Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmeline skrev 2011-09-19 09:39:30 följande:
    Hmmm, ja det där med att berätta om bebisverkstaden.. Jag och min man har varit väldigt hemliga med att vi höll på, tom så hemliga att jag måste överdrivit åt andra hållet när jag fått kommentarer från andra som: Oj, var det verkligen planerat, eller jag som trodde du ville vänta eller klassikern: det måste ha gått fort! Varför måste det ha gått fort bara för att vi inte berättat att vi försökt?

Till vissa har jag sagt att vi hade problem med ÄL och fick tabletter, men jag har inte berättat för fler än ett fåtal om missfallet. Inte ens våra familjer vet. Inte för att jag skäms, utan för att jag tycker det är så jobbit när folk ska tycka synd om en. Som när min pappa gick bort och många började bete sig väldigt konstigt. På mitt extrajobb visste ingen och det var så skönt att få en frizon och kunna vara sig själv utan att få sorgsna menande blickr från alla.

Så nu har det blivit så att vissa tror det gick på andra försöket (andra pergoförsöket) eftersom vi satsade på bebis tidigt på året. Vilket känns falskt. Och dumt. Till vissa säger jag att jag hade problem med ÄL och att det gick på försök 2 med tabletter, utan att nämna vad som hände innan. Men då kan de kanske räkna ut att det inte gick drekt eftersom man inte får tabletter direkt.
    Jag håller med dig faktiskt. Jag vill inte heller bli tyckt synd om så jag väljer att inte tala om det. Tror man funkar olika i de här frågorna... skulle bli så himla ledsen om någon började prata med mig om det (man väljer ju sällan själv NÄR det kommer på tal) och jag tycker vardagen är jobbig nog som den är. Pratar med min mor, min man och inte minst...med er! Oxå jättetacksam att den här tråden finns... kram till alla!
  • Saftmedbulle
    Marsflickan80 skrev 2011-09-19 11:51:32 följande:

Trist med folk som inte berättar att de har haft problem att bli gravida, fått missfall osv. Det hade varit så mycket lättare att på något sätt förlika sig med det när man själv är i samma situation. Omgivningen skulle kanske också bli lite mera finkänslig om människor var mer öppna. Jag kan förstå att det är jobbigt att prata om det när man väl är inne i barnverkstan, däremot så ser jag ingen poäng i att dölja det när man väl har fått barnet/n.

Ceke: skönt att det är lite bättre med fogarna, det måste vara jobbigt att ha ont. Usch! Men snart så får du ju en liten present som har varit värt besväret, nu är det inte långt kvar!

Saftis: du har ju bra odds, det borde ju ta sig nu för dig. Du hade väl BIM 11 september, har du inte testat än???

Kiyona+Misstessan: förstår precis att du blir ledsen och besviken. Jag fick nyligen veta att ytterligare en bekant fick sitt andra barn i dagarna. Var är rättvisan? De har ju redan ett, nu har de två, vi fick ju inte ens behålla vårt första. Jag försöker inte tänka så för man blir väldigt bittre, men ibland är det svårt att låta bli.

TeaTime: Vad underbart! Vad glad jag blir för din skull, mys på! Skönt att det känns lite bättre. Kram

Daniela: det var klokt skrivet. Alla får vi väl vår beskärda del, fast på olika områden. Bara för att nåt inte syns betyder inte att det inte finns. Nån som verkar ha ett bekymmersfritt liv har det – eller har haft – jobbigt på andra sätt

Miamej: hoppas du får extra mycket ägglossning nästa månad

Sophy: Fy, vad tråkigt med maken. Hur gammal är han egentligen? Han beter sig som en fjortis! Jag hade blivit grymt besviken och frågan är om jag hade velat ha barn med en så omogen man. Men jag skall inte predika. Hoppas bara att han talar sanning, låter lite som en dålig ursäkt. Var inte för naiv och håll koll på honom ett tag. Låter inte så kul men för er bådas bästa. Annars tyckte jag att Jojjos råd var väldigt bra

Millan: låter som du kanske fick för låg dos av tabletterna. Tröttsamt!

Annelie: Ja, man blir ju lite som spetälsk bara för att folk vet inte vad de skall säga, vågar väl inte kläcka ur sig fel kommentarer när de väl vet.

Kaprifolen: TESTA!!! Jag hade inte heller några andra symptom än s k menssymptom när jag plussade. Hoppas på plus hos dig

Kiyona: trist om det inte har tagit sig, men ni har ju iaf börjat utredning - alltid nåt. Du klarar det här också! Kämpa på. Kram

Nä... ÄL 11 september... BIM 25:e vänta-vänta-vänta...

Fast, ganska hoppfull: har mått illa både igår och idag och brösten spänner från och till, men avvaktar tills efter BIM med att testa.
  • Saftmedbulle
    Kaprifolen skrev 2011-09-20 08:37:27 följande:
    Ja det börjar onekligen att bli lite spännande nu, men samtidigt är jag rädd att tanten bara spelar mig ett spratt. Under alla dessa 8 försök vi har gjort har jag aldrig kommit så långt som till ett test då tanten kommit "i tid" hela tiden. Bara att köpa ett test innebär väl att hon kommer...Hmm, måste ju testa denna veckan i alla fall eftersom vi ska på vårt första utredningssamtal på måndag... och då kan det ju vara bra att veta
    Ha, ha... så där tänker jag oxå. Vill inte köpa test förrän jag gått över tiden... Håller tumme för att det tagit sig!
  • Saftmedbulle
    Tedax skrev 2011-09-20 21:12:32 följande:
    Idag visade ÄL-testet en Glad, så nu ska det gosas loss! Flört
    På honom!
  • Saftmedbulle
    NICU skrev 2011-09-21 00:20:01 följande:
    Tillbaka efter en LÅNG paus.

Inga plus fortfarande, efter missfallet i april.
    Dock HAR jag inte heller fått bli gravid, eftersom jag till slut fick tag i en toppenbra läkare som påvisade att jag faktiskt är sjuk (har kämpat LÄNGE på Vårdcentralen för att få någon att lyssna). Till slut sökte jag privat och det visade sig att jag har hypotyreos med höga värden. Jag har nu ätit Levaxin i flera månader och IDAG för första gången på över ett år har jag normala TSH-värden som INTE gör att jag riskerar missfall om jag blir gravid.

Jag har också haft järnbristanemi i över 1,5 år och för första gången är värdena bra idag!

Så nu FÅR jag bli gravid igen i alla fall - alltid en början! ;)
    Välkommen tillbax!
  • Saftmedbulle
    Kaprifolen skrev 2011-09-21 09:29:32 följande:
    Ledsen för att jag byggt upp lite spänning igår....i natt kom hon med dunder och brak. Helvete rent ut sagt! Första gången som jag ens hade börjat tro att ngt var på G, allt var så annorlunda. Ja, ja nu blir det utredningsstart på måndag i alla fall.
    Nääää, vilken osis! Beklagar :)

EGO: Små spottnings här... hmmm, vill INTE att tanten ska komma (väntad till den 25:e så det är lite för tidigt för det än...).
  • Saftmedbulle

Hej!
    Deppar oxå just nu... så jag joinar deppklubben idag... Håller med: NÄR är det vår tur?

Välkomna alla nya!

Tack för alla som håller tummar - jag hoppas oxå att det är gravspottings (kan ju bero på Trombylen)...men...som ni vet... man vågar ju inte riktigt hoppas ändå. Vänta och se bara - har någon hört det förut?

Jojjo: Lycka till med sprutorna!

• Saftmedbulle
    L Maria skrev 2011-09-22 21:37:05 följande:
    Kommer du att hålla dig till den 25:e...? Jag är impad i så fall, själv börjar jag testa omöjligt typ 5-6 dagar efter äl... Skäms
    Ha, ha... Ja, jag testar inte förrän den 25:e - basta! Köpte dock tester alldeles nyss... inte lika hoppfull nu dock... bergis spottings innan mens...blä...men som folk brukar säga är it ain't over til it's over...
  • Saftmedbulle
    Jahaja... då dök alltså tanten upp igen. Blä! Får hoppas att 13 är mitt turnummer...

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar...{#emotions_dlg.flower}  

September 
    1 -- Vi vill ha barn ÄL 17 augusti (försök 4)
    4 -- Smiley
    15-- mliten, ÄL 29 Aug(försök 13)mf Dec-10
    21 -- Sophy80 ÄL 7 sep (försök 15, 7:e m bra simmare, 2:a e spolning)
    27 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 30 år)
    28 - NICU (försök ?, mf april -11)
    29 -- Misstessan, ÄL ca 13 sep (försök nr 3)

Oktober 
    2 -- Jezza80 ÄL 19/9  (9:e försöket) 
    4-- Prodigy79 (15:e försöket)
    5-- Tea Time, ÄL ca 19 sep (försök nr 7 efter MF 10/1)
    5-- Finlandssvenskan ÄL 22 augusti (12:e försöket) 
    7-- baby81 ÄL vet ej (3:e försöket)
    12 -- MariaF79, äl ca 1 okt (försök nr 12, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    12-- Polarlantis ÄL 28 september (försök 8, MA på nr 4)
    12--kristin10 (1:a försöket)
    13 -- Dansarkicki (ÄL ca 29 sep, försök 29, 6.e med Pergo, MA maj-11)
    14 --Marsflickan (ÄL ca 30 sep) försök nr 3, (1:a efter MA 21/8)
    20 -- Kiyona - Försök 9 (X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    24 -- Saftochbulle ÄL 8 oktober, (försök nr 13, 3 mf tidigare)
    25-- Kaprifolen1979 ÄL ca 12 okt (försök nr 9)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET 
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försö
  • Saftmedbulle

Blä igen... Det enda positiva med att mensen kom var ju att jag skulle kunna göra den där hydrosonografin som jag fått remiss till (måste göras dag 8-10 i cykeln-man får inte blöda, inte ha ÄL eller vara gravid). Guess what? Läkaren som ska göra testet har semester! "Du får återkomma nästa cykel..." ha, ha... Jag hoppas ju för det första att jag inte får någon mens nästa cykel och OM den kommer är jag bortrest precis dag 8-10 i  nästa cykel. Bra va? Not!

Marsflickan: Jobba, jobba, jobba!

Jezza: Håller tumme för att det tagit sig för dig.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet