• Ramborg

Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)

Kan någon förklara varför normala regler inte verkar gälla för hantverkare?

Om jag har ett möte med en kund och blir fem minuter sen, ursäktar jag mig för att kunden fått vänta. Om jag skulle råka bli mer än fem minuter sen ringer jag och ber om ursäkt och talar om när jag beräknas vara framme (tågförsening, förovit, vad det nu kan vara.) Framför allt blir jag väldigt sällan sen till kundmöten. Dels för att jag vill ha nöjda kunder och dels för att chefen skulle kicka ut mig om jag inte beter mig OK mot kunderna. 

Men dessa normala regler verkar inte gälla för hantverkare. Verkar inte spela någon roll om det är snickare, elektriker, rörmokare, målare eller vad det är.

"Jag kommer tisdag mellan klockan 7 och halv 8". OK, man förvarnar på jobbet att man blir lite sen, man bokar inga egna kundmöten före tio. Man förbereder extranyckeln till hantverkaren, instruktionerna han behöver, etc.
    Kommer han? Neeeejdå. Om man har tur, trillar han in vid niosnåret. Men vad faaan.... jag har ett jobb att sköta. Jag kan inte ta semester hela dagen bara för att sitta och förihelvete VÄNTA.

"Jag ringer på onsdag."
    Ringer han? Gissa. Du får ringa och söka honom. Femton gånger.

"Jag jobbar med ditt xxx denna veckan."
    Man råkar vara hemma förkyld på torsdagen. Syns någon hantverkare? Oh nej. varför trodde du det. Har du tur fortsätter han med ditt projekt nästa vecka. Eller nästa. Att ni har kaos i huset pga hantverksarbetet rör ju inte hantverkaren. 

"Jag lägger ner xx timmar, motsvarande två veckors heldagar". man råkar komma hem tidigare från jobbet en av dessa dagar. Syns någon hantverkare? Nejnej. Trodde du han jobbade med ditt projekt under tid som han tar betalt för? Skojaru?

Arga snickaren, jag kan tala om för dig varför folk inte tar in hantverkare: DET ÄR INTE FÖR PENGARNA (jo lite förstås, men det är inte huvudskälet.)

Det är för att hantverkare behandlar privatkunder som SKIT.

• Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)
  • Rani

Om jag får vara lite OT:

Jag bor i hyres och anlitar därför inte så många hantverkare själv. Men det händer ju att hyresvärden tar in någon som ska installera kabel-TV/kolla fukten/sota eller vad det nu kan vara. Och det som har slagit mig är att de aldrig kan ge en tidsangivelse för när de ska komma utan säger kort och gott vilken dag de kommer. Jag fattar att man inte kan säga exakt kl 13.30, men de måste ju kunna säga om de kommer förmiddag eller eftermiddag? De måste ju ha någon slags planering för i vilken ordning de utför jobb när de tar hela hus på samma gång? De måste ju själva ha gjort en beräkning för hur lång tid det ska ta?

Där jag bor finns ingen huvudnyckel, så de kan inte ta sig in själva. Om man inte kan vara hemma så måste man lämna en nyckel till förvaltaren innan. Därför underlättar det ju underlättat att veta ungefär när de tänker dyka upp. T ex en gångskulle det komma ett gång och sätta in nya kontakter till bredbandet. Bara dag var angivet. Vi hade inte lämnat någon nyckel den gången. Jag skulle börja jobba kl 15 och tänkte därför att de nog skulle hinna komma innan dess. Då dyker de upp kl halv åtta på morgonen och ringer på. De måste ju ha vetat att de skulle börja med vårt hus på morgonen, så varför kunde de inte skrivit det?

• Alcarinque
    Jojile skrev 2010-09-05 19:08:35 följande:
    Jag lever med en snickare, som absolut inte kan ha varit hemma hos er någon gång! :) 
    Någon skrev om att dom alltid jobbar med telefonen i örat. Många snickare är egna företagare, och det är genom telefonen som dom beställer, bokar nya kunder, kollar med kollegor o.s.v.
    Coursell skrev 2010-09-05 19:17:26 följande:
    Håller med dig fullständigt. Lever också med en egenföretagande snickare och här gäller det att boka minst ett halvår framåt! Och ALLA hantverkare beter sig faktiskt inte så där.
    Ungefär som med fuskbyggarna, alla andra blir misstrodda pga såna program, varför görs inga program om de skötsamma
    Samma här. Lever också med egenföretagande snickare
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Ramborg

Jag förstår väl att det kan dyka upp saker. Och att det kan vara fel på material, chefen skickar iväg dem etc etc.

Men varför är min tid inget värt för dem? Mina kunder på jobbet är mer värda än jag för min chef, känns det iaf, hehe. Administratören hade dabbat sig och bokat in mig en fredag kväll / sen em utan att tala om det för mig, när jag hade bokat en privat grej för jag trodde inte jag hade några möten. Men när kunden stod i dörren var det bara att le och se glad ut och i smyg dra iväg ett SMS till kompisen att jag blir några timmar sen, det hände en grej på jobbet. För kunden kommer alltid i första rummet.

Men när jag själv sitter och väntar och är på väg till jobbet, och har en inbokad tid med snickaren/målaren/ etc. Och det är han själv som bokat in det med mig. Och det är hans första bokning på dagen (mellan 7 och halv 8 är förhoppningsvis hans försrta möte för dagen).

HUR kan det vara OK att komma när klockan är över åtta utan att ringa, utan att på något sätt skämmas eller be om ursäkt? Det är den där bristande respekten för att andra har saker att göra som inte involverar hantverkaren, som jag tycker är så konstigt. Inte egentligen att det kan komma saker emellan så att jobben blir försenade etc. När jag själv sliter som ett djur för att hålla vad jag lovar på jobbet. Och vad andra lovar för min räkning.

Och ja, de flesta har väl varit små firmor. Det är bara småfirmor som tar sig an små jobb som att renovera hus åt privatpersoner.

• Alcarinque
    Ramborg skrev 2010-09-05 20:25:59 följande:
    Jag förstår väl att det kan dyka upp saker. Och att det kan vara fel på material, chefen skickar iväg dem etc etc.

Men varför är min tid inget värt för dem? Mina kunder på jobbet är mer värda än jag för min chef, känns det iaf, hehe. Administratören hade dabbat sig och bokat in mig en fredag kväll / sen em utan att tala om det för mig, när jag hade bokat en privat grej för jag trodde inte jag hade några möten. Men när kunden stod i dörren var det bara att le och se glad ut och i smyg dra iväg ett SMS till kompisen att jag blir några timmar sen, det hände en grej på jobbet. För kunden kommer alltid i första rummet.

Men när jag själv sitter och väntar och är på väg till jobbet, och har en inbokad tid med snickaren/målaren/ etc. Och det är han själv som bokat in det med mig. Och det är hans första bokning på dagen (mellan 7 och halv 8 är förhoppningsvis hans försrta möte för dagen).

HUR kan det vara OK att komma när klockan är över åtta utan att ringa, utan att på något sätt skämmas eller be om ursäkt? Det är den där bristande respekten för att andra har saker att göra som inte involverar hantverkaren, som jag tycker är så konstigt. Inte egentligen att det kan komma saker emellan så att jobben blir försenade etc. När jag själv sliter som ett djur för att hålla vad jag lovar på jobbet. Och vad andra lovar för min räkning.

Och ja, de flesta har väl varit små firmor. Det är bara småfirmor som tar sig an små jobb som att renovera hus åt privatpersoner.
    Jag vet faktiskt inte. Jag har inget bra svar på det. Tyvärr finns det väl skitstövlar i alla yrken. Jag fattar att det känns skittrist och tycker inte heller att det är ok. Frågan är väl om det finns nåt bra svar på det alls? Och visst finns de problemen. Och det är trist. Speciellt för de som faktiskt sköter sina jobb och de som jobbar 60-70 timmar i veckan för att få ihop allt, blir uppringda på kvällar, helger och semesterar av kunder, och som verkligen vill att allt ska gå till på ett riktigt sätt. Jag fattar faktiskt inte alls hur de andra kan få sina firmor att gå ihop med den arbetsmoralen. Men det kanske beror på att det faktiskt ofta är svårt att få tag i/tid hos de som är bra och då får de andra jobben i stället.
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • CarGus
    Ramborg skrev 2010-09-05 20:25:59 följande:

Nej, det är inte bara småfirmor som renoverar åt privatpersoner. Jag jobbar själv på en störr firma och har vart hos privatpersoner x antal gånger. Som sagt så tycker jag att du ska ta upp ditt problem med den ansvarige och berätta att du inte accepterar att hantverkarna håller på som dom gör. Jag själv tycker att det är helt fel att dom behandlar dej som kund på det sättet dom gör! Det är ändå firman som förlorar på det i längden.
  • Ramborg
    Themis skrev 2010-09-05 18:43:25 följande:
    Alcarinque: Den senaste hantverkaren som hade utmärkta referenser sökte jag utan framgång i sex veckor. Då hade jag ändå fått personlig rek till honom av en som kände honom och han hade typ sagt när han träffade på min kollega på stan att "oj ja jag jag borde kanske ringt upp dom nån gång..."

Så helrenovering av två badrum var uppenbarligen inte tillräckligt intressant för honom att lyfta luren för.
    Han kunde ju lyft luren och sagt "tyvärr, jag är fullbokad. Om du ringer i november så får vi se om jag har bättre tid då, men jag lovar inget." Eller skickat ett SMS. Eller haft som sitt autosvar på mobilen "Hej det är XX, jag kan inte svara nu. Om du är ny kund: Tack för att du ringer men jag har fullt nu, kan inte ta nya kunder. Har du annat ärende så tala in ett meddelande." Sånt går att lösa om man har någon som helst respekt för andra människor.

Jag hoppas Carolina har rätt och man kan få ett större företag även fast man är privatperson. Får väl göra ett försök till med det. För småfirmorna är jag så trött på. Funderar nästan på att börja mickla själv här i huset fast jag är så o-händig, och fast jag har råd att anlita hantverkare. Och det är bara av desperation över att det inte verkar gå att få tag på folk som gör vad dom säger.

Bra för samhällsekonomin? ROT-avdrag eller ej, det går inte att ha det så här. 
  • Coursell
    CarGus skrev 2010-09-05 19:24:28 följande:
    Jag får uppfattningen att det är jävligt oseriösa hantverkare du fått tag på!!

Det första jag undrar över är om det är en "liten" firma du anlitat? Oftast har dom med enskild firma många jobb samtidigt och därför gör han som han gör, kommer inte när han lovat osv. Eftersom dom har så många kunder så bryr dom sej inte om "lilla du" gnäller på honom, då åker han till en annan och jobbar istället och tar ditt när han har tid över. Så vet jag att det är många som gör eftersom jag själv är i den branchen. Jag säger inte att jag tycker att det är ok på något vis, jag talar bara om hur det kan vara i vissa fall. Kollade du upp referenser osv om firman innan du anlitade dom?

Är det en "större" firma så kan det bli att snickarnas chef skickar dom på annat jobb, även om dom skulle till dej den dagen. Då ska ju snickarnas chef höra av sej till dej, men ofta blir det inte så. Och snickarna struntar i att höra av sej till dej för att det inte är deras upgift. Boka in ett möte med chefen och prata med honom. Frår du inte tag på honom så hör av dej till chefen ovanför honom.
    Så olika uppfattningar man kan ha, jag har uppfattningen att den lilla firman sköter sig bättre än de större Men det kanske är lite olika på var man bor.
  • HASP

Jag har bara anlitat hantverkare en gång, och det funkade prima! Det var en mattläggare som lade matta i våran trappa. Supertrevlig kille som först kom och kollade trappan och mätte lite och så, nån dag senare hade han kommit och lämnat jättemånga mattprover till oss som vi fick välja bland och när vi bestämt oss bokade han in en dag som han skulle komma och göra jobbet. Han kom den dagen han skulle och fixade jobbet på några timmar. Sen fick vi en faktura på exakt det beloppet han sagt att det skulle kosta. Så jag är jättenöjd och gillar verkligen killen skarpt!

Tänkte bara ge ett exempel på att det faktiskt visst kan funka bra också =)

• ZZeebra

Oftast är det chefen som skickar dom på olika jobb, har en sambo som arbetar som målare och han blir ofta runtskickad, kanske 3 olika ställen på samma dag och det är då inte hans ansvar utan chefens att meddela kunden.
     sen är det kanske också  beroende på vädret, spec när det har varit en regnig period som det har varit det senaste så har firman kanske massa utejobb som de måste få färdigt . men jag hade också varit irriterad om jag inte fått någon information om när dom kommer och varför dom inte dykt upp  :) så jag förstår dig Ts

• CarGus
    Coursell skrev 2010-09-06 19:11:15 följande:
    Så olika uppfattningar man kan ha, jag har uppfattningen att den lilla firman sköter sig bättre än de större Men det kanske är lite olika på var man bor.
    Det beror aldeles på vilken firma det gäller. Oftast sköter sej snickare med enskild firma eftersom dom "lever" på kundernas referenser. Är man en duktig snickare så sprider sej det snabt, likaså om man är en dålig snickare.
    Samma gäller större firmor, men där spelar det mindre roll vad privatpersoner tycker om dom eftersom större firmor oftast har större byggen de satsar sina kort på. Så dom får jobb oavsett eftersom det oftast är kommunen, bostadsrättsföreningar, större företag osv som är deras kund. Därför kan det uppfattas som att enskilda firmor är mer måna om sina kunder.
    På den firman jag jobbar på tex. så gör man ett bra och ordentligt jobb efter ritningar och tidsplan oavsett om det gäller privatperson eller inte, så man kan ju inte säga att det bara är småfirmor som sköter sej. :)
  • Catti41

Heh. Efter vår senaste "nära hantverkare-upplevelse" så brukar sambon hota med att när han tröttnar på sitt vanliga jobb (som IT-konsult, en extremt kundtillvänd bransch) så ska han starta entreprenadbolag och knyta till sig hantverkare och hela affärsidén ska bygga på att man har goda kundrelationer....

:)

• Ramborg

CarolinaN, du skulle inte vilja inboxa mig så jag får veta vad firman heter där du jobbar? Har fått tips på en ny snickare ("Bosse, han är bra") men det känns rätt likt förra firman, han som dumpade mej, alltså liten enmans. Skulle vilja prova kontakta ett lite större företag.

• A7411

Jag fattar inte varför hantverkare är så pigga på att komma hem för att kunna ge en offert, sedan skickar de aldrig någon offert! Man ringer och påminner, då säger de att den kommer snart. Jag hade en rörfirma hemma i november 2009 som skulle ge mig en offert på värmepump. Jag har fortfarande inte fått den. Har både ringt och mailat och de lovade att den skulle komma. Jag gav upp i april i år och gav jobbet till en firma som var mer kundvänlig.

Om de inte har tid med fler jobb kan de väl säga det direkt? Då slipper man som kund vänta på en offert som aldrig dyker upp. De slösar ju sin egen tid också när de kommer på besök och tvingas ta emot en massa telefonsamtal om offerten som de aldrig skickar.....

• CarGus
    Ramborg skrev 2010-09-07 07:37:13 följande:
    CarolinaN, du skulle inte vilja inboxa mig så jag får veta vad firman heter där du jobbar? Har fått tips på en ny snickare ("Bosse, han är bra") men det känns rätt likt förra firman, han som dumpade mej, alltså liten enmans. Skulle vilja prova kontakta ett lite större företag.
    Jag jobbar på peab :) Men det du ska göra är att ringa runt till olika firmor och prata med dom och eventuellt träffa dom personligen. Då brukar man få en bild på hur kundvänliga dom är. Be om referenser också och ring runt till folk som har haft firman hemma hos sej. Tycker absolut du ska börja spana efter en annan firma än den du har nu om du inte är nöjd. Kolla upp vad som står i erat avtal bara så att det inte blir sånt tjafs. Är det uppenbart att dom har brytit mot avtalet så är det nog inga problem. Hoppas det löser sej i vilket fall som helst :)
Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)