• Ramborg

Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)

Kan någon förklara varför normala regler inte verkar gälla för hantverkare?

Om jag har ett möte med en kund och blir fem minuter sen, ursäktar jag mig för att kunden fått vänta. Om jag skulle råka bli mer än fem minuter sen ringer jag och ber om ursäkt och talar om när jag beräknas vara framme (tågförsening, förovit, vad det nu kan vara.) Framför allt blir jag väldigt sällan sen till kundmöten. Dels för att jag vill ha nöjda kunder och dels för att chefen skulle kicka ut mig om jag inte beter mig OK mot kunderna. 

Men dessa normala regler verkar inte gälla för hantverkare. Verkar inte spela någon roll om det är snickare, elektriker, rörmokare, målare eller vad det är.

"Jag kommer tisdag mellan klockan 7 och halv 8". OK, man förvarnar på jobbet att man blir lite sen, man bokar inga egna kundmöten före tio. Man förbereder extranyckeln till hantverkaren, instruktionerna han behöver, etc.
    Kommer han? Neeeejdå. Om man har tur, trillar han in vid niosnåret. Men vad faaan.... jag har ett jobb att sköta. Jag kan inte ta semester hela dagen bara för att sitta och förihelvete VÄNTA.

"Jag ringer på onsdag."
    Ringer han? Gissa. Du får ringa och söka honom. Femton gånger.

"Jag jobbar med ditt xxx denna veckan."
    Man råkar vara hemma förkyld på torsdagen. Syns någon hantverkare? Oh nej. varför trodde du det. Har du tur fortsätter han med ditt projekt nästa vecka. Eller nästa. Att ni har kaos i huset pga hantverksarbetet rör ju inte hantverkaren. 

"Jag lägger ner xx timmar, motsvarande två veckors heldagar". man råkar komma hem tidigare från jobbet en av dessa dagar. Syns någon hantverkare? Nejnej. Trodde du han jobbade med ditt projekt under tid som han tar betalt för? Skojaru?

Arga snickaren, jag kan tala om för dig varför folk inte tar in hantverkare: DET ÄR INTE FÖR PENGARNA (jo lite förstås, men det är inte huvudskälet.)

Det är för att hantverkare behandlar privatkunder som SKIT.

• Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)
  • Pix Maniac
    Alcarinque skrev 2010-09-05 18:45:37 följande:
    Nu nämner ju TS en rad orsaker som inte är ok, givetvis (!), men det finns ju ibland andra faktorer som gör att ett arbete blir försenat. Som t.ex. när beställt material måste reklameras pga av fel och liknande. Och vips så kan man ju stå i en situation som inte är rolig för varken kund eller hantverkare, men lösas måste den ju. Sen finns det ju också en hel del spännande människor som ändrar sig 15 gånger under arbetsgången vilket inte heller funkar så bra
    Men problemet tycker jag är att man aldrig informeras om orsaker till försenade arbeten och annat. Det är inte så svårt att ringa ett kort samtal och förklara varför man inte behagar dyka upp.
  • Alcarinque
    Themis skrev 2010-09-05 18:46:36 följande:
    Alcarinque: Det svåra verkar vara att överhuvudtaget komma så långt som att få anlita en hantverkare...
    Ja det har jag förstått och det är synd! För det är ju då folk råkar ut för de som är helt värdelösa Men det är väl kanske så att de som är något att ha ofta är bokade långt fram i tiden och kanske vill man som kund ha sitt (t.ex) badrum gjort det närmsta halvåret i alla fall? Och kvar finns de som inte är uppbokade och i många fall också billigare?
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Alcarinque
    Pix Maniac skrev 2010-09-05 18:48:51 följande:
    Men problemet tycker jag är att man aldrig informeras om orsaker till försenade arbeten och annat. Det är inte så svårt att ringa ett kort samtal och förklara varför man inte behagar dyka upp.
    Nej det är ju givetvis aldrig ok, men det har jag inte sagt heller Självklart ska man ju få den informationen.
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • MikuAndSaraLi

Måste bara hålla med.
    Tror inte ALLA är så - men dom flesta, antagligen. Speciellt dom som jobbar länge och tröttnat.

• Jezamine
    MikuAndSaraLi skrev 2010-09-05 18:58:04 följande:
    Måste bara hålla med.
    Tror inte ALLA är så - men dom flesta, antagligen. Speciellt dom som jobbar länge och tröttnat.
    .Tur du sade a n t a g l i g e n.För att du inte har rätt står helt klart
    Avstängd tills vidare
  • Jojile
    Themis skrev 2010-09-05 18:43:25 följande:
    Alcarinque: Den senaste hantverkaren som hade utmärkta referenser sökte jag utan framgång i sex veckor. Då hade jag ändå fått personlig rek till honom av en som kände honom och han hade typ sagt när han träffade på min kollega på stan att "oj ja jag jag borde kanske ringt upp dom nån gång..."

Så helrenovering av två badrum var uppenbarligen inte tillräckligt intressant för honom att lyfta luren för.
    Jag lever med en snickare, som absolut inte kan ha varit hemma hos er någon gång! :) 
    Någon skrev om att dom alltid jobbar med telefonen i örat. Många snickare är egna företagare, och det är genom telefonen som dom beställer, bokar nya kunder, kollar med kollegor o.s.v.

Bimsan: Jag vet att min karl blir rek till folk ganska ofta. Men han har inte tid. Det handlar inte om att det är intressant. Den hantverkaren som du ville ha kanske inte hade tid med dina badrum för att han hade 30 andra badrum att fixa.
    Hade han tackat ja till att göra ett jobb hos dig hade han antagligen tagit lång tid på sig, vilket hade gjort dig jä*ligt sur det också.

Passa tiden, jag vet inte. Självklart tycker jag att man ringer om någon väntar på en. Absolut, oavsett vad man jobbar med, och jag känner ingen hantverkare som inte skulle göra det.
    Sen är väl inte hantverkare (snickare menar jag nu) riktigt ett 8-17 jobb? Man lämnar väl en offert på si och så många timmar som jobbet kommer ta, och sedan hur detta fördelas är väl egentligen skitsamma?
    Har man däremot kommit fram till en deadline tillsammans får man se till att försöka hålla den, och om man inte hinner så får man förklara varför i tid.

min kille blev utskälld nyligen av en kund. Han hade inte hunnit bli klar i tid och kunden fick flytta in på en byggarbetsplats. Kunden ville inte betala och si och så. Men det visade sig att det inte ens hade med min sambo att göra. Kunden skulle köpa in delar och varor (köksvaror), vilket inte var gjort. Då är det svårt att göra klart ett jobb i tid.  
  • Themis

Jojile: Men vi var ute ett halvår i förväg och sa att utförandetiden inte spelade nån större roll eftersom vi har tillgång till annat boende.

Kan man ha det lyxigare än så liksom- det är fan ingen som frågar mig på jobbet om jag har tid att ha en extra arbetstopp på 140% i november...

• Coursell
    Jojile skrev 2010-09-05 19:08:35 följande:
    Jag lever med en snickare, som absolut inte kan ha varit hemma hos er någon gång! :) 
    Någon skrev om att dom alltid jobbar med telefonen i örat. Många snickare är egna företagare, och det är genom telefonen som dom beställer, bokar nya kunder, kollar med kollegor o.s.v.

Bimsan: Jag vet att min karl blir rek till folk ganska ofta. Men han har inte tid. Det handlar inte om att det är intressant. Den hantverkaren som du ville ha kanske inte hade tid med dina badrum för att han hade 30 andra badrum att fixa.
    Hade han tackat ja till att göra ett jobb hos dig hade han antagligen tagit lång tid på sig, vilket hade gjort dig jä*ligt sur det också.

Passa tiden, jag vet inte. Självklart tycker jag att man ringer om någon väntar på en. Absolut, oavsett vad man jobbar med, och jag känner ingen hantverkare som inte skulle göra det.
    Sen är väl inte hantverkare (snickare menar jag nu) riktigt ett 8-17 jobb? Man lämnar väl en offert på si och så många timmar som jobbet kommer ta, och sedan hur detta fördelas är väl egentligen skitsamma?
    Har man däremot kommit fram till en deadline tillsammans får man se till att försöka hålla den, och om man inte hinner så får man förklara varför i tid.

min kille blev utskälld nyligen av en kund. Han hade inte hunnit bli klar i tid och kunden fick flytta in på en byggarbetsplats. Kunden ville inte betala och si och så. Men det visade sig att det inte ens hade med min sambo att göra. Kunden skulle köpa in delar och varor (köksvaror), vilket inte var gjort. Då är det svårt att göra klart ett jobb i tid.  
    Håller med dig fullständigt. Lever också med en egenföretagande snickare och här gäller det att boka minst ett halvår framåt! Och ALLA hantverkare beter sig faktiskt inte så där.
    Ungefär som med fuskbyggarna, alla andra blir misstrodda pga såna program, varför görs inga program om de skötsamma
  • sara1981

Men detta arbetet var ju inbokat och sedan struntade han bara i det.
    Som jag förstod iaf?

• CarGus

Jag får uppfattningen att det är jävligt oseriösa hantverkare du fått tag på!!

Det första jag undrar över är om det är en "liten" firma du anlitat? Oftast har dom med enskild firma många jobb samtidigt och därför gör han som han gör, kommer inte när han lovat osv. Eftersom dom har så många kunder så bryr dom sej inte om "lilla du" gnäller på honom, då åker han till en annan och jobbar istället och tar ditt när han har tid över. Så vet jag att det är många som gör eftersom jag själv är i den branchen. Jag säger inte att jag tycker att det är ok på något vis, jag talar bara om hur det kan vara i vissa fall. Kollade du upp referenser osv om firman innan du anlitade dom?

Är det en "större" firma så kan det bli att snickarnas chef skickar dom på annat jobb, även om dom skulle till dej den dagen. Då ska ju snickarnas chef höra av sej till dej, men ofta blir det inte så. Och snickarna struntar i att höra av sej till dej för att det inte är deras upgift. Boka in ett möte med chefen och prata med honom. Frår du inte tag på honom så hör av dej till chefen ovanför honom.

Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)