• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • che71
    Haja skrev 2014-03-26 12:21:54 följande:
    Mardrömmen fortsätter. Idag i v. 16 konstaterades att fostret hade dött. Förra veckan slog hjärtat så fint, nu var allt bara stilla. I övermorgon ska jag in på min tredje cytotecbehandling och troligtvis min fjärde skrapning.

Fyra sena missfall varav tre inom ett år, hur överlever man sånt?!
    Nej vad hemskt! Finns inga ord som hjälper.
    Varför drabbas du så?! Har läkarna inga förklaringar...o så sena missfall hela tiden...
    Så fruktansvärt Haja!!
    Tänker på dig o hoppas du tar dig igenom detta o att de sen kan hjälpa dig så det inte händer igen.
    Stor Kram
  • Mamma77

Haja jag finner inga ord, och jag vet att inget man säger hjälper just nu. Efter mina 16 missfall så vet jag tyvärr vad du går igenom. Vad säger läkarna ? Stor kram

• Haja

Che71 och Mamma77, Tack!

De värmande orden från er som själva har gått igenom det här helvetet betyder mycket mer än alla "Usch vad hemskt" från diverse bekanta.

• Mamma77

Haja, ja det är inte många som kan förstå den känslan man får. Tänker på dig! Kram

• Vilaa
    Mardrömmen fortsätter. Idag i v. 16 konstaterades att fostret hade dött. Förra veckan slog hjärtat så fint, nu var allt bara stilla. I övermorgon ska jag in på min tredje cytotecbehandling och troligtvis min fjärde skrapning.

Beklagar jätte mycket  =( Har varit med om samma sak, tror det var vårt 5:de missfall som jag gick på KUB och allt var bra, sen gick veckorna och sen började jag blöda i vecka 15 och då hade hjärtat sluta slå. Gynekologen lugnade mig innan och sa att man får inte missfall så sent men sen blev hon tyst och visade mig bilden av ett helt stilla foster utan hjärta =( Födde ut det 2 dagar senare, en liten liten bebis. Jag överlevde men går på antidepressivt idag och ja, livet känns skit för det mesta.. Tyvärr =(
  • Görling

Man överlever, men det är svårt att tro när man är inne i det. Jag har haft ca 10 missfall varav 3 i vecka 16-20. Alla tre levde i vecka 15 och låg inte under någon särskilt kurva, allt såg finfint ut på extra rutinultraljuden.

Bara ett foster blev obducerat (det upptäcktes på rutinultraljudet i vecka 19) eftersom sjukhuset har en "ny" policy att inte analysera dessa foster då det ofta inte visar något. Bara det känns för jävligt, att sjukvården fullkomligt vänder en ryggen. Det är nu som prover skall tas inte senare, för något vajsing är det i graviditeten. Jag har haft sjukt låga sköldkörtelvärden (TSH) vilket jag funderar över, men läkarna säger att det är normalt, men av vad jag har läst så sjunker tsh mest i början av graviditeten, inte när man är i vecka 15-20. Jag har medicinerat med trombyl och Fragmin. Prednisolon har jag provat, men senaste året har jag "bara haft 2 tidiga missfall, trots intag av prednisolon i små doser, för min läkare vill egentligen inte skriva ut  pred.  Styrkekram till dig, jag vet vad du går igenom, livet är inte rättvist någonstans.
  • Vilaa
    Görling skrev 2014-03-31 21:10:14 följande:
    Man överlever, men det är svårt att tro när man är inne i det. Jag har haft ca 10 missfall varav 3 i vecka 16-20. Alla tre levde i vecka 15 och låg inte under någon särskilt kurva, allt såg finfint ut på extra rutinultraljuden.

Bara ett foster blev obducerat (det upptäcktes på rutinultraljudet i vecka 19) eftersom sjukhuset har en "ny" policy att inte analysera dessa foster då det ofta inte visar något. Bara det känns för jävligt, att sjukvården fullkomligt vänder en ryggen. Det är nu som prover skall tas inte senare, för något vajsing är det i graviditeten. Jag har haft sjukt låga sköldkörtelvärden (TSH) vilket jag funderar över, men läkarna säger att det är normalt, men av vad jag har läst så sjunker tsh mest i början av graviditeten, inte när man är i vecka 15-20. Jag har medicinerat med trombyl och Fragmin. Prednisolon har jag provat, men senaste året har jag "bara haft 2 tidiga missfall, trots intag av prednisolon i små doser, för min läkare vill egentligen inte skriva ut  pred.  Styrkekram till dig, jag vet vad du går igenom, livet är inte rättvist någonstans.
    Och ingen förklaring från sjukvården? =( Ingen gissning alls?? Vilken mardröm!!
  • Saftmedbulle

Åh, nej... Många styrkekramar till dig! Man får tyvärr bara resa sig och kämpa vidare...finns inget annat sätt - men... man FÅR vara ledsen. Pepp!
  • Görling
    Vilaa skrev 2014-04-01 12:11:11 följande:
    Och ingen förklaring från sjukvården? =( Ingen gissning alls?? Vilken mardröm!!
    Nej, det är ingen uppföljning på sån´t här i allmänhet. Unga ointresserade gynekologer, som förklarar det med det vanliga (kromosomfel, naturens sätt att sortera ut odugliga foster osv), men jag har gjort KUB - test med fina resultat, haft regelbunden koll med extra ultraljud som har mätt tillväxten med mera. En  gång analyserades fostret och man hittade ingenting, ingen förklaring alls. Jag har gjort missfallsutredning och hysteroskopi och haft en bra och förstående läkare, men sjukvården lägger inte resurser till det här eftersom de inte vet vad de ska gå på. Immunologispåret som jag själv är inne på fattar inte vår omoderna sjukvård vad det är för något. Jag har ett barn dock och det var en problemfri graviditet. Man undrar vad som gick snett i min kropp då eftersom den lyckades. Att det går åt skogen efter första graviditeten är inte helt ovanligt utifrån immunologi, men man tycker att man borde kunna lura sin kropp en gång till. Hade 4 missfall före mitt barn föddes 2009 och därefter 5 missfall (tre sena och två tidiga). Varför går kroppen så länge med en graviditet om det är fel på fostret? Nej, det där köper jag inte. Nu senast fick jag höra att det kan vara min ålder ( jag var 38 då)! jag har haft missfall sedan jag var 33, år, men då talade man inte om ålder. De gör det lätt för sig.
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?