Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)
Kan någon förklara varför normala regler inte verkar gälla för hantverkare?
Om jag har ett möte med en kund och blir fem minuter sen, ursäktar jag mig för att kunden fått vänta. Om jag skulle råka bli mer än fem minuter sen ringer jag och ber om ursäkt och talar om när jag beräknas vara framme (tågförsening, förovit, vad det nu kan vara.) Framför allt blir jag väldigt sällan sen till kundmöten. Dels för att jag vill ha nöjda kunder och dels för att chefen skulle kicka ut mig om jag inte beter mig OK mot kunderna.
Men dessa normala regler verkar inte gälla för hantverkare. Verkar inte spela någon roll om det är snickare, elektriker, rörmokare, målare eller vad det är.
"Jag kommer tisdag mellan klockan 7 och halv 8". OK, man förvarnar på jobbet att man blir lite sen, man bokar inga egna kundmöten före tio. Man förbereder extranyckeln till hantverkaren, instruktionerna han behöver, etc.
Kommer han? Neeeejdå. Om man har tur, trillar han in vid niosnåret. Men vad faaan.... jag har ett jobb att sköta. Jag kan inte ta semester hela dagen bara för att sitta och förihelvete VÄNTA.
"Jag ringer på onsdag."
Ringer han? Gissa. Du får ringa och söka honom. Femton gånger.
"Jag jobbar med ditt xxx denna veckan."
Man råkar vara hemma förkyld på torsdagen. Syns någon hantverkare? Oh nej. varför trodde du det. Har du tur fortsätter han med ditt projekt nästa vecka. Eller nästa. Att ni har kaos i huset pga hantverksarbetet rör ju inte hantverkaren.
"Jag lägger ner xx timmar, motsvarande två veckors heldagar". man råkar komma hem tidigare från jobbet en av dessa dagar. Syns någon hantverkare? Nejnej. Trodde du han jobbade med ditt projekt under tid som han tar betalt för? Skojaru?
Arga snickaren, jag kan tala om för dig varför folk inte tar in hantverkare: DET ÄR INTE FÖR PENGARNA (jo lite förstås, men det är inte huvudskälet.)
Det är för att hantverkare behandlar privatkunder som SKIT.