• Alyssa

Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?

Jag har lite funderingar över era skäl till att inte donera era ägg till de som inte kan få barn i Sverige.

Varför vill ni inte göra detta?

Jag är själv donator och ska donera en andra gång, jag dömer ingen utan vill bara veta varför.

• Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?
  • FruNaftra
    MikuAndSaraLi skrev 2010-09-08 22:08:48 följande:
    Dessutom tycker jag att det finns alltför många föräldralösa barn ut i världen som behöver en förälder eller två.
    Varför gå igenom en ägg-donation och sätta ett nytt barn till världen - när det kanske finns ett barn där ute som är just för dej??
    Hade jag kunnat, hade jag adopterat från t.ex Vaggan i Litauen.
    Tja....svaret är väl ganska enkelt - önskan att få biologiska barn är större.
    Jag satt själv och funderade på om jag skulle strunta i IVF och adoptera istället. Jag bestämde mig ganska fort.
  • FruNaftra
    Bedan skrev 2010-09-08 22:09:30 följande:
    I sverige får man inte bra betalt alls, men i england kan man få tiotusentals kronor.
    MMm..sist jag kollade fick man bara några tusenlappar.
    Inget man gör för pengar med andra ord.
  • VirrigaVerna

Jag beundrar de som donerar ägg men det är inte ett alternativ för mig. Jag vill ha koll på mina ägg.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Smultron ett
    NKmamma skrev 2010-09-08 21:52:11 följande:
    Ja men nu handlar det ju om ÄD och rent krasst kan aldrig en äggdonator bli mamma utom rent känslomässigt då som sagt.
    i dina ögon ja. Har du provat att se verkligheten genom någon annans ögon?
    Jag är den som är den!
  • NKmamma
    Bedan skrev 2010-09-08 22:08:40 följande:
    Nej, men fortfarande genetiskt, det är fortfarande ett mödraskap. Det står om genetiskt föräldraskap i föräldrabalken.
    Det är ju inget "verkligt" föräldraskap på det sättet och iom det så har ju faktiskt ett ÄD-barn bara en mamma. 
    Hoppas jag lyckats göra mig förstådd.
  • Alyssa
    Michisen skrev 2010-09-08 21:15:50 följande:
    Till att börja med är jag inte lämplig som äggdonator, då vi har ärftliga sjukdomar i släkten, samt att jag haft en rejält djup och långvarig depression tidigare i mitt liv.

Dessutom är behandlingen tämligen krävande för en äggdonator, hade det varit lika enkelt som för män så hade det varit en annan femma, men hormonbehandlingar med nässpray i två veckor för att trycka ner de egna hormonerna, därefter hormoninjektioner under tio dagar, ultraljud och blodprover och till slut utsugning av ägg låter inte lika skoj som en orgasm och sen är det klart, så att säga. Biverkningar som svettningar, vallningar och magsvullnad tillika - även om de går över efter avslutad behandling så känns det inte som en simpel procedur.

Om de på något sätt kunde lösa den medicinska biten av behandlingen så att den blir enklare för äggdonatorn så skulle jag kunna överväga saken, fast som sagt, jag är inte någon lämplig donator av andra orsaker.

Men som det är idag så är jag faktiskt så egoistisk att jag inte vill genomgå den behandlingen. Det räcker med att jag ger blod och donerar resten av eventuellt användbarhet efter döden.

För övrigt så har min make invändningar mot äggdonation också, då han inte vill att det ska finnas okända halvsyskon till våra barn. Det är hans känsla och vilja i saken.
    Fast biverkningarna är inget garanterat, jag fick inga sånna biverkningar och nässpray är inte heller ett måste. Det finns olika sätt att göra det på. Nu målade du upp värsta scenariot.
  • kaji

nej

vet inte mycket om hur det går till men måste man inte hormonbehandlas, undersökas, få äggen utplockade osv? det vill jag mycket egoistiskt av mig inte gå igenom för någon annans skull.

dessutom är det viktigt för mig att mina barn är mina, mina gener, mitt kött och blod, tror det skulle kännas som om det var MITT barn och inte den personens som jag donerat till.

• parvati
    NKmamma skrev 2010-09-08 22:20:03 följande:
    Det är ju inget "verkligt" föräldraskap på det sättet och iom det så har ju faktiskt ett ÄD-barn bara en mamma. 
    Hoppas jag lyckats göra mig förstådd.
    Även om man inte har burit sitt ägg under ett havandeskap så är man "mamma" till ett ägg, ett barns genetiska ursprung. Jag skulle alltid undra om barnet har ärvt mina intressen, egenskaper, fräknar och så vidare.

Ts är ju en öppen fråga om varför man inte vill donera eller i alla fall ser en del svårigheter med det.
  • NKmamma
    Smultron ett skrev 2010-09-08 22:18:26 följande:
    i dina ögon ja. Har du provat att se verkligheten genom någon annans ögon?
    Ja det har jag men jag tycker ändå som jag tycker i den här frågan.
  • Michisen
    Alyssa skrev 2010-09-08 22:21:57 följande:
    Fast biverkningarna är inget garanterat, jag fick inga sånna biverkningar och nässpray är inte heller ett måste. Det finns olika sätt att göra det på. Nu målade du upp värsta scenariot.
    Åh, det var dumt av mig att "måla upp värsta scenariot" från sjukvårdsupplysningens hemsida om hur äggdonation går till, självklart skulle jag tagit någons egna personliga erfarenheter som referenspunkt istället.
    Så tokigt det blev!
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?