid varit inställd på det.
    Därför blev det en chock att jag blev gravid när jag blev. Var verkligen laid back i våra försök.
    Nu känner jag mig lite mer otålig.. :)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet