Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ernlia03 skrev 2010-10-12 07:49:17 följande:
    Jag är på BIM +2 idag. Borde ha haft ÄL för exakt två veckor sedan och fick, vad jag antar var en nidblödning, för exakt en vecka sedan. Så ägget kanske inte har suttit fast så länge än. Det verkar ju vara väldigt individuellt hur tidigt och starkt man plusar så får intala mig det för att inte oroa mig alltför mycket. :)
    Jag har läst nånstans att lutealfasen nästan alltid är 14 dagar, så om du hade äl för exakt 2 veckor sen kanske du egentligen har bim idag, bara att denna måands menscykel är två dagar längre än vanligt? Det kan ju också va en anledning till svagt streck.

Själv har jag ju bim idag, men har jag inte fått mens ännu och har hittills varken haft kraftig mensvärk eller ömma spända bröst, så det kanske blir imorgon den kommer trots allt. Och bara för att jag skriver så kommer den säkert om en timme - bleh!
  • ifyouweremine

Omkring 16-tiden idag dök den ovälkomna Tant Röd upp. F*rb*nn*t!! Vilken flopp! Orkar inte deppa ner mig så nu ekar desperat-optimistiska tankar i huvet av typen:
    - "Gud så skönt, nu slipper jag må illa om några veckor när jag ska hålla en viktig presentation"
    - "Bra, nu slipper jag hitta på ursäkter för att tacka nej till alkohol under helgens fest"
    - "Fint, nu slipper jag oroa mig för missfall och kan koncentrera mig på jobbet istället"

Men äh, det är bara att skaka av sig besvikelsen, se en lämplig film (läs: snyftarfilm) och ägna sig åt det enda positiva med att ha mens - man får unna sig lite vin, ost och lufttorkad skinka!

Jag kan i alla fall konstatera att tempmetoden stämde på pricken för mig. Lågt före äl, steg dygnet efter äl, sen ökade det långsamt ända fram tills idag när tempen sjönk igen (är man gravid ska det fortsätta stiga). Ingen dip mellan ÄL och mens, dvs inget äggfäste.

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

15 -- Lillamillan  ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30  ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin  (1:a försöket)
    17 -- Sanna77  (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna  ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim  ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77  ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• ifyouweremine
    frifantasi - Välkommen! Då har vi kanske äl och bim ungefär samtidigt om du också har mens nu? Vi får satsa järnet på november nu. Och jag tycker du ska ställa krav på din kille att han slutar röka, för det drar ner chanserna rejält tydligen. Detsamma med alkohol. Jag trodde inte det påverkade så mycket vad killen gör, men det gör det tydligen. Men viktigast är förstås fortfarande hur mamman sköter sig när hon är gravid.

Kul att ni som är gravida hänger kvar här hos oss förresten! Roligt att följa hur det går för er. Och jag måste säga att vi har ganska hyfsad graviditetsstatistik för oktober-bimmare än så länge, även om jag själv bidrog negativt. Jag tycker vi fortsätter i samma stil! Heja heja!  :)

Jag kunde idag konstatera att min mens nu är som den var innan jag började med hormonspiral. De två senaste gångerna har jag haft väldigt lite mens, det har räckt med trosskydd. Dessutom har den varit brun och i kombination med väldigt kraftig mensvärk. Nu är den riklig igen och bara lite lagom med mensvärk. Det kanske tyder på att saker och ting är åter till det normala på riktigt nu efter hormonspiraluttaget. Så i november blir det gasen i botten!

Idag fick jag förresten lite perspektiv på det här med att det är en så låååång månad kvar tills nästa bim. Gruvarbetarna i Chile har suttit fast nere i gruvan i 2,5 månader innan de nu till slut får komma upp. Där snackar vi väntan!! Så vi har det rättså bra trots allt. :)
  • ifyouweremine
    Irmeline skrev 2010-10-13 10:11:15 följande:
    När tog du ut din hormonspiral?
    Jag har haft kopparspiral förut. Inte för att göra dig orolig men de varnade mig för hormonspiral då det kunde ta upp till fem år efter man tagit ut den tills man blev fertil igen, något som du hört?
    Hoppas det bara var överdrivet.

Lycka till.
    Oj, hoppas det inte stämmer. Men jag har hört motsatsen, att det är lättare att bli gravid efter hormonspiral än t.ex p-piller, eftersom hormonspiralen bara påverkar med lågdos lokalt i livmodern, medan p-piller påverkar hela kroppen. Känner flera som blivit gravida på första försöket efter hormonspiral också. Däremot spiral över lag kan ju orsaka infektioner och annat som påverkar möjligheten att bli gravid. Men sen så är säkert detta, precis som allt annat i den här "branschen", väldigt individuellt. En del kanske blir infertila i fem år, och i så fall är det bara att hoppas att man inte är en av dem. Cool
  • ifyouweremine

ps. Jag tog ut den för tre månader sen.

• ifyouweremine

... eller vänta förresten, två månader sen.. tänkte fel. :)

• ifyouweremine
    lillamillan - Du är hjärtligt välkommen att gnälla hur mycket du vill! JAG gnäller trots att jag bara misslyckats med två försök (löjligt värre) så du har all rätt att få gnälla. Vad jobbigt att behöva vänta en vecka extra! Men hoppas att det tar sig den här gången, som kompensation!

Har skrivit om det förut i tråden, men har en kompis som försökte och försökte och fick till slut göra utredning. Hon fick tre månader med hormonbehandling och därefter skulle det bli insemination om det inte tog sig. På tredje och sista försöket med hormoner, när hon i stort sett gett upp hoppet, tog det sig! Nu är hon i ca vecka 20 och allt såg fint ut på ultraljudet. Tänkte att det kan stärka lite att få höra sånt när det drar ut väldigt på tiden.. att det faktiskt händer att det tar sig trots att det verkar hopplöst.
  • ifyouweremine

Det blir lätt att man håller ett välbehövligt avstånd från FL när man har mens, tänka på lite annat. Men FL:s skönaste tråd måste man ju i alla fall besöka. :)

mallanis
    - Så skönt att höra om tickande hjärtat. :) Måste vara en enormt stor lättnad och glädje att få se sitt lilla knyte sådär i början. Innan det finns några fosterrörelser som vittnar om liv. Jag kan knappt föreställa mig känslan, men de senaste dagarna har jag fått se bilder på två vänners ultraljuds-bebisar och de har gjort mig nära glädjetårar trots att det inte är mitt eget barn. Så det måste vara fantastiskt stort. Håller med, var har grisen blivit av?

Rosavit - Låter som en bra takik. Känner igen det där, vi hade lite samma grej förra månaden. Vi började mysa varje dag alldeles för tidigt, så när vi väl kom till ÄL så var det svårare både att komma igång och att avsluta. Ingen av oss var egentligen sugen, men båda tvingade sig så det ändå blev nåt. Som jag fattat det är det 24-48h från att glada gubben på äl-testet är. Glada gubben måste ju vara samma sak som starkare streck än kontrollstrecket, dvs att det är LH-hormon med en högre nivå än standard. Brukar du känna några äl-symtom?

The blonde one - Jag känner flera som blivit gravida trots att de trott att de haft mys under en säker period, och likaså personer som trott att det varit kört för att de haft mys flera dagar före äl. Så jag tycker absolut du ska behålla hoppet! Angående när ägget släpper, se min kommentar till Rosavit ovan. :)

• ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-10-15 11:25:27 följande:
    Essalady hur ligger det till för din del??
    Jag är på fjärde mensdagen nu så det händer inte mycket kul på barntillverkningsfronten. Men om ca en vecka blir det fullt ös igen! Det lät inte alls kul med bältros.. hoppas det går över snart!

Hittade lite trevliga animerade filmer att drömma sig bort med! Ni i tråden som har en liten bebbe inuti kanske vill titta om ni inte redan gjort det:

se.babycenter.com/video/pregnancy/

Hur resonerar ni andra kring alkohol medan man försöker skaffa barn? Jag har diskuterat saken med min syster lite fram och tillbaka. Hon fick barn på första försöket med båda sina barn och varken hon eller hennes man drack något under hela försöksperioden. Jag har läst att alkohol kan minska fertiliteten ganska mycket, även i mindre mängder. Tror ni att detta gäller just kring ägglossningen eller borde man vara nykter hela tiden medan man försöker? Själv brukar jag ju unna mig vin och sånt under mensen, men det kanske minskar fertiliteten även då? Man vill ju inte gärna dra ner den redan dåliga procent-chansen liksom.. men samtidigt missar man ju så mycket socialt när man måste stanna hemma för att inte visa att man inte dricker...
  • ifyouweremine
    Drömmen om Elin - Spännande, då börjar vi hålla tummen nu. Det är ju så frustrerande det här med symtom och tecken. De flesta symtom kan lika gärna vara pga annat, och så är det ju så individuellt hur man reagerar. Och känner man inga symtom så kan man lika gärna vara gravid för det.

Är också nyfiken på hur det går för Lillamillan, Sanna77 och Inna?? Känner ni av nåt? Har ni testat?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet