Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ok, det blir ngt nytt för maken

Trevlig helg alla goa tråd-brudar!

• Kaprifolen

Ni som käkat pergo, påverkade hormonerna er cykellängd? Vet inte riktigt hur jag ska räkna för att veta ungefär när ÄL inträffar. I och med att jag har haft ganska långa cykler som i perioder även vart oregelbundna. Så man vet när man ska starta verkstaden Tungan ute.

• Kaprifolen
    Irmeline skrev 2011-11-21 11:46:56 följande:
    Jag har "normalt" ett medel på 41 dagar (mellan 38-44) på min cykel, dock efter mf så fick jag tremånaderscykler fram till pergo.. Började med pergo dag 5, fick ÄL dag 19, började cykeln efter dag 3 fick ÄL dag 18.

Jag gjorde VUL dag 12 i cykeln för att kolla äggblåsorna, de var då kring 12mm båda gångerna. Enligt tidigare trådar om pergo som jag läst verkar ÄL kring dag 17 vara "vanligast" men allt mellan dag 14 och dag 21 var vanligt, vissa fick även ännu senare men det var mindre vanligt.

Jag har PCO och fick alltid ganska starka utslag på ÄL-test hela cykeln, och superduper kring ÄL. Med pergo hade jag supersvaga fram till ÄL, och då skedde stegringen snabbt. Cykel 1 missade jag den. Såg att det ökat lite, och nästa test hade det gått ned igen. Eftersom jag tempade kunde jag ändå se när ÄL varit. Fick mens 14 dagar senare så det verkade stämma. Jag tyckte ev. att min lutealfas blev någon dag längre. Så om du börjar registrera en ökning skulle jag testa ofta, typ dag och kväll. Fortsätt testa tills det vänder nedåt, vissa har fåt starkt flera dagar i rad med pergo, och då släpper ägget kanske dagen efter det sista starka, så jag skulle sexa från stegring till dagen efter neg test.

Lycka till! 
    Hej och tack för ditt svar! Har också börjat m pergo på dag 5...men då låter det som om din cykel koprtades av rejaält att den blev typ totalt 33 gdr? Vet du om man generellt sett kan räkna med en kortare cykel eller om det är just tiden mellan pergo.intag och själva ÄL man bör gå på....? Eller ska man kanske safe:a och räkna på en lite kortare cykel och så börja produktionen då Tänkte hoppa ÄL-testen, för jag brukar ju inte anv sånna, eller är det en dum idé?
  • Kaprifolen
    Irmeline skrev 2011-11-22 10:58:22 följande:
    Jag tror lutealfasen blir ganska konstant (ligger på 14-15 dagar för mig) så det är tiden mellan mens och ÄL som förkortades för mig. Men om man har korta cykler från början så kanske den tom förlängs. Kommer du göra VUL någon dag i cykeln? Då kan de ju se om någon äggblåsa är på g, och hur stor den är. De växer ju cirka 1-2mm/dygn och släpper vid 20-22mm, för mig tog det cirka 6 dagar för dem att släppa från det att de var 12mm.
    Om du inte använder ÄL-test så kanske du borde tempa eller nåt? Annars blir det ju svårt att veta om du haft ÄL, om du inte ska ta progesteronprov senare i cykeln?

Lycka till!! 
    Kommer inte att göra ngt VUL denna gången, jag frågade om det men fick beskedet att inledningsvis så vill man kolla om jag svarar på dosen och det gör man genom att ta ett blodprov på dag 23-24 i cykeln. Så besked om Äl får jag ju då men det är det här kluriga med att förutspå den som är knepigt, så man vet när man ska starta verkstaden Men jag tror vi kör igång ett tag innan förväntad och så kör vi varannan dag tills vi passerat med lite marginal Tack för bra svar!

Lycka till själv!
  • Kaprifolen
    Maria, får en stor klump i magen när jag läser dina ord. Det är svårt att säga ngt som kan trösta när man känner som du gör nu.  Har i andra sammanhang burit på en liknande känsla. Skickar en stor kram till dig. Hoppas på att det är er tur nu!
  • Kaprifolen

Är det ngn som vet vad det är man kollar ef i ett blodprov när man letar ef  "om man haft ÄL"? Är det ngt hormon som särskilt utsöndras just ef en ÄL och som bara kan finnas om man med 100% säkerhet haft ÄL?

Jag ska göra ett sånt blodprov om nån vecka, jag tog min sista pergo-tablett idag. Så jag är lite nyfiken på vad man letar ef i blodprovet

Kaprifolen-som-är-nyfiken-i-en-strut

• Kaprifolen
    Mumwannabe79 skrev 2011-11-24 12:00:00 följande:
    Kaprifolen: det är Progesteron man kollar efter.
    Tack för svar! Men det finns endast om man verkligen haft ÄL då eller? Kan inte finnas om ÄL vart på G men sen avbrutits?
  • Kaprifolen
    Mumwannabe79 skrev 2011-11-24 13:17:02 följande:
    De går efter nån gräns som ska betyda ÄL eller inte ÄL, lite progesteron finns alltid i kroppen. Ju högre värde desto tydligare indikation på att ÄL har skett.
    Aha, då förstår jag! Intressant. Tack för bra svar.
  • Kaprifolen

Irmelie: tack för ett långt och bra svar om detta med olika hormoner och ÄL! Kändes nästan som i gamla tider när fertilitetsbibeln kom fram

Trevlig helg tjejer!

• Kaprifolen

Är ju första gången med pergo för mig men jag gissar på en ÄL kring nästa helg så får vi se om det stämmer sen....

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar... {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS 

November
    29 - villnu (första försöket)

December
    7 - kristin10 (försök nr 3) 
    9 - Prodigy79 (försökt sedan juli -10, planerar IVF efter nyår) 
    12 - Marsflickan (försök nr 5, 3:e efter MA 21/8) 
    14 - MariaF79, äl runt 3 dec (försök nr 14, två mf på försök 5 och 7) 
    17 - Kiyona (försök 11, X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    17 - Jezza80 (försök nr12) ÄL ca 2-4/12
    18 - Saftochbulle (försök nr 15, 3mf tidigare)
    18 - NICU (försök ca 11, MF april+oktober 2011)
    18 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 4 dec, försök nr 9, första m Pergo)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

2011

Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år) 
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime) 
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet) 
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4) 
    Råttentottan: BF 30 juli (försök nr 15,1:a efter mf)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet