• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • CajsaK

Kan man ringa vc och kolla hcg värdet? Är lite trög när de gäller allt det här med barn... har varit en sån som aldrig skulle ha barn, har inte kunnat se mig själv som mamma. Förrän nu då vid 32 års ålder så börjar klockan klämta tungt och högljutt! Åldern säger ju sitt oxå, man börjar bli rädd att det snart ska bli försent samt svårare att få barn...

• Uppsara
    CajsaK skrev 2010-12-04 18:40:58 följande:
    Kan man ringa vc och kolla hcg värdet? Är lite trög när de gäller allt det här med barn... har varit en sån som aldrig skulle ha barn, har inte kunnat se mig själv som mamma. Förrän nu då vid 32 års ålder så börjar klockan klämta tungt och högljutt! Åldern säger ju sitt oxå, man börjar bli rädd att det snart ska bli försent samt svårare att få barn...
    Hcg finns först när du är gravid, ca 8-9 dagar efter befruktning är det synbart tror jag.
  • Uppsara

Acinna... fixa in mig på bim 13 i listan är du snäll!

Så du är på bim+9 nu alltså!? Grattis isånafall, hoppas jag får joina dig under det blå plusset!

• acinna

CajsaK: Det krävs att du är gravid, och att du har någon form av problem för att få ta hcg-prover, tex blödningar eller ont. man får remiss på två prover med två dagars mellanrum, för värdet ska ungefär dubbleras mellan de två proven.
    Jag fick snabbt remiss för att få ta proven (redan i vecka 5+4) eftersom jag opererades för X (utomkvedeshavandeskap) den 16:e september. Är nu i vecka 7+3, och har redan gjort två VUL, och har ett nytt inbokat om två veckor. De vill verkligen vara på den säkra sidan efter att jag sökte läkare i vecka 5+2 förra graviditeten, och skrapades i vecka 9+1, och titthålsopererades i vecka 10+0. Det ska inte ta nästan 5 veckor för dem att hitta det jag misstänte redan från början, och då har både jag och sambon tjatat oss blåa på sjukvården under den perioden!!! 

• acinna

Uppsara: Jag har valt att inte stå på pluslistan ännu eftersom min förra graviditet slutade så illa, och att vi inte riktigt ännu vågar tro på att vi ska bli föräldrar i juli-11, och att vårt aprilbarn-11 ska få syskon då!

• CajsaK

Uppsara o acinna: Jaha ok.... grejen är ju den att jag inte vet om jag är gravid eller inte, därför tänkte jag att man kanske kunde kolla hcg. Men får väl kanske ringa dem och höra om jag kan få göra test där för att se om jag är gravid först då. Har ju två uteblivna menser sen september!

• ifyouweremine

Jag flyttar fram listan och passar på att lägga in dig Uppsara..

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    4 -- SannaK ÄL ca 20 nov (flera försök, 1 MA)
    6 -- Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    6 -- änglabitch ÄL 21 nov (2:a försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    7 -- AnnJan ev ÄL 23 nov (1:a föesöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    13 -- Uppsara (5:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 -- Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• CajsaK

Eftersom vi alla är 30+, är det bara jag som har/haft den där rädslan för att få barn? Hur är det för er, har ni alltid velat ha men det har ej passat i livet förrän nu, eller är ni som mig rädd? För mig har det iof inte "passat" förrän nu, då mitt liv varit lite struligt. Nu är dock allt stablit och jag längtar :)

• acinna

CajsaK: Ring och prata med dem. Om du inte fått mens på två månader, men fortfarande inget plus, så skulle jag också vara orolig. Men ring inte vc, utan gyn eller KK om det finns.

• CajsaK

ja jag får nog göra det... verkar va helt ensam om mina problem :S tack acinna ska göra som du föreslår!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet