• Alyssa

Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?

Jag har lite funderingar över era skäl till att inte donera era ägg till de som inte kan få barn i Sverige.

Varför vill ni inte göra detta?

Jag är själv donator och ska donera en andra gång, jag dömer ingen utan vill bara veta varför.

• Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?
  • Cailyn

Jag tycker det är jättefint att det finns de som donerar ägg, jag önskar att jag kunde vara lika osjälvisk...

Anledningen till att jag inte gör det är att jag skulle ha väldigt svårt för att veta att mitt barn (om det lyckas) finns någon stanns där ut.. och ja, jag vet att barnet får mamma som inte är jag... men det skulle ändå kännas som att jag hade ett barn där ut. Mina barn vill jag ge min tid och kärlek och ha hos mig.

• klurifax
    NKmamma skrev 2010-09-08 21:52:11 följande:
    Ja men nu handlar det ju om ÄD och rent krasst kan aldrig en äggdonator bli mamma utom rent känslomässigt då som sagt.
    jo, genetiskt.
  • parvati
    NKmamma skrev 2010-09-08 21:52:11 följande:
    Ja men nu handlar det ju om ÄD och rent krasst kan aldrig en äggdonator bli mamma utom rent känslomässigt då som sagt.
    Rent genetiskt, det är nog det dme som har invändningar mot att donera menar.

Jag är själv tveksam av den anledningen. Det är ju mina gener som bidrar till 50%.
  • Fru U

Ersättningen motsvarar inte risken.

Men för personlig del så skulle jag alltid undra över barnet och önska att det vore mitt, men så kan vi ju själva i värsta fall hamna i situationen att vi behöver ta emot någon annans ägg (så mina är inte så där himla bra att ge bort )

Svaren bor i hjärtat
  • NKmamma
    klurifax skrev 2010-09-08 21:56:26 följande:
    jo, genetiskt.
    Men inte biologiskt.
  • FruNaftra

Jag kan nog inte tänka mig att donera ägg, inte som det ser ut just nu iallafall. Anledningen till detta är för att jag har fullt upp med IVF för att få egna barn och man är ganska trött på alla sprayer, sprutor, undersökningar och springande på fertilitetskliniker.

Men det kan ändras senare i livet

• MikuAndSaraLi

skulle vilja det.
    För den som inte kan få barns skull och för att jag har för mej att man får ganska bra betalt?
    Men tanken på att mina biologiska ungar skulle vandra omkring i världen utan att vara"mina" skulle kännas alltför creepy, liksom.

• Bedan
    NKmamma skrev 2010-09-08 22:00:47 följande:
    Men inte biologiskt.
    Nej, men fortfarande genetiskt, det är fortfarande ett mödraskap. Det står om genetiskt föräldraskap i föräldrabalken.
  • MikuAndSaraLi

Dessutom tycker jag att det finns alltför många föräldralösa barn ut i världen som behöver en förälder eller två.
    Varför gå igenom en ägg-donation och sätta ett nytt barn till världen - när det kanske finns ett barn där ute som är just för dej??
    Hade jag kunnat, hade jag adopterat från t.ex Vaggan i Litauen.

• Bedan
    MikuAndSaraLi skrev 2010-09-08 22:03:54 följande:
    skulle vilja det.
    För den som inte kan få barns skull och för att jag har för mej att man får ganska bra betalt?
    Men tanken på att mina biologiska ungar skulle vandra omkring i världen utan att vara"mina" skulle kännas alltför creepy, liksom.
    I sverige får man inte bra betalt alls, men i england kan man få tiotusentals kronor.
Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?