• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

En stor KRAM på dig Jojjo! En prommis i finvädret kanske kan lätta upp dagen lite?

• ceke

Findlandssvenskan: Det får vi hoppas på

Oj, trädbeskärning.. det skulle behövas här med! men vi har fortfarande på tok för mkt snö på tomten för att det ska funka nå bra... Jäkla snö... men lite skoj idag.. 1 m snö utanför fönstret, men termometern visade 25 grader En ganska spännande syn och hoppas det betyder att snön smältar FORT nu!

Millan: Låter bra att det bruna är borta idag! Hoppas det stannar borta och att Äl kommer här i dagarna. ÄL-flytningar kan man ju få flera dagar i förväg... jag har haft sådana sedan i onsdags och först idag fick jag plus på ÄL-test... så hoppas det blir nåt liknande för dig!

Ska bli spännande att se vad tempen visar imorrn.. Skulle tro att den börjar krypa uppåt för nu händer det grejer i äggistrakten... och så var det en rejäl tempdipp och plus på stickan idag så det tyder ju på att ÄL borta va idag el imorrn!

• ceke

Jezza: Usch, låter jobbigt med lunginflammation. Krya på dig!!

• ceke

Härligt Jojjo!

Millan: Ingen aning faktiskt. Kan inte det där med hur man bör/inte bör göra direkt efter mf.. så vågar inte rösta... ..Fast.. det låter ju bra att du inte blött på två dagar.. och det du ser nu, kan inte det va ägglossningsblödning?

• ceke

Här tror jag att ÄL är över... tror.. för tempen går endast sakta sakta uppåt, inte alls tydligt, men dock.. flytningarna säger att det borde va över i a f och även att det är lugnt och skönt i äggstockstrakterna..

Frk Svår: Lycka till idag! Ta en alvedon ca 1 h innan så känns det lite mindre att de är där inne och donar!

• ceke

Fröken Ellen: Det där känner jag igen! Hehe.. Man kan bli nojjig för mindre. Varje gång i utredningen om mina blödnignar så har jag satt mig hemma o googlat på vad de har kollat/tagit för tester och Japp... allt stämmer in. Fast ändå har provsvaren kommit tillbaka fina än så länge. Denna vecka ska jag få svar på prolaktin och FSH.. Får se vad de visar... Gissar att läkaren ringer fredag eftermiddag. Verkar va hennes "ringa samtals-tid"..

Du ska se att provsvaren kommer tillbaka och ser bra ut! Och om inte så går det antagligen att göra nåt åt

• ceke

Millan: Va härligt att du fick utslag och ni har kunnat haft sex

Nej... jag är bara 1-2 dagar efter ÄL än så länge så inga spottings. Får se... de brukar ju dyka upp 3-7 dagar efter ÄL (7 dagar efter förra månaden) så får se om några dagar. Men hoppas de kommer lysa med sin frånvaro!

• ceke

Hej Råttentottan! Inte behöver du va med på nån BIM-lista heller! Här har du en till tempare, även om min cykeln är enligt skolbokens 28 dagar och väldigt regelbunden.. Men det känns skönt att veta vad kroppen pysslar med

Va bra att ni fått tid för utredning. Det verkar va rätt många i tråden som är synkade med att utredning precis startat/ska börja här under våren.

Har du testat akupunktur? Har hört att det ska kunna va bra om man har problem med oregelbunden mens etc.

FrkSvår: Härligt att allt va ok med dina äggledare och att det inte gjorde nå ont! Men även att du fick lite mer svar kring dina ev uteblivna ägglossning och får Pergo

Irmelie: Kan du inte få hjälp med Provera eller Primolut Nor för att sätta igång en menstruation om den inte kommit efter resan? Har förstått att många får hjälp att först få igång en blödning för att sen kunna börja med Pergo.

Ego: För er som hänger i spottingstråden så är jag nog lite tjatig då jag kopierar mitt inlägg därifrån

Åhhhh va jag gillar min läkare! Skrattande

Hon ringde idag. Prolaktin och FSH ser helt normala ut, så det är ju bra. Sen ville hon prata med mig om titthålsoperation. Hennes förslag var att vi väntar med den tills i slutet av maj, men om jag tycker det är för besvärligt innan dess, går det att tidigarelägga. Hennes tankar var att i slutet av maj kan man säga att vi har försökt bli gravida i ett år och att en titthålsoperation i sådana fall blir som ett första steg i en fertilitetsutredning för min del och att ingen i sådana fall kan säga att vi inte försökt i ett år utan ska försöka själva i ett år till efter operationen. Hennes (och så klart min) förhoppning är ju att vi ska lyckas bli gravida dessförinnan också.

Men hur som.. hon kommer att planera in en operation i slutet av maj och jag kommer att få en kallelse hem. Hon ville gärna vara den som utför operationen, men om tidpunkten inte passar kan det bli någon annan, vilket också är ok enligt henne, men hon sa att hon gärna är den som utför operationen.

Det här känns super! Nu har jag nåt att förhålla mig till! Och jag vet att det blir av om ingen gravsticka visar plus dessförinnan!

Det enda som helt plötsligt känns som Ooooops (!) är att vi både har bokat in en fiskehelg (bokat stuga) ena helgen i slutet av maj och nästa ska på bröllop... Jaja.. blir det bara en titthålsop ska jag väl fixa det också, får man hoppas! Nåja.. det visar sig hur det blir med det...

Vårkramar på er allesammans!
  • ceke

Endometrios är att det finns livmoderslemhinna på andra ställen i buken än i livmodern. Man tror att det läcker ut slemhinna till buken via äggledarna när man har mens. Tyvärr kan man inte se endometrios via VUL, såvida man inte har cystor som man misstänker är endometrios eller vätskesamlingar i buken t.ex. Sammanväxningar syns som jag förstått det oftast inte, utan kan bara ses via titthålsoperation.

Man kan ha mensvärk utan att ha endometrios. Men kraftig mensvärk, riktliga och eller långdragna menstruationer, trötthet, onda ägglossningar, ont vid samlag, ont vid avföring eller urinering samt att det onda är lite närsom under cykeln KAN va tecken på endometrios som jag förstått det. Det är inte heller mängden endometrios som säger hur ont man har. Symptom och hur smärtan är verkar vara väldigt individuellt. Man kan ha kraftig endometrios utan att ha ont och väldigt lite och ha jätteont. Man tror även att det är ärftligt och att man löper större risk att ha endometrios om det finns i släkten.

Det är vad jag läst mig till i a f..

Rottentottan: jag har inte heller förstått det där med dåliga ägglossningar om man har en fin tempkurva... Men däremot ska man ju inte kunna ha en bifasisk kurva om man inte har haft ägglossning.

Trevlig kväll alla!

• ceke
    Mumwannabe79 skrev 2011-03-23 22:32:02 följande:
    Bra info Ceke!
    Här är en informativ och lättförståelig sida om endometrios: www.orionpharma.se/allmanhet/alasivu.shtml/a0...

Fördjupad info: www.orionpharma.se/sjukvard/alasivu.shtml/a03...
    Såg nu att på den sidan står det bl.a.: "Ovulationsstörning med bl.a. defekt gulkroppsfunktion kan också bidra till sänkt fertilitet". Precis vad jag har misstänkt att jag har, corpus luteum insufficiens. Mycket tyder på att jag ägglossar men tempen stiger och håller sig inte hög som den ska mellan ÄL och mens.
    Tack hehe.. tror jag läst på TOK för mycket om endometrios det senaste halvåret...

Kan ju också tillägga att endometrios inte alls behöver ställa till det i bebisverkstan, men KAN göra det. jag tror jag hittat info om att 40 % av kvinnor med endometrios är subfertila. Och det betyder ju att 60 % inte har störra problem att bli gravida än kvinnor utan.. och av de 40 som är subfertila verkar det inte va kört, utan många blir gravida tillslut antingen spontant eller med hjälp av t.ex. IVF... Så personligen har jag helt enkelt börjat tänka att "äsch, det här ska gå, oavsett om jag har skiten eller inte"...
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet