• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • L1977
    Mrs West skrev 2014-02-18 09:11:13 följande:
    Min son har en ovanlig kromosomavvikelse så jag tog kontakt med mvc tidigt. Då gav hon mig en läkartid för vul och datering. Där har jag varit nu. Sen kommer denna läkaren att skicka remiss till sjh som gör mkp. Jag är nu i 7+5 så om ca 4 veckor är det väl dags för testet. Hur långt gången är du?
    Hej! Tack för ditt svar! Jag är i vecka 7+3 så vi är nästan lika långt gångna. Var på vul i fredags, undrar om de tar det som daterings ultraljud......

Jag har inte som du "skäl" att göra mkp förutom min ålder och oro. Hoppas jag kan få igenom det ändå. Kommer inte att göra kub. Kanske ska ringa bm o fråga hur rutinen är om jag blir kallad av sjukhuset direkt?
  • Mrs West
    L1977 skrev 2014-02-18 10:42:37 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! Jag är i vecka 7+3 så vi är nästan lika långt gångna. Var på vul i fredags, undrar om de tar det som daterings ultraljud......
    Jag har inte som du "skäl" att göra mkp förutom min ålder och oro. Hoppas jag kan få igenom det ändå. Kommer inte att göra kub. Kanske ska ringa bm o fråga hur rutinen är om jag blir kallad av sjukhuset direkt?
    Vad kul! Då måste vi stötta varandra här innan prov och efter. Är det ditt första mkp? Första barn eller har du fler sen innan?

Om din läkare gjorde vul i förra veckan och skulle skicka remiss för mkp så är det bara att vänta på en kallelse till själva mkp. Så funkar det iaf här, men kolla med din bm om du är osäker. Vi hörs!!
  • L1977
    Mrs West skrev 2014-02-18 11:03:23 följande:
    Vad kul! Då måste vi stötta varandra här innan prov och efter. Är det ditt första mkp? Första barn eller har du fler sen innan?

Om din läkare gjorde vul i förra veckan och skulle skicka remiss för mkp så är det bara att vänta på en kallelse till själva mkp. Så funkar det iaf här, men kolla med din bm om du är osäker. Vi hörs!!
    Mrs West, hänger gärna här o peppar inför provtagning o i väntan på provsvar. Det är mitt första mkp så jag är väldigt nervös! Tanken på nålen med "gripklo" får mig gråtfärdig. Har två barn sen innan födda 02 och 04. Har du fler barn än din son? Har du gjort mkp eller fvp tidigare?

Ringde bm o hon sa att kallelsen från sjukhuset bör komma nästa vecka.
  • Mrs West
    L1977 skrev 2014-02-18 14:57:04 följande:
    Mrs West, hänger gärna här o peppar inför provtagning o i väntan på provsvar. Det är mitt första mkp så jag är väldigt nervös! Tanken på nålen med "gripklo" får mig gråtfärdig. Har två barn sen innan födda 02 och 04. Har du fler barn än din son? Har du gjort mkp eller fvp tidigare?
    Ringde bm o hon sa att kallelsen från sjukhuset bör komma nästa vecka.
    Gjorde mkp 2011 med min dotter och det var väl inte trevligt men samtidigt ganska ok. Det känns mest konstigt med nålen i magen men var över ganska snabbt. Med sonen född 08 gjorde vi bara kub.

Det jag rekommenderar är att man sjukskriver sig i två dagar efter testet och bara tar det riktigt lugnt de dagarna, lyft inte och ta inte i. Vissa säger att man kan leva som vanligt men jag tror på att en eventuell blödning ska få läka i lugn och ro.
  • minolia

Jag vill berätta att jag har plussat! Är både glad och nervös. Hoppas nu innerligt att allt ska gå vägen denna gång.

• Mrs West
    minolia skrev 2014-02-23 21:44:20 följande:
    Jag vill berätta att jag har plussat! Är både glad och nervös. Hoppas nu innerligt att allt ska gå vägen denna gång.
    Grattis, håller tummarna för dig!!
  • EQ85

Åh grattis!!!! =)))

• Bubbles
    Åh grattis minolia!! Jag hoppas med hela mitt hjärta att allt går vägen :)
    Vilken vecka är du i?

Massa kramar Hjärta
  • minolia
    Bubbles skrev 2014-02-24 23:10:36 följande:
    Åh grattis minolia!! Jag hoppas med hela mitt hjärta att allt går vägen :) Vilken vecka är du i? Massa kramar 

Tack kära du! Jag är bara i vecka 5 så allt kan hända. Tack alla ni andra!
  • mteriksson
    Åååh vad härligt! Håller alla tummar för dig!
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!