• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline

Ansi- Många ser inget på BIM-3 så ingen anledning att misströsta. Men jag vet hur det kan kännas när det är negativt på stickan även om det är tidigt. Tjuvtestade igår (BIM-6) och blev besviken att det inte syntes lite lite svagt. Men det är ju ovanligt så varför blev jag besviken!? Ologiskt.

Och jag håller med dig och Ceke, det är underbart vackert med snö och julpynt!! Glad

SannaK-du har ju BIM vilken dag som helst! Vågar du verkligen boka resa innan du vet Flört Jag o mannen ska också försöka komma iväg i vår men jag vill inte boka förrän jag vet (om några dagar). fast vi åker ju ändå, men känns inte som om jag klarar att fatta några beslut just nu! Hoppas du plussar snart!!

Ceke- har hört att alkohol kan göra det svårare att bli gravid, men vet inte riktigt varför det skulle vara så. Om det har med ÄL eller infästningen att göra. Jag festade både innan och precis efter ÄL förra gången jag blev gravid så det verkade inte spela roll. Hört många som varit helnyktra i flera månader ,men sen gett upp och plussat "när de festat som mest", så det verkar inte vara jätteklar korrelation. Du får följa din inre röst helt enkelt!! Jag festade rätt rejält förra helgen (bröllopsfest) vilket var ÄL+3, men ska ta det lugnare i helgen nu då jag har lite symptom :)

Cajsa, ha inte dåligt samvete för alkohol o snus, så länge du slutar när du plussar är det lugnt. Hoppas du gör det, plussar alltså!!

Nu ska det bli decemberplus och augustibebisar i massor!!!!!! Solig 

• Zalia

Ceke - Visst är det rätt skönt att berätta för en del att man försöker! Jag har också berättat för ett par vänner, och min syster. Hon tänkte exakt som jag innan hon fick barn, och det tog dem två år att bli gravida, så hon vet verkligen hur det är att längta. Vi pratade rätt mycket om det när de försökte så henne kändes det lätt att berätta för eftersom jag vet att hon förstår. Har även berättat för min närmaste chef (som jag är rätt bra vän med) eftersom hon uppenbarligen misstänkte det ändå och kommit med pikar ibland, bättre att hon vet vad som gäller då än att hon går runt och tror att jag redan är gravid!

Jag har också lite små-ångest över det där med alkohol, men har kommit fram till att det är nog bara nyttigt att dra ner på alkoholkonsumtionen ändå, men tills jag får plus så behöver jag ju inte sluta helt. Det hindrar mig dock inte från att ha ångest över om jag ska dricka på nästa veckas julmiddag med jobbet som råkar infalla när det är BIM dags för mig, har jag inte fått mens då kommer jag ju vara skitnervös! Kommer säkert få panik och testa dagen innan... (Dock har jag ju verkligen anledning att ta både ett och två glas om jag hinner få mens...)

Åh, vad jag är avundsjuk på all snön i Sverige! Här i London har vi fått lite grann nu och jag verkar vara den enda som faktiskt gillar när det snöar! Känner mig ju lite som hemma då. Dessutom är det rätt underhållande när de rapporterar om det på nyheterna och står ute i snön och är helt förundrade att det går upp till knäna på dem...

• ceke
    Irmeline skrev 2010-12-03 16:45:05 följande:
    Nu ska det bli decemberplus och augustibebisar i massor!!!!!! Solig 
    Absolut! Kunde inte hålla mig från att göra ännu ett ÄL-test (fick utslag i ons kväll) och det är fortfarande positivt, så blir till att mysa idag igen Hehe. Har tidigare aldrig gjort fler test efter första positiva, men fick för mig att kolla om ÄL va över.. men tydligen inte ännu!

Haha,... min kära man klagade förra månaden på för lite sex (va inte supersugen på sånt i väntan på operationen och allt sånt) men det känns som vi är på god väg att ta igen det vi missade då

Mjo, det blir nog kanske ett glas vin. Kece är ju go.. vi skulle kunna gå hem från middagen, men det är 3 km i nattsvart mörker (ute på landet) och som kece så fint sa... "Ta ett glas du så kör jag, det kanske är det sista på ganska länge och än ska det väl inte påverka, vad jag förstått" De vi ska till vet i o f sig om att vi försöker få barn. Det är är keces kusin och den enda han berättat för.. så är jag chaffis så kommer det bli många frågor antar jag!! Men i o f sig så skulle jag faktiskt inte ta illa upp då de vet att vi vill...
  • Jojjo77
    Kattflickan skrev 2010-12-02 22:19:54 följande:
    Hejsan flickor!

Jag blir lite avis på er som känner på er när ni har ÄL och när ni blir gravida. Själv märker jag inte ÄL alls och den månad jag var gravid var väl den enda jag inte kände nåt. Enda gången jag inte tittat på graviditetstestet när det ändrade sig. Var helt övertygad om att jag den månaden inte var gravid. VIlket jag var. Jag måste känna min kropp för dåligt!

Millan 
    Håller med dig Millan. Jag blir också avis på sånt. Jag har inga som helst känningar av min ÄL och har aldrig haft. Därför var det förra månaden skönt att få bekräftat att jag hade ÄL, enligt stickorna. Hoppas att de ger utslag även denna månad, så att man inte blir knäpp  pga det också... räcker ju med allt annat...

När det gäller barndiskussionen, om mannen är mer sugen än man själv, så är det nog ganska lika i vår relation. Min man vill absolut, framför allt nu när vi faktikst bestämt att vi vill   men han tycker också att det är viktigt att jag inte hänger upp mig för mycket på barnverkstadtänket, han är lite mer laid back än vad jag är. Så när det gäller ett glas vin mellan ÄL och BIM så tycker han att det känns sundare än om jag ska gå och få alkoholförbud innan vi ens vet om det är något.

Är också en av dem som aldrig varit helt barngalen. Tycker om mina närmsta kompisars barn väldigt mycket, annars har aldrig barn gett mig någon wiiiie-känsla. Har heller aldrig känt av den berömda klocka, förrän nu då, hela 33 år vuxen. Bättre sent än aldrig?

Tycker det är fantastikt skönt att i den här tråden få läsa om många som har samma känslor och tankar kring barn, inte bara när det gäller själva göra-barn-situationen. Jag har helt klart tidigare känt mig lite konstig när man hört vänner och bekanta prata barn och allt vad det innebär. Så...TACK alla goa tjejer för att jag får känna mig normal
  • Jojjo77
    CajsaK skrev 2010-12-03 14:30:53 följande:

Börjar seriöst bli lite orolig nu...fortfarande ingen mens....kom liiiiite brunt i trosorna idag men inget mer... är jag med barn trots 5 negativa test eller inte...!? Om jag är med barn fast testen visat negativt kommer jag ju må dåligt över att man druckit ibland och snusar!

Mina (säkert skenis symtom):

Mensvärk (för två veckor sedan)
    Bubblig, svullen mage
    Förstoppning (emellanåt)
    Ömma bröstvårtor (sedan i måndags)
    Trött
    Kissnödig (dricker iof mkt vatten på jobbet)
    Upp å ner i humöret
    Illamående till och från (mest eftermiddag/kväll)

Hmmm...

Låter härligt misstänkt
  • änglabitch
    Ansi30 skrev 2010-12-01 17:00:38 följande:
    ernilla03: Ha en fin resa nu. Hoppas det kan hjälpa till att skingra tankarna lite på det som hänt.

änglabitch: Ser att vi har BIM samma dag, den 6 e dec. Har du några känningar?  
    Jag har redan hunnit testa 2 ggr, hehe, är så ivrig.Senast igår, tänkte att ett litet svagt streck kan väl inte vara omöjligt! Men NÄ, det var så tomt på streck det kunde bli.
    Har inte kännt så mycket bara nån typ av värk ibland i äggstockarna, Idag var jag otroligt känslig och börja gråta 2ggr för ingenting, men så kan jag vara före mens :-/

Är lite roligt med det där med män och bebisar, jag har alltid varit negativ till att skaffa barn och min sambo oxå, men han brukar vara väldigt rädd för stora förändringar (fick övertala honom länge när vi skaffade vår första hund, nu vill han aldrig leva utan hund!)
    Så jag är lite försiktig med att prata för mycket om ÄL,BIM osv så det inte blir för mycket,( fast han är ju så klart positiv nu till att vi ska skaffa barn)
    Och det roliga är att ju mindra jag pratar om det desto mer kommer han och undrar
    -när tror du att det är Äl?
    -känner du nånting?
    -när tänkte du testa? Osv
    Tror jag skulle tjata hål i huvet på han om jag berätta allt jag känner och funderar på, haha

När ska du testa igen Ansi30? Ska vi bestämma att vi plussar på samma dag ;-D
  • Zalia
    änglabitch skrev 2010-12-03 18:48:44 följande:
    Är lite roligt med det där med män och bebisar, jag har alltid varit negativ till att skaffa barn och min sambo oxå, men han brukar vara väldigt rädd för stora förändringar (fick övertala honom länge när vi skaffade vår första hund, nu vill han aldrig leva utan hund!)
    Så jag är lite försiktig med att prata för mycket om ÄL,BIM osv så det inte blir för mycket,( fast han är ju så klart positiv nu till att vi ska skaffa barn)
    Och det roliga är att ju mindra jag pratar om det desto mer kommer han och undrar
    -när tror du att det är Äl?
    -känner du nånting?
    -när tänkte du testa? Osv
    Tror jag skulle tjata hål i huvet på han om jag berätta allt jag känner och funderar på, haha
    Åh vad jag känner igen mig! Glad Hade jag väntat på att han skulle föreslå nåt skulle vi nog inte ens bott tillsammans än (och vi har varit tillsammans i snart tio år). Jag försöker verkligen att inte tjata ihjäl honom om vad jag tänker på, men det är så svårt när det enda jag tänker på bebisar och graviditeter ju! Ska skärpa mig, kan ju skriva av mig här ibland om det behövs.

Hoppas det blir ett plus för dig nu! Och Ansi30 också!
  • L Maria
    Irmeline skrev 2010-12-02 22:22:52 följande:
    Mysigt med mys! :) Själv har jag varit på jobbresa och nu är mannen det, så inget mys denna vecka.. Men eftersom vissa säger att man ska vara försiktig med sex mellan äl och bim så finns det en mening med det också..
    Bara såg det här i förbifarten - varför är det så, alltså om sex mellan äl och bim...?

Gällande mannen och önskan så är det nog hyfsat jämnt i önskan, bara det att han är mycket mer avslappnad till det hela än jag. När jag blev jättebesviken över mensen förra gången sa han bara "du vet att snittet är 7 månader" och var så mentalt inställd på att det kommer att ta ett tag. Han är ju lite yngre och känner kanske inte heller riktigt samma stress över det som jag... Han är inte heller av åsikten att jag ska sätta livet på vänt; idag blev det ett glas vin med hans kommentar "det kan vara det sista på 1½ år".
    Jag försöker att inte prata om det så ofta som jag tänker på det, för att inte fullkomligt tjata ihjäl honom och när vi har pratat om det säger han att han tänker på det varje dag också, så visst längtar han också! Märker på honom att han känner sig tryggare med andra små barn också nu, än vad han gjorde innan. Han är också mycket inne på "sen, när vi har barn" - mycket kretsar helt enkelt kring det just nu.
  • Polarlantis
    Jojjo77 skrev 2010-12-03 17:48:58 följande:
    Är också en av dem som aldrig varit helt barngalen. Tycker om mina närmsta kompisars barn väldigt mycket, annars har aldrig barn gett mig någon wiiiie-känsla. Har heller aldrig känt av den berömda klocka, förrän nu då, hela 33 år vuxen. Bättre sent än aldrig?
    Skönt att höra att vi är fler som har en klocka som just börjat dåna i skallen på oss :)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet