Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Å, nej vad tråkigt Råttentåttan, stor kram till dig. Skönt att se att du verkar vara på hugget i alla fall

Och ett grattis till Annelie som blivit fru! Hurra!

Jo, Råtttentåttan, jag tolkar dig som att missfallet belv mkt tidigt, eller? Vet du (eller ngn annan) hur det funkar m tidiga missfall, är sannolikheten för att allt kommer ut av sig själv väldigt stor eller kan det bli så att man behöver skrapas för att man helt enkelt inte slutar blöda...?

Frågan poppar upp då jag själv dras med konstiga bödningar sen en och en halv vecka tillbaka, de dök upp strax innan förmodad ÄL och har sen bara pågått. Känns inte som ngn ÄL-blödning då det är så mga dagar. Kan man ev ha haft ett tidigt missfall  som jag inte vet om (har ju inte testat) och som nu inte vill komma ut ordentligt tro? Hade blödningarna poppat upp ef formodad Äl kunde man ju kanske tagit dem för spottings och det är ju inte helt ovanligt. Det som oroar mig är att de dök upp innan ÄL.....

BTW så är detta försöket inställt för oss, dels p g a dessa blödningar men också för att vi är bortresta från varann extremt mkt just nu. Hoppas på nya tag i november och då har vi dessutom kommit lite längre i vår utredning. var och tog mina blodprover i dag och maken ska lämna sitt simmar-prov i nästa vecka.

• Kaprifolen

oj, nu missade jag ju dig Polarlantis, stort grattis till nytt plus! Såå kul att det funkar igen.

• Kaprifolen

Hej tjejjer,

har idag fått besked ang mitt hormonprov som är inledningen på vår utredning. Alla hormonprover var helt normala men provet visade att jag inte haft ngn ÄL denna månad. Inget nytt för mig, anade det då jag inte haft några symptom denna månaden + att jag  haft dessa skumma blödningar som jag skrivit om tidigare. Jag var helt inställd på att jag skulle ha ngn form av hormonrubbning så det känns ju skönt att det inte var så.  Nu väntar vi bara på makens spermaprov som ska lämnas in på tisdag. Sen blir det remiss till fertilitetsavd med spolning med mera.

Kontaktade även gyn ang blödningarna och hon tyckte jag skulle gravtesta mig, vilket jag gjorde, men negativt. Trodde nog inte det men ändå. Om jag inte var gravid så tyckte hon att jag kunde avvakta mens. Den lär ju dock dröja då detta är en ÄL-lös månad, då brukar ju sykeln sticka iväg rätt mkt.

/Kaprifolen.

• Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-10-20 21:22:02 följande:
    Blöder fortfarande lite, idag kom det lite mer mitt på dan och jag kände mitt tålamod tryta, tänkte "nu är det på gång att börja igen". Men sen upphörde det. Hoppas det fortsätter så. Men sambon och jag kan ändå inte ha sex till helgen, för på måndag ska han lämna spermaprov och 3 dar innan ska han vara avhållsam.

Millan 
    Min make ska också lämna spermaprov, fast på tisdag så det blir avhållsamhet här med Han är sååå sugen på att göra detta, hur är det med din karl?
    L Maria skrev 2011-10-20 22:17:41 följande:
    Kaprifolen - skönt att det inte var något på hormonproven, är spolning nästa steg för dig? Jag har lite dålig koll, men du har testat pergo...? Med tanke på långa cykler och äl-lösa månader...?
    Fick ju provresultaten av min gyn och nästa steg är att jag och maken remitteras till fert. avd, vet inte exakt i vilken ordning saker sker men det blir VUL, spolning och så antar jag att beroende resultatet på makens spermaprov så väljer man väl väg att gå. Är det bara mitt problem med utebliven Äl emellanåt så kanske det blir pergo eller liknande först. Jag har inte tagit pergo tidigare, vi har ju "bara " 8 försök bakom oss.
    Polarlantis skrev 2011-10-21 08:05:35 följande:

kaprifolen: skönt att hormonerna verkar vara som dom ska iaf! Hoppas ni får svar snart på vad ni akn göra så det tar sig ordentligt!

ja nu blir det till att hålla tummarna för att makens simmare är i kanonform, så att vi bara har ett "problem" att förhålla oss till, dubbelt upp kanske blir lite kämpigt....
  • Kaprifolen

Tar bort mig från listan så länge, denna gången skulle bli vårt 9 försök men vi har missat varann p g a tjänsteresor som gått omlott, dessutom visade ju blodprovet att jag inte haft ngn ÄL. Återkommer när jag fått "mens" och kan räkna på ny ÄL, då blir det ett nytt försök nr 9

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar...{#emotions_dlg.flower}  

Oktober
    7-- baby81 ÄL vet ej (3:e försöket)
    20 -- Kiyona - Försök 9 (X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    22 -- Saftochbulle ÄL 8 oktober, (försök nr 13, 3 mf tidigare)
    25 -- NICU (försök 9 - MF april -11)
    28 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 31 år)
    28 -- Jezza80, ÄL ca 15 okt (försök nr 10)
    30 - Misstessan, ÄL ca 16 okt (seriöst försök nr 4, utan skydd 1,5 år)

November

3-- Finlandssvenskan ÄL 20 oktober (13:e försöket) 
    6 - Marsflickan (ÄL ca 23 oktober) försök nr 4 (2:a efter MA 21/8)
    7 - Prodigy79 (försökt sedan juli -10, första Pergo-kuren)
    10 - kristin10 (ÄL 27 okt, 2:a försöket)
    17 - MariaF79, äl 6 nov (försök nr 13, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    19?  Råttentottan ÄL 4 nov?  (försök nr 15,1:a efter mf )

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET 
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4)

• Kaprifolen
    Marsflickan80 skrev 2011-10-21 19:44:01 följande:

Kaprifolen: skönt att du inte har några hormonrubbningar. Blir lite nyfiken på din cykel, hur lång kan den vara?

Mincykel kan variera mellan 31 dagar och som mest 46 dagar. När den är stabil så ligger den kring 33-35 dgr och då är jag ganska säker på att jag har ÄL. Men så fort den sticker över 40 dgr så uteblir ÄL-symptomen. 
  • Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-10-22 10:46:51 följande:
    Kaprifolen: Min sambo känner sig lite stressad över att behöva prestera kl 7 en måndag morgon. Hoppas han inte stressar upp sig för mycket så det blir en låsning. Pinsam fråga: Kan man hjälpa honom lite innan med oralsex? Har för mig att saliv inte är det bästa för spermierna, men det är ju innan de kommer ut? Usch, vad pinsamt att fråga det här.

Har inte blödit sen igår, hoppas,hoppas.

Millan 
    Pinsamt? Jag har nog funderat på samma sak, är livrädd att maken ska låsa sig.... Jag vet inte vad saliven kan påverka men jag vet att min gyn var väldigt tydlig med att provet skulle lämnas efter onani (som hon uttryckte det ). Det fick inte ske efter samlag. Och jag tänker då att om "miljön" i slidan skullle vara olämplig som förberedelse för provet så kanske saliven också är det...? Vet som sagt inte men kanske bäst att inte bland sig i

Jag har också en fundering, min man är jätteförkyld, undra om det kan påverka resultatet?`Tänker att med en infektion i kroppen så brukar väl de vita blodkropparna öka och då kanske de syns i provet också. Var det inte Sofie i Italien vars man hade vita blodkroppar i spermieprovet, kanske hon vet? Hmmm. alltid ska man oroa sig för nåt.
  • Kaprifolen
    Millan - åh det är dags nu, jag kommer att hålla tummarna stenhårt för er imorgon!!!!

Kaprifolen - tänkte på det där med förkylning, i morse när jag var halvvaken kom det upp i mitt huvud - det där med vita blodkroppar har väl att göra med om man har en infektion i kroppen, en förkylning är ju ett virus. Nu är det verkligen inte alls min hemmabana med vård och sådär, så det är möjligt att det bildas vita blodkroppar även vid virus...men jag håller tummarna för att det inte påverkar ett dugg!
    Nu skäms biologen Du har helt rätt Maria, visst är det så. Din synpunkt lyckades putta igång maskineriet i min gamla biologhjärna . Mailade även min gyn och frågade om förkylning + feber var anledning för att ställa in provet men det tyckte hon inte så nu kör vi.
    Kattflickan skrev 2011-10-24 11:57:50 följande:
    Polarlantis: Hoppas det är falskt alarm både för dig och din far. 

Kort egoinlägg innan jag åker till jobbet: Vi fick remissen för PGD i Stockholm. Läkaren ifrågasatte aldrig ens, jag har oroat mig i onödan! Nu börjar vi känna hopp om att kunna få ett friskt barn! Min ägglossning är tydligen igång också och sambons spermieprov var bra!

Millan 
    Åh vad skönt att allt gick bra med IVFen....och spermieprovet. Hoppas att min make får ett lika positivt besked imorgon, eller ja han får nog inte besked förrän senare i veckan. Lycka till framöver!
  • Kaprifolen

Å nej Polarlantis, inge mer sånt för din del. Nu håller vi tummarna och hoppas, hoppas, hoppas!!! Stor kram!

• Kaprifolen

Jaha då var det gjort, maken har lämnat sitt prov Nu hoppas vi på att han får ett bra resultat. Jag och maken diskuterade hur vårdsvängen ser ut om det visar sig att man behöver hjälp för att bli gravid. Kanske ni vet här i tråden, några är ju inne i IVFsvängen nu om jag inte minns fel.

När behov av IVF konstaterats, vi inbillade oss att det då är en särskild väntetid för det och att det inte omfattas av vårdgarantin ( d v s de 3 mån), stämmer detta? När man är utredd och klar så kan det bli ny lång väntetid eller hur funkar det? Ngn som vet?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet