Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Vi över 30 som längtar efter första barnet

EGO: Har varit hos gynekologen idag. Förvirrad. Jag alltså. Läkaren på mödravårdscentralen sa att det var lika bra att fortsätta att försöka bli gravid trots utredningen som ska startas, men min gyndoktor var inte lika övertygad. Antar att olika läkare säger olika saker... Får väl se vad de säger på Octaviakliniken i september...
    Jag fick i alla fall ta en hemsk massa prover "Är inte det här samma som de tagit för Octaviakliniken" sa jag och jodå, det var nog samma. Vet inte riktigt varför de tar samma prover en gång till, men... Nytt var i alla fall att makens väl och ve blev uppmärksammat och vi ska båda ta ett gentest och jag fick redogöra för om jag trodde att han var frisk och så vidare.
    Fick Trombyl utskrivet och jag sa inget om progesteron...jag har läkarskräck, så jag får lixom tunghäfta på sådana ställen (är ganska kaxig i andra sammanhang, men tyvärr inte i dessa). Får väl se om jag kan ta mod till mig att ta upp det nästa gång.
    Ska börja med ÄL-stickorna igen. Råkade köpa apotekets och de går ut i augusti, annars föredrar jag ju den söte, glade gubben.

• Saftmedbulle
    Sophy80 skrev 2011-08-10 18:06:19 följande:
    Millan
    Å så hemskt det låter! Jag hoppas verkligen att de kan diagnostisera dig bra och att du inte har genen. Det borde ju inte finnas något hinder i att göra IVF PDG och parallellt utreda, tycker jag? Att göra först det ena och sen det andra låter som slöseri med tid, dina ägg blir ju inte yngre som du själv säger.

Maria
    Aj, skulle ha sagt till innan då ;) Men din tyska kompis kanske kan kolla apoteken där och ev skicka upp några paket?

Annelie
    Det är extremt vanligt med PCO. Läkarna kallar det gärna en genetisk variation, för någon sjukdom är det inte och dessutom kan så mycket som var 5e kvinna ha åtminstone en viss PCO-rubbning. Man kan ju ha PCO-tendens utan att det ens bryter ut och därmed vara så gott som symtomfri (som min syster var fram till 40).

Kaprifolen
    PCO är nog den tacksammaste orsaken till barnlöshet. Extremt lätt att tackla i jämförelse med andra diagnoser. Sen finns det fördelar också, som mina läkare gillat att påpeka ;) De har observerat en positiv inverkan på IQ och fysik - gud vet hur många elitidrottare som har PCO!

Råttentottan
    Insemination? Spännande! Hur kom det sig att läkaren rått er att göra det? Har ni gjort ett post-coital-test innan för att kolla om simmarna överlever i ditt sekret?
    Jag-vill-också. Tänkte ta upp det med läkaren nästa gång jag träffar honom.

Saftochbulle
    Mensvärk från helvetet? Och du har haft tre mf? Det låter som klockren endometrios i mina öron. Har du kollat det? Kan vara svårt att få diagnostiserat, sen finns det mediciner och operationer vad jag förstår som kan hjälpa dig att få igenom en graviditet.
    Om du har endometrios kan nog gyndoktorn ha rätt. Om jag får lov att gissa. Då hjälper ju inte trombyl eller progesteron. Dessutom finns risk för X och så kan ökat östrogen visst trigga endometriosen.
    Tack för tips, men har kollat det...
    Har dessutom väldigt lätt att bli gravid, så... Endometrios gör inte per automatik att det är större risk för mf, däremot är det vanligt med svårigheter att bli gravid.
  • Saftmedbulle

Jippie! Här var det ÄL... lite tidigare än beräknat (han är så söt, den där Clearblue-gubben som ler med hela ansiktet), så ni får EN gissning på vad som händer ikväll ;)

• Saftmedbulle
    Polarlantis skrev 2011-08-11 17:33:44 följande:
    Smily: jag kan inte heller fixa listan, det blir så för mig också, grrr!

GRATTIS alla som plussar här, så himla KUUUUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EGO: Ligger hemma i feber som inte vill ge sig...och inte blir det förkylning heller av det, vet inte vad som är fel, suck... Har varit så nere senaste veckorna så ngt mys har det inte blivit heller så jag ser denna månaden som helt körd, suck... Om det ska ha blivit ngt så skulle jag haft äl väääldigt tidigt känns det som...så kan tiden pinna på nu så man kan göra ett vettigt försök i början av september??? Tiden bara går och går och går...SUUUUCK igen.

Massor med pepp till er alla som sliter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KRAM!       
    Pepp till dig med!
  • Saftmedbulle
    Råttentottan skrev 2011-08-11 17:46:10 följande:
    Hej igen.

Har varit hos läkaren för vul och hon upptäckte en (ofarlig och fullt normal) cysta på ena äggstocken. De dyker tydligen upp ibland och försvinner av sig själva till nästa mens. Dock kan den förstöra chanserna på insemination, så allt skjuts upp en cykel till. Blev både besviken och lättad; skönt med en bonuschans innan försöken men snopet då jag var inställd att köra igång. Vi spar litet pengar, så det är ju bra... Vi kunde köra på som vanligt denna månad, cystan hindrar inte en ev. graviditet.. Så håll alla tummar för mig nu tjejer!!!!Försök nr 13 och allt, en turnummer på sista tiden för mig av diverse orsaker!!!! (Annars låg TSH under 2.0 och övriga värden fin-fina. Fick dem utskrivna så jag har dem).

Sophy: De gör inga PCT-test längre, läste på en hemsida att de visat sig vara missvisande i många fall och inte pålitliga.

Saft och bulle: Berätta inte för kollegorna är mitt råd. Då blir du bara den där det är synd om och antingen skvallrar de om dig bakom din rygg eller så ska alla fråga hur det går hela tiden. "Stackars dig med 3 missfall och så har du ju fyllt 40 också, gud vad stressigt", etc. etc. och diverse andra mer eller mindre smarta kommentarer.  En del lever på andras olycka....Skönt med en fristad på jobbet, man tänker så mycket på det här ändå hela tiden, så det är skönt att kunna prata om annat och tänka på annat någonstans.

Nu hörs vi kring ÄL då jag återkommer med BIM.

Kämpa på därute, har en bra känsla inför denna höst. Pepp, pepp.
    Ja, det är precis så jag oxå tänker. Tack för pepp!
    Håller tumme för att 13 är ditt turnummer!
  • Saftmedbulle
    L Maria skrev 2011-08-11 23:08:05 följande:
    Ha det så trevligt i natt Saftis!
    Jag ligger bara fyra dagar före dig på äl:en - hoppas att vi plussar båda den här månaden och att de stannar!
    Japp! Nu är det VÅR tur, helt klart! Det funkade bra i natt ;) Blir väl en runda till ikväll, även om jag är helt grymt trött.
  • Saftmedbulle
    hoppas på plus skrev 2011-08-12 09:17:04 följande:
    Igår kom tanten... Hade ju lite hopp den här månaden, men tydligen hade jag fel...

Nåja, nu e de dags att ringa å boka tid för utredning...  
    Trist... men kanske bra att ta tag i utredningsfrågan. Vem vet, du kanske plussar efter att du fått tid?
  • Saftmedbulle

Snyggar till listan lite...

{#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Augusti {#emotions_dlg.flower}
    3 -- ViVillHaBarn (3:e försöket, 30 år)
    5 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 juli (försök nr 7)
    11 -- Finlandssvenskan ÄL 28 juli (10:e försöket) 
    13 -- Sophy80 ÄL ca 29/30 juli (försök 14, 6:e m bra simmare, 1:a e spolning) 
    17-- Polarlantis ÄL 3 augusti (förök 2 efter MA, 4 innan)
    18 -- Pingla77 (försök nr 13, Pergomånad)
    19 -- MariaF79, äl ca 7 augusti (försök nr 10, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    19 -- Essalady ÄL 5 aug (11:e försöket)
    28 --Saftochbulle ÄL 14 augusti (11:e försöket, tre MF tidigare)

{#emotions_dlg.flower} September {#emotions_dlg.flower}
    1 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 30 år)
    3 -- Jezza80 (försök nr 8 ÄL ca 21/8)
    4-- Smiley
    6 -- Annelie77 ÄL ca 20 augusti (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök)
    7 ca -- Prodigy79 (14:e försöket)
    8-- DubbelA, ÄL 24 augusti (försök 11)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marsflickan: BF 29 februari (2:a försöket) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Kiyona: BF 18 april 2012 (försök nummer 7, X 2009, MF 12/5)

• Saftmedbulle
    Kekke skrev 2011-08-13 11:12:14 följande:
    En kvinna stod naken framför sovrumsspegeln. Hon var inte glad åt vad hon såg och sade till sin make:
    "Jag känner mig förfärlig. Jag ser gammal, fet och ful ut.Jag skulle
    verkligen behöva en komplimang från dig..."
    Svaret blev: "Du har perfekt syn."
    Undrade just vart du tagit vägen... Hoppas allt funkar bra!
  • Saftmedbulle
    L Maria skrev 2011-08-13 13:06:40 följande:
    Haha, var får du allt ifrån...?

Stockholmsveckan är aktiv, så aktiv att man inte orkar mer sen... Ja det är inte utan att man håller tummarna för att detta var sista gången det var schemalagt!
    Ha, ha... samma här, Maria!

ÄL på gång och vi jobbar på (se Marias inlägg...) . Utredning har startat (har ju haft tre missfall) och jag har tagit massa tester och maken ska testas nästa vecka. Men... vi hoppas på plus igen och att det går vägen den här gången.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet