• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

marieh och ni andra: Hur är det?

Idag har jag varit på hysteroskopi, livmodersundersökning. Efter fyra missfall har jag ännu inte blivit erbjuden det utan det var först efter att jag fått en massa info här på fl som jag bad om det. Inga problem, jag har fått det mesta jag bett om, men problemet är att man själv måste komma med initiativet! Fragmin och prednisolon har jag blivit erbjuden men många andra tester och just denna undersökning hade inte hänt annars.

För vad hände, jo läkaren hittar sammanväxter mellan fram- och baksidan av livmodern. Detta kan mycket väl förklara missfallen! Ok, där ändrades förutsättningarna igen... Frågan är när det uppkom, enligt läkaren kunde både förlossning (1) och missfall (4) ha orsakat detta. Men inte kan väl läkare göra skrapningar utan att upptäcka det? I så fall måste det ha hänt efter andra missfallet och då hade jag ju i alla fall två missfall beroende på andra faktorer. Suck. Om sex veckor ska det kollas att det inte läker ihop fel igen. Jag får fråga mer då.

Men visst är det mest positivt att ett fel faktiskt hittats och förhoppningsvis åtgärdats.

Kramar till alla kämpande!

• Annica P

marieh: stort lycka till med din nya kontakt! Har du lagt ner operationen så länge? Låter bra att ta hand om sin kropp på alla sätt, det mår du ju bättre av oavsett vad som händer. Jag har också börjat på nytt spår vad gäller kost, medan motion få ligga på en låg nivå tills operationerna är klara.

Trodde jag hade ÄL i veckan nu innan hysteroskopin, men det var tydligen en svampinfektion... Har mig veterligen aldrig haft det innan. Kan det bero på alla mediciner?

Ha det bra!

• Annica P

Grattis timoa! Plus, vad härligt. Håller tummarna hårt för att det ska gå bra, men förstår alla tankar du har väldigt väl. När blir det vul?

Tack för ett hoppingivande inlägg mlan! Jag har också 4 MA efter barn, så hoppas på att det kan gå som för dig.

Annars väntar jag på en andra livmoderundersökning den 22/11. Om det visar sig att de opererade sammanväxterna läkt rätt får vi testa igen.

• Annica P

Nej timoa, vilket elände! Hoppades sååå att det skulle gå bra. Beklagar och kramar.

Hejar vidare på Satchel! Vi måste få lite ljusglimtar.

Lycka till marieh!

• Annica P

Jessie: välkommen hit! Beklagar att du behöver det, men det känns mycket bättre med sällskap i den situation vi befinner oss i. Hur gick det idag?

Angående din fråga ser jag att du redan blivit hänvisad till denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html. Jag har fått massor av information här för att kunna bemöta sjukvården. Jag/vi har gjort en utredning och jag kan inte detaljerna, men t ex testas blodets koagulering (blodproppsrisk), sköldkörtelns funktion, antikroppar i blodet och kromosomproblem. Jag fick även med spermieprov på egen begäran. Sedan ska det göras en livmoderundersökning. Den hoppades över i mitt fall och när jag nu efter fjärde missfallet hade fått reda på detta och krävde det, hittades en sammanväxt livmoder. Har även medicinerat med div blodförtunnande, hormoner och kortison. I tråden ovan, och systertråden med behandlingsinformation, finns många exempel på personer som lyckats få barn efter varierande antal missfall. Stor kram till dig!

marieh: håller tummarna hårt, jag är inte heller någon siffernisse... Jag hoppas få mer svar runt sammanväxningar och allt annat i morgon. Då ska vi träffa landstingets mest erfarne läkare på området och jag försöker få ihop allt jag lärt mig här på fl om orsaker, mediciner osv. Hoppas på ett lyckat möte. Operationsläkaren sa att livmoderproblemen kunde uppkomma i samband med förlossning eller missfall. Min fråga är mest om skrapningarna är orsaken... Ja, vi får se.

• Annica P

Idag fick vi vårt möte med läkaren och det blev mest ett "jaha"... "Utredningen har skötts bra och visar inget speciellt" (mer än något högt TSH en gång, kardiolipinantikroppar en gång och sammanväxningar i livmodern efter att jag propsat på hysteroskopi). Sammanväxningarna har troligtvis uppstått vid mina två skrapningar och vid en skrapning upptäcker de inte sammanväxningar som redan finns.

Slutsats: det bara råkar vara så att just dessa ägg och spermier som träffats dessa fyra gånger inte varit livsdugliga. Slemhinnan mättes till 8,5 mm (ätit progynon) och det skulle också vara ok. Jag tycker nämligen att mensen är väldigt sparsam. Vid ny graviditet medicinering med trombyl, fragmin, progesteron och prednisolon. Dock ingen medicinering med annat än trombyl förrän vid plus. Just detta är jag tveksam till, det verkar som många medicinerat från ÄL eller ännu tidigare. Min vanliga läkare tyckte det var ok med Fragmin före plus.

Inte för att jag hade stora förhoppningar, men att femton gånger få höra hur stora chanser vi fortfarande har utan att något nytt tillkommer hjälper inte stort. Känner mig rätt ok, men visst är det tröstlöst ibland. Väntar nu på hysteroskopi nr 2 den 22/11. Ok eller ny operation?

Tiden går och åldern späder på problemet. Han berättade att vid ivf-befruktningar kan så stor del som 70% av de befruktade äggen vara livsodugliga. Detta skulle alltså vara orsaken, men ändå är våra chanser "mycket goda". Trot den som vill Rynkar på näsan. Nu blev jag depp när jag sammanfattade dagen...

• Annica P

Tack marieh! Vad skönt att du hittade någon vettig att prata med och får stöd för det du känner är rätt. Hoppas att du hittat rätt recept nu!

• Annica P

Vad händer med er i tråden? En vecka har gått marieh, hur går det?

Jag har gjort livmoderoperation nr 2 och det såg bättre ut än förra gången. Äter nu progynon i ytterligare tre veckor och i slutet provera parallellt i 10 dagar för att bygga upp slemhinnan och förhoppningsvis få en ordentlig mens. Sedan skall det bara vara att vänta på normala cykler. Vi ska testa pergotime varannan månad. Inga stora förhoppningar, men visst kan vi testa.

• Annica P

Tack marieh. Modig vet jag inte, men dödligt envis ;) Kanske skulle det kunna ge utdelning till slut.

Ja, det är ett svårt val du har. Jag fyller 38 strax efter nyår, så visst flåsar tiden en i nacken, även om folk fått barn mycket senare än så. Stort lycka till den här gången!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?