• Alyssa

Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?

Jag har lite funderingar över era skäl till att inte donera era ägg till de som inte kan få barn i Sverige.

Varför vill ni inte göra detta?

Jag är själv donator och ska donera en andra gång, jag dömer ingen utan vill bara veta varför.

• Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?
  • Mummyfied
    ooOOblubbOOoo skrev 2010-09-08 20:57:36 följande:
    Men oj. Förvånad Skulle du känna likadant om det var du själv som inte kunde få barn utan hjälp? Tycker du lika om adoptioner, eller handlar det om något annat?

Som svar på ts, så donerar jag inte en tredje gång eftersom jag inte riktigt har möjlighet att ta ledigt från mitt arbete för det ändamålet igen. Det är lite synd att man bara kan donera på universitetssjukhus, de finns liksom inte riktigt runt hörnet för mig. Det kanske inte exakt var det svaret du efterfrågar, men det påverkar dock mig just nu i ett beslut att inte donera igen (än på ett tag iaf).
    Nej adoptioner är inte samma sak enligt mig, och hade jag varit ofrivilligt barnlös hade jag absolut adopterat. Då tar man hand om ett barn som redan finns och som behöver föräldrar men inte har några. Jag tycker det är onödigt att skapa en massa nya barn eftersom det inte är helt okomplicerat att ge ifrån sig ett barn med ens egna gener och som kanske vill söka sina rötter en vacker dag.
  • Fru Sveden

Nu handlar i och för sig denna tråden om varför man inte skulle kunna tänka sig att donera ägg, men tänkte ändå inflika varför jag skulle kunna tänka mig att donera ägg om det var så. Jag skulle se det som att jag ev hjälpt någon som inte kan få barn på egen hand att få barn. Ägget skulle ju ändå bara försvunnit när jag hade mens annars så jag skulle inte se det som att mina barn har ett halvsyskon där ute som jag inte vet om utan som att jag bara gett bort något som annars skulle blivit bort "kastat" i alla fall.

Orsaken till denna stånd punkt är även att min man har en lilla syster som kommit till på detta sätt och om det inte vore för att en kvinna donerat sitt ägg hade min mans syster inte funnits och hennes mamma hade aldrig fått barn.

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Mad as snow

Därför att mina biologiska avkommor ska komma från mig och ingen annan.

Ja, det är ett påhopp.
  • CloudBerry 1

Därför att jag vill ha mina barn hos mig.

Om kvinnorna fick en halv miljon för äggen så lär det bli överflöd av donatorer.

• Turran

Jag skulle inte donera ägg eftersom det skulle kännas obehagligt att veta att någonstans finns ett litet barn som är en del av mig, men som jag aldrig får se. Enda undantaget skulle vara om min syster skulle vara barnlös. Då hade jag definitivt övervägd det.

• PennyD

För att jag aldrig hade kunnat sluta undra. Och för att jag inte ens hade kunnat ställa specifika krav på föräldrarna. (Jag som vill att det ska vara kompetensprövning på samtliga blivande föräldrar. )

Ur en välgörenhetssynpunkt faller det på att det faktiskt redan finns föräldralösa barn, i syndafloder.

• chrissandra
    chrissandra skrev 2010-09-09 00:14:35 följande:
    För att jag vill ta hand om mina barn.

Helt enkelt ha min avkomma i mitt hem.
    Inte i mina systrars hem ens.
  • 7 små apor
    Alyssa skrev 2010-09-08 22:47:35 följande:
    Vad bra för dig! jag ställer inte fråga för att få folk att donera, det skulle du sett om du läst tråden. Jag ville ha andras syn på saken för att jag ska bli intervjuad ang donation. That´s it så behåll dina ägg och ditt ben du.
    Varför så agressiv och provocerad?
    Av TS framgår att du har funderingar, vilket du sett om du läst igenom TS en gång till.
    Jag bemötte dina funderingar, vilket du sett om du läst mitt inlägg ordentligt och inte tolkat in en fruktansvärds massa saker.

Hade inte ens tänkt åt tanken att du skulle försöka få andra att donera. Hur resonerade du när du läste mitt inlägg, jag är seriöst nyfiken.

Sist undrar jag vad du eg menade mid din tråd. Ville du ha svar som du kan godkänna eller vill du, som du skrev i TS, ha andras funderingar om varför inte?
Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?