ojoj, börjar snart tro att mina spottings smittar av sig här i tråden...
Vintermamma: Usch va jobbigt, men va bra att du fick träffa en bra, förklarande och förklarande läkare.
Frk Svår: Skönt att få provsvar och att gynundersökningen gick bra! Visst är det coolt att se livmoder, äggstockar etc på VUL!
Ego: jag har ju varit hos läkaren idag! Va lite orolig för att det skulle göra ont, men det gjorde det inte alls. Lite mensvärkskänsla bara, men inget nämnvärt. Rätt coolt faktiskt. Hon sprutade in koksaltlösning i livmodern via ett litet sugrör och kollade samtidigt med VUL. Det syntes jättebra när koksaltet sprutades in och rätt häftigt att se livmodern vidga sig lätt och fint. INga polyper där alls. Det såg jättefint ut. Jag är dock toköm på baksidan av livmodern, vilket hon noterade igen. Hon försökte förresten se om det gick att se om koksaltet drog sig ut mot äggledarna då hon fick en rätt bra bild, men det gick inte att se. Det är ju fel vätska för att kolla det.
Jag fick ta FSH och prolaktinprover också. Hon sa att hon försökt prata lite med överläkaren om de kunde börja en fertilitetsutredning lite smått på mig, men att det tydligen är jättesträngt att man måste ha försökt minst ett år innan de gör det. Men som hon sa.. prolaktintest och FSH är en början på det i alla fall. Sen är det ett frågetecken kring ev titthålsoperation. Hon vill avvakta provsvaren och sen beror det mycket på om jag är beredd på att göra en sådan nu redan eller vänta. OFtast brukar det ju va ett senasre stadium av en utredning om man inte har cystor då... men att det kan bli aktuellt redan tidigare i mitt fall då de misstänker endometrios. Hon berättade att om det är endo så kommer jag i s f nedregleras i några månader och frågade om jag i s f är beredd på det.
Oj va jag gillar min läkare. Hon är helt suverän! Fattar inte att jag kunde ha sån tur att få henne! Vi får se när jag får provsvaren. Hon skulle va borta en vecka igen, så hon lovade ringa v. 12 om de inte hunnit tillbaka på måndag.
'
Och just ja.. hon skulle kolla upp progesteronvaggisarna Crinone och prata med nån annna läkare om det kunde va nåt att testa. Det ska också bli spännande att se vad de kommer fram till!