Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Apropå IVF hörde jag nyss att två barn i varje klass i snitt är gjorda med IVF i Danmark, borde väl ligga ung lika i Sverige, tror det var 8% eller nåt (kan det stämma?). Så vanligt är det, och vanligare blir det.

Och när det gäller infertilitet är det lika vanligt att problemet ligger hos kvinnan som hos mannen. Vi tror ju alltid att det beror på oss. Så när det är strul med mens, spottings, ingen Äl etc så vet vi ju det, men lika ofta är det alltså ett "osynligt" problem hos mannen. Enligt gravidbibeln bör man göra ett spermatest om man tajmat 6 cykler på sekretet i samband med ÄL och ej blivit gravid trots att man har ÄL, sekret och tillräckligt hög temp (ej progesteronbrist), och inget annat problem som endometrios eller dyl.
    Kan ju inte skada att kolla så slipper man kämpa i onödan utan kan behandla mannen. Ibland med antibiotika (om det föreligger infektion) ibland med vitaminer/kost eller kanske göra IVF.

• Irmeline

Och när det gäller att inte blanda ihop sekret ska man lära sig SET, semen emitting technique, så man får ut allt ;)

• Irmeline

Sophy: Läkarkåren i Sverige är inte lika kompetent, eller kanske mer försiktig iaf än de utomlands.
    Utomland ficnns mycket mer behandlingar för PCO, för få spermier, upprepade mf etc.
    Läste om en massa behandlingar av upprepade mf när min kompis haft det, hon suckade mest och sa att i Sverige gör det inte så. man måste försöka massor på egen hand innan de överhuvudtaget tar prover och utreder.
    Ibland blir jag faktiskt less på den svenska försiktigheten inom vården!

• Irmeline

Kia: hur fort fick ni IVF-tid privat? Så man vet hur lång tid man ska förvänta sig.
    När ska ni sätta in ägget?
    Spännande :)

• Irmeline
    Sophy80 skrev 2011-05-10 23:45:20 följande:
    Ok, någon som kan hjälpa mig att fatta vad som pågår i min kropp? Jag har helt klart ÄL-flytningar, inget snack om saken - och det är helt fel dag?

Förra månaden: tog pergo, slutade med ett troligt mf på BIM+7. Tog ingen ny pergokur.
    Blödningen inträffade 16 april.
    30 april får jag en del hugg vid äggstockarna och den berömda slemklumpen dyker upp och påföljande ÄL-flytningar. Gissar att jag hade ÄL sent den 1a och tidigt den 2 maj, för den 3e var flytningarna torra.
    MEN: vi sexade nog för tidigt, den 30e. Och min man har ju, som vi alla nu vet, inte haft särskilt livskraftiga simmare tidigare. Fast de kan ju ha hämtat sig.
    Nu, cirka BIM-5 eller ÄL+9, får jag alltså ÄL-flytningar igen. Ingen slemklump, bara ÄL-flytningar som smugit sig på sedan någon dag. Helt genomskinliga, går att dra ut hur långt som helst.

Någon som har en tanke? Kan jag ha totalmissuppfattat och har ÄL nu? Har inte prövat att göra pergo-uppehåll förut, så jag vet inte hur lång den påföljande cykeln brukar bli. Mansslem (hehe!) är det däremot inte, vi har kört avhållsamhet sedan i lördags för att göra spermaprov.
    ELLER: är det ett möjligt grav.symptom? (herregud vad jag är symptomsjuk nu!)
    Dubbel ÄL verkar väl knappast troligt när det inte är pergo involverat den här månaden?

(förlåt för dubbelpostningen till Irmelie och andra som är med i PCO-tråden - vill ju inte missa om det skulle vara ÄL!)
    Tror på ÄL!
    Den kan ju ha blivit rubbad av missfallet.
    Får ni sexa nu? Gör det isf!
  • Irmeline

Polarlantis: Hoppas allt komme igång snart!
    Kram

Kiyona: Det är vanligt att blöda i början av grav, men du kanske ska träna lite mindre intensivt i framtiden?
    Hetsa inte upp dig i onödan, det är säkert lugnt. Men jag skulle nog åkt till gynakuten o gjort VULom så bara för att lugna mig. Då slipper du ju vänta på ditt inbokade VUL också!

• Irmeline

Ikväll eller imorn kommer hon, tanten!
    Tempen gick upp lite, tände ett litet litet hopp, men tror till 90% att det inte är nåt, tyvärr..

• Irmeline

Kiyona: Gud va tråkigt!
    Stor KRAM

Ego: Tempen droppade till coverline idag, så det blir mens garanterat. Förberett mig och stoppat in en tampong.
    Nästa månad, då jävlar!

• Irmeline

Fröken ellen: Vilken dag fick du ÄL? Vilken dag brukar du få ÄL?
    Om pergo förlänger eller förkortar cykeln beror på hur lång cykel man har normalt.
    Vissa säger: pergo färlänger cykeln, och om man jämför med en 28 dagarscykel så ja, ofta ägglossar man senare än dag 14 med pergo. har man normalt 40dagarscykel så blir den troligtvis kortare.
    Jag lossade dag 19. Hade en blåsa på 12mm dag 12 och de trodde den skulle växa 2mm per dygn och lossa kring 20-22mm vilket skulle bli dag 16 eller 17. Men det blev dag 19 som sagt.
    Hörde i en annan tråd att lutealfasen kan bli längre med pergo.
    Hoppas inte på det.
    Ska få mens idag men än har den inte kommit!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet