• minolia

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Bubbles skrev 2013-09-18 19:40:09 följande:
    Skönt att ha fått ett svar på vad som hände. Vi har ju med valt att försöka igen så fort vi kan, jag har precis slutat att blöda... Så nu hoppas jag att vi båda blir gravida så fort vi kan igen 

Japp nu håller vi tummarna! Jag ska dock försöka att inte känna mig stressad då jag egentligen vet att jag får räkna med minst ett halvår innan det kan bli något med tanke på mina långa menscykler och att vi inte verkar va överdrivet fruktsamma... Nu ska det gå vår väg!
  • minolia
    skruttibangbang79 skrev 2013-09-19 12:14:58 följande:
    Tack!  Ja, hade det inte varit för trombocytdysfunktionen som ökar risken för missfall just vid MKP/FVP hade jag nog gjort det. 1/100 är bara det läskigt nog.,.. o att då ha ännu större risk är inget skoj =( Om man åtminstone hade en "lätt" graviditet istället för att få hyperemesis, bli sjukskriven och kräkas ut lungorna dagarna i ända=( Hur lever man med sig sjv om man får missfall av ett friskt barn då?...o sen börja om på noll...blä!

Jag förstår din nojja, jag kan tänka mig hur jag själv är nästa gång. Jag skulle rekommendera dig att få kontakt med kuratorn. När man själv har hamnat i en negativ spiral så är det bra att få hjälp med att sortera tankarna så det går att göra någon konkret av det man tänker. Antingen att genomföra fvp/riktat ultraljud eller att känna sig trygg i att allt är bra. Kuratorn kommunicerar även med BM och läkare så man själv slipper dessa diskussioner. Det kan ju vara bra att kanske få veta mer om riktat ultraljud, hur många kan man fånga upp av kromosomavvikelserna genom att se markörer osv. Kram på dig!
  • minolia
    WhifeM skrev 2013-09-20 17:37:43 följande:
    Hej Tjejer! Tack änen gång för ert stöd och omtankar! Det värmer!! Jag gick fram till två idag med min mobil i handen, Dr sa ju att hon definitivt skulle riinga oavsett resultat. Kl 14 körde jag för att hämta äldsta sonen. Tog posten samtidit. Brev från Region Skåne till mig. Börja lipa direkt: Min bebis är frisk! Så overkligt. Jag var övertygad om motsatsen! Phuuuu nu ska jag bara njuta!!

Vad härligt! Grattis!!!
  • minolia
    LilyHearts skrev 2013-09-23 20:44:25 följande:
    Nu är våran test taget. Bara en lång väntan på svar. Läkaren trodde att om det blir ett samtal så är det tidigast på fredag och brev efter helgen.

Håller tummarna!
  • minolia
    LilyHearts skrev 2013-10-02 18:00:49 följande:
    Tack för alla tankar, tummhållningar och kramar. Vi fick äntligen våra provsvar idag. En FRISK liten tjej!! Jag har 4 söner så det blev lite extra roligt. Stackars henne med så många bröder :) Välkommen till er nya med. Håller alla tummar!

Härligt att höra! Stort grattis!
  • minolia
    Dialysmamma skrev 2013-10-07 07:53:01 följande:
    Hej hopp alla i tråden!  Idag är det min tur att göra MKP... ska infinna mig på US i Linköping vid 10.... kommer bli tuffa dagar fram tills vi får svaret.... Grattis till er som fått glada svar! =)  

Håller nu tummarna! Är lite nyfiken eftersom du har tagit provet i Linköping, fick du välja moderkaksprov eller fostervattenprov ? Bor du i Östergötland och därmed tillhör det landstinget? Jag undrar pga att jag tillhör Jönköpings län som endast remitterar moderkaksprov till Linköping i särskilda fall.
  • minolia
    Dialysmamma skrev 2013-10-08 07:53:00 följande:
    Hallå! Det är så att vi födde en liten flicka för ett år sedan som hade en väldigt ovanlig och allvarlig genetisk avvikelse.. den är autosomal resessiv. dvs att både jag och min sambo tydligen är anlagsbärare av något som gjorde vår dotter sjuk. Med detta är det en 25% risk att våra barn får detta. Vilket till nästan 100% innebär döden, vilket även vi fick erfara. =( Men åter till din fråga, jag bor i Östergötland och fick remiss till fostermedicin om det blev aktuellt att bli gravid på naturlig väg (kunde även blivit utredd till en PGD.. att bli gravid på konstgjord väg, lång och jobbig process så vi bestämde oss att testa naturligt). Blev gravid på första försöket och ringde till Klinisk Genetik (som har koll på denna avvikelse som vi bä på), dom tillsammans med mödravården remitterade mig till Linköping för ett MKP. Anledningen till att jag får göra ett mkp är att man kan göra det så mycket tidigare än fostervattenprov. Man kan se om barnet har avvikelsen och i sådana fall avbryta i ett tidigt skede. Har också funderat på om man får välja eller om man måste ha något "giltigt" skäl om misstanke om avvikelse eller så. Verkar vara väldigt olika mellan landsting! Hur som hoppas jag att du får den bästa vården och Linköping är väldigt duktiga om du skulle komma hitåt och göra MKP! =) Lycka till! 
    Bisquit skrev 2013-10-07 18:29:46 följande:
    Hej. Var på kub idag och fick resultatet 1/84. Känns som hela världen rasade, efter ha sett världens sötaste bebis skutta omkring på skärmen. Fick tid direkt av den väldigt snälla ultraljuds tjejen. Så nästa måndag ska vi dit för moderkaksprov. Hur sjutton överlever man det? Bara gråter. Orolig för resultatet givetvis men också för missfall. Tänk om man får reda på att bebisen är frisk och sen Får missfall? Och själva provet, nålen lät riktigt hemsk och hur ska man överhuvudtaget komma in dit utan att bryta ihop? Blä
    Jag håller tummarna för att det kommer gå bra på måndag! Missfallsrisken är otroligt liten, men jag är såklart också nervös över det. Gjorde mitt mkp igår. Som min doktor sa igår "om man tar ett blodprov eller gör hål på huden blöder det, samma på moderkakan. Det kan blöda lite, men om man får någon infektion och det inte läker, då kan moderkakan blöda ännu mer eller man kan läcka fostervatten.. Ibland stannar det av sig själv, men fostret kan även stötas ut" Men det är väldigt väldigt ovanligt!!!!  Jag tittade inte när de stack mig, tycker inte det kändes mer än ett blodprovsstick, men den vickar de lite på nålen för att få upp några celler. Då spände det i magen och va något obehagligt. Allt gick dock väldigt fort och var klart på ett kick. Igår blev jag dock väldigt trött och tog det lugnt som de rekommenderade!  Önskar er all lycka och håller tummarna för att det kommer gå bra!  

Jag fick tjata mig till mkp och åka till Linköping för min läkare menade att det bara gällde i speciella fall som tex att det var genetiskt. Jag fick veta vid kub att barnet var svullet och därmed med största sannolikhet inte kommer att överleva. Det tyckte jag var ett speciellt fall och till slut gick han med på det. När vi kom till Linköping hade dock det lilla hjärtat sluta slå så det blev inget mkp i vilket fall. Jag funderar dock på vad jag har för möjligheter nästa gång jag är gravid då provsvaren visade på trisomi 18.
  • minolia
    Dialysmamma skrev 2013-10-11 07:12:26 följande:
    Jag beklagar Minolia!   Så hemskt att hjärtat  inte orkade mer och gett upp.  Jag vet faktiskt inte hur det är med trisomi 18... jag tycker att de borde kolla upp if. Risken är väl dock mycket liten att det händer igen (det är väl inget genetiskt eller?)  Finns flera trådar om de som förlorat barn med trisomi 13 och 18 och de har fått barn igen. Kan du inte skriva och kolla med dom om hur de fick göra?  Tänker på dig!  

Tack! Ja, det var slumpen helt enkelt, men slumpen kan ju inträffa 2 ggr ändå... Lycka till med dina provsvar! Håller tummarna för en frisk bebis!!
  • minolia
    Charlie40 skrev 2013-10-28 18:38:13 följande:
    Fick det hemska samtalet idag, trisomi 13. Känner mig helt tom just nu.

Jag beklagar verkligen. Jag var i genom detta för 8 veckor sedan, men fick beskedet trisomi 18. Tillåt dig nu att sörja och låt ingen påskynda, det är jobbigt och ska oxå få vara det. Jag gick hos en kurator och det kan jag starkt rekommendera. Kram
  • minolia
    Charlie40 skrev 2013-10-29 08:51:10 följande:
    Tack, jo det här är fruktansvärt. Berätta gärna hur ni gick vidare, direkt till abort? Jag vill gå vidare så fort som möjligt. Går in i v 15 idag och vill inte vänta på första sparkarna.

Vi skulle ta mkp och när vi kom dit hade hjärtat slutat slå så jag behövde aldrig avbryta, men vi blev inbokade på en tid dagen efter och då fick jag cytotecbehandling. Var så skönt att få det gjort så snabbt. På något sätt går det inte bearbeta förrän allt det praktiska är klart. De var jättegulliga på KK och kuratorn kom förbi och pratade när hon hade tid under den dagen. Sen bokade jag in kuratorn och var där 3 ggr. Jag tror att det samt att jag var sjukskriven gjorde att jag kunde låta kroppen och hjärnan göra sitt i sörjandet. Jag mår bra nu och det trodde jag aldrig för några veckor sedan. Stressa inte sorgen, är mitt bästa råd.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!